روایت عمویی از جلسه کمیسیون امنیت ملی؛ ظریف: موافق دوقطبی میدان و دیپلماسی نیستم

به گزارش آذر سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار داشت: ظریف در جلسه این کمیسیون تاکید کرد که به دنبال تخطئه جایگاه شهید سلیمانی نبوده و موافق دوقطبی میدان و دیپلماسی نیست.

ابوالفضل عمویی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه جلسه فوق العاده کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس عصر امروز در محل این کمیسیون تلفیق برگزار شد، اظهار داشت: وزیر امور خارجه در این نشست حضور یافت و مباحث مختلفی عنوان شد که بخش عمده ای از جلسه به موضوع فایل انتشار یافته از ظریف اختصاص یافت و این جلسه انتقادی و چالشی بود.
وی با اعلان اینکه ۱۲ نفر از نمایندگان به طرح دیدگاه ها و انتقادات خود بابت انتشار این فایل صوتی پرداختند، اظهار داشت: همچون محورهای مورد توجه نمایندگان این بود که فایل صوتی انتشار یافته از وزیر امور خارجه منجر به ایجاد یک دوقطبی در اذهان جامعه نسبت به موضوع دیپلماسی و میدان شده و در جهت منافع ملی نبوده است.
عمویی افزود: همین طور نمایندگان از عدم دقت در انجام این مصاحبه در مرکز بررسی های راهبردی ریاست جمهوری انتقاد کردند و به آثار منفی انتشار این فایل صوتی بر امنیت ملی و روابط ایران با تعدادی از کشورهای دوست و همسایه پرداختند. علاوه بر این در این نشست نمایندگان بر جایگاه والای شهید سلیمانی بعنوان قهرمان ملی در افکار عمومی تاکید کردند.
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به مباحث مطرح شده از طرف وزیر امور خارجه اظهار داشت: ظریف تاکید کرد که در دولت تصمیم گرفته شد برای انتقال تجربیات وزرا به افرادی که در آینده مقرر است مسئولیت بپذیرند یک مصاحبه ای صورت گیرد و همین طور قرار بر این بود که حداکثر ۶۰ تا ۹۰ دقیقه از این مصاحبه عمومی شود.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اشاره کرد: طبق گفته وزیر امور خارجه، مرکز بررسی های راهبردی ریاست جمهوری مسئول انجام این کار بوده و برای انجام این مصاحبه هم از فرد مصاحبه شونده امضا گرفته شده بود که مباحث مطروحه به هیچ وجه و بدون رضایت آنها منتشر نشود اما متأسفانه این روند رعایت نشد و این فایل در اختیار رسانه های خارجی قرار گرفت.
عمویی اظهارداشت: ظریف تاکید کرد که فرمایشات مقام معظم رهبری را پایانی بر بحث های کارشناسی دراین زمینه می داند و به سابقه رفاقت و همکاری اش با شهید سلیمانی اشاره و تاکید کرد که شهید سلیمانی برای او بیشتر از یک فرمانده بود و به هیچ وجه به دنبال تخطئه جایگاه شهید سلیمانی نبوده است.
وی افزود: وزیر امور خارجه در این نشست تاکید کرد که به هیچ وجه با ایده دوقطبی میدان و دیپلماسی موافق نیست و شخصا هم این مساله را دنبال نمی کند و معتقد می باشد که دیپلماسی و میدان در کنار هم می توانند منجر به تامین دقیق منافع ملی شوند.
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بیان کرد: همین طور در ادامه جلسه تقاضای حاجی دلیگانی، امیرآبادی فراهانی و بنده برای تحقیق و تفحص از مرکز بررسی های راهبردی ریاست جمهوری مورد بحث و بررسی قرار گرفت که اعضای کمیسیون بصورت کلی و با تجمیع این تحقیق و تفحص ها، آنرا به تصویب رساندند و این مساله جهت بررسی در صحن علنی مجلس، به هیئت رئیسه ارائه خواهد شد و مقرر است دوره هشت ساله منتهی به سالهای اخیر مرکز بررسی های راهبردی ریاست جمهوری مورد بررسی و تحقیق و تفحص قرار گیرد.
نماینده مردم تهران اظهار داشت: در ادامه جلسه سوال چند نفر از نمایندگان از وزیر امور خارجه مورد بررسی قرار گرفت که سوال یکی از نمایندگان درباره روند افتتاح کنسولگری ایران در حلب بود که ظریف گفت این مساله در حال پیگیری است و سرکنسول های ایران در حلب و لاذقیه هم تعیین شده اند و در ادامه جلسه نماینده سوال کننده یک ماه به وزیر خارجه برای پیگیری این مساله فرصت داد.
وی اظهارداشت: علاوه بر این یکی دیگر از نمایندگان سوالی درباره پیگیری خسارت های وارده به ایران بر اثر عدم پایبندی طرف مقابل به تعهداتش در برجام بیان کرد که ظریف گفت این مساله در حال پیگیری است اما نماینده سوال کننده از توضیحات وی قانع نشد و بر این اساس این مساله در صحن علنی مجلس مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت.

منبع: