واعظی: حجم مبادلات تجاری ایران و ترکیه باید به ۳۰ میلیارد دلار برسد

به گزارش آذر رئیس دفتر رئیس جمهور بررسی راه های توسعه همکاریهای تجاری و اقتصادی را یکی از محورهای مهم مذاکرات پیش رو با ترکیه عنوان نمود.

به گزارش آذر به نقل از مهر، محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور با اشاره به برگزاری جلسه کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و ترکیه در روز چهارشنبه، اظهار داشت: امروز جلسه مقدماتی کمیسیون مشترک با حضور نمایندگان دستگاهها و وزارتخانه های عضو کمیسیون انجام شد و محورهای نشست پیش رو و همین طور مسائل مورد مذاکره فی درخلال مورد بحث و بررسی کارشناسانه قرار گرفت.
وی افزود: در این جلسه دستگاه های مختلف گزارش پیشرفت همکاری ها و اجرای مصوبات کمیسیون بیست و هفتم که سال قبل انجام شد را ارائه کردند و درباب ماموریت ها و وظایف هر یک از دستگاهها تصمیم گیری و تعیین تکلیف شد.
رئیس دفتر رئیس جمهور روابط میان ایران و ترکیه را دیرینه و راهبردی خواند و اشاره کرد: در طول سالهای قبل هر دو کشور اراده استواری برای توسعه همکاریهای دوجانبه از خود بروز داده اند. این اراده در توافقات و سندهایی که در سالهای قبل میان طرفین امضا شده قابل ردگیری است و هدف گذاری دو طرف افزایش سطح همکاری ها در زمینه های مختلف بوده است.
واعظی اضافه کرد: از سالهای قبل در مذاکرات دوجانبه بر این مساله تاکید کردیم که حجم مبادلات تجاری دو طرف به ۳۰ میلیارد دلار برسد. این هدفگذاری البته به سبب برخی موانع همچون تحریم های ظالمانه آمریکا محقق نشد. در عین حال در سال قبل نیز به سبب شیوع ویروس کرونا و مشکلات موجود بر سر نقل و انتقالات تجاری مرزی، کمی شاهد افت تجارت میان دو کشور بودیم. با این وجود دو طرف بر تسریع توسعه مناسبات تجاری و افزایش مبادلات تاکید دارند و ان شاء الله با رفع تحریم ها، حرکت به سمت این هدفگذاری، با سرعت و شتاب بیشتری پیش خواهد رفت.
رئیس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و ترکیه، بررسی راه های توسعه همکاریهای تجاری و اقتصادی را یکی از محورهای مهم مذاکرات پیش رو عنوان نمود و اظهار داشت: برمبنای بررسی هایی که در دبیرخانه کمیسیون مشترک بعمل آمده، زمینه های مختلفی همچون تجارت، سرمایه گذاری، انرژی، علم و فناوری، حمل و نقل، سلامت، گردشگری و غیره برای توسعه همکاریهای دوجانبه احصا شده که در نشست پیش رو درباب آن به گفت و گو خواهیم پرداخت.
وی افزود: تسهیل مبادلات تجاری در پایانه مرزی و تسریع در انجام مراحل اداری پذیرش از طرف طرفین از دیگر موارد مذاکره در نشست کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و ترکیه خواهد بود.
رئیس دفتر رئیس جمهور همین طور از مذاکره برای اصلاح و بازنگرش توافقنامه تجارت ترجیحی میان دو کشور که در سال ۲۰۱۵ منعقد شده آگاهی داد و اظهار داشت: بر طبق این موافقتنامه ایران در تعرفه واردات ۱۲۵ کالا برای ترکیه تخفیف قائل شده و آنها در ۱۴۰ کالا چنین تخفیفی را لحاظ کرده اند. برمبنای مواد موافقتنامه بازبینی در گروه کالاها با هدف انتفاع بیشتر تجار و بازرگانان کشورمان، مورد نظر است و در این مورد گفت و گو خواهیم کرد.
بررسی شرایط ارتقای همکاریهای دو کشور در وضعیت بعد از تحریم و احیای صادرات نفت به ترکیه و افزایش صادرات در گروه های کالایی دیگر و همین طور توسعه همکاریهای بانکی، بگفته رئیس دفتر رئیس جمهوری از دیگر موارد مورد مذاکره در نشست وبیناری کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و ترکیه خواهد بود.

منبع: