فریدون مجلسی: اگر قرار بود هیچ کاری انجام نشود، در این مرحله رفتن به وین حاصلی نداشت

به گزارش آذر یک کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به مواضع اخیر آمریکا نسبت به اسرائیل و حتی مساله برجام اظهار داشت: این احتمال وجود دارد که اقدامات آمریکا را قدم مثبتی در راه تفاهم کلی تلقی نماییم.
فریدون مجلسی در گفت و گو با ایسنا درباره نشست کمیسیون ویژه برجام در وین معتقد است: اگر قرار بود هیچ کاری انجام نشود اصولا رفتن به وین و شرکت در این کنفرانس در این مرحله حاصلی نداشت.
وی ادامه داد: از طرفی ایران به تدریج طی گام های مختلف از تعهدات برجام فاصله گرفت و حتی قبل از این که بایدن مشغول به کار شود مجلس قانونی را در مورد الزام دولت به افزایش غنی سازی تصویب کرد تا بایدن را در مقابل امر انجام شده قرار داد و همین طورالزام دولت به خروج از پروتکلهای NPT و…. که همه این مسائل قدری کار را پیچیده و دشوار می کند.
این کارشناس مسائل بین الملل همین طور بیان کرد: با این وجود آمریکایی ها برای مذاکره اعلام آمادگی کردند، گرچه می دانیم در سیاست اگر قرار باشد مذاکره ای صورت نگیرد دیگر نیازی به فعالیت دیپلماتیک نیست.
مجلسی اشاره کرد: ظاهرا بنظر می رسد تماس هایی حاصل شده و امیدی برای زنده شدن برجام باشد و ایران و آمریکا تعهدات شان را انجام دهند و تحریم های ایران هم برداشته شود.
این کارشناس مسائل بین الملل اظهار نمود: از یک طرف آقای صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی در صحبت های اخیر خود ابراز امیدواری می کند و از جانب دیگر آقای عراقچی معاون وزارت خارجه اعلام می کند که هیچ نوع مذاکره مستقیم و غیر مستقیم صورت نخواهد گرفت، این ها تضادی است که احتمال دارد خارج از مذاکرات برجامی در وین در مورد آنها توسط اروپایی ها بررسی هایی صورت گیرد.
وی اشاره کرد: ممکنست تماس هایی برقرار شده باشد و منجر به نتیجه شود و آمریکایی ها هم اعتراف کرده اند که اقدام اسرائیل در ساحل غربی رود اردن را به رسمیت نمی شناسند.
مجلسی همین طور اظهار داشت: اگر در قالب قطعنامه ۲۴۲ شورای امنیت تفاهم شده باشد بعید نیست اقدامی صورت گیرد این اقدام آمریکا را می توان قدم مثبتی تلقی نمود در راه تفاهم کلی، گرچه این مساله یک حدس است.

منبع: