امکان تمدید رأی گیری تا دو بامدادان از اختیارات وزارت کشور است

به گزارش آذر رییس ستاد انتخابات کشور اشاره کرد: ساعت 8 بامداد 28 خرداد ماه، زمان شروع رأی گیری و با اختیارات وزیر کشور، امکان تمدید رأی گیری تا دو بامدادان روز بعد وجود خواهد داشت.

به گزارش آذر به نقل از صداوسیما، جمال عرف در استودیوی نگاه یک شبکه اول سیما اضافه کرد: برمبنای پیش بینی های وزارت بهداشت، شرایط کشور تا موعد انتخابات، شکننده است و خبری از شهر آبی رنگ نخواهد بود.
او افزود: برای رسیدن به شرایط پر ثبات و قابل اعتماد، مردم باید رعایت پروتکل ها را به بالای ۷۰ درصد برسانند.
رئیس ستاد انتخابات کشور اظهار داشت: نادیده گرفتن پروتکلهای بهداشتی از طرف ستادهای انتخاباتی، تخلف انتخاباتی تلقی می شود.
جمال عرف اضافه کرد: با اهمیت ترین بخشی که بعد از ورود به ایام تبلیغات نامزدهای ریاست جمهوری داریم، رعایت پروتکل ها است که به این منظور با همکاری وزارت بهداشت دستورالعملی تهیه و به ستاد ملی ارسال شد و یک خرداد ماه، مصوب و ابلاغ شد امروز دستور العمل بهداشتی برای هفت نامزد انتخاباتی ابلاغ و ارسال شده است.
او افزود: برای نخستین بار، رعایت نکردن پروتکلهای بهداشتی نوعی تخلف انتخاباتی تلقی می شود و مانند دیگر تخلفات انتخاباتی، رسیدگی و مورد پیگرد قرار می گیرد.
عرف اشاره کرد: به شکل کلی چند شاخص اصلی برای دستورالعمل بهداشتی ابلاغی وزارت بهداشت در نظر گرفته شده، اول این که دیگر تجمعات نخواهیم داشت حتی تعداد نفرات حاضر در ستادهای انتخاباتی به تناسب رنگبندی شهرها متفاوت خواهد بود برای مثال اگر شهری قرمز رنگ باشد تعداد نفرات حاضر در ستاد انتخاباتی ۱۵ نفر، برای شهرهای نارنجی ۲۰ نفر و برای شهرهای زرد رنگ ۳۰ نفر تعیین گردیده است.
رئیس ستاد انتخابات کشور دومین اولویت و شاخص یاد شده در دستور العمل بهداشتی وزارت بهداشت را شرایط مکان های روباز ستاد انتخابات عنوان نمود و اضافه کرد: در مکان های روباز انتخاباتی مبنا بر این است که از حداقل ظرفیت استفاده گردد یعنی اگر کسی از استادیوم آزادی برای برنامه های انتخاباتی خود بهره برد باید از ۳۰ درصد ظرفیت استادیوم، استفاده نماید.
وی اظهار داشت: حتی برای جلوگیری از تجمعات باید ورود و خروج محل ها و ستادهای انتخاباتی هم مورد کنترل قرار گیرد تا تجمعی شکل نگیرد حتی همین ۳۰ درصد ظرفیت انسانی هم باید تمامی پروتکلهای بهداشتی شامل فاصله ایمنی و ماسک را رعایت نمایند.
عرف درباب برنامه های سفر نامزدهای انتخاباتی جهت سخنرانی و تبلیغات اضافه کرد: برای چنین برنامه ها و سفرهایی، استقبال و کارناوال های تبلیغاتی ممنوع خواهد بود در عوض، مراکز رادیو تلویزیون هر استان، برای پوشش برنامه های تبلیغاتی هر نامزد آماده ارائه خدمات هستند و نامزدهای انتخاباتی بوسیله رادیو و تلویزیون هر استان با مردم صحبت خواهند کرد چنان چه ضرورتی به ملاقات چهره به چهره نامزدهای انتخاباتی با مردم بود باید در فضاهای روباز و رعایت پروتکلهای بهداشتی صورت پذیرد.
رئیس ستاد انتخابات کشور افزود: وزارتخانه های ورزش و جوانان و آموزش و پرورش امکانات و ابزارهایی دارند که موظفند در امتداد ارائه فضای مناسب، خدمات دهی نمایند برای مثال اگر نامزد انتخاباتی قصد سفر به استان اصفهان را داشته باشد، دستگاه مربوطه ای که فضای لازم مانند مدارس، دانشگاه ها و یا مکان های روباز دارد موظف است که اماکن خودرا به نامزد انتخاباتی معرفی و درصورت تأیید، فضای مورد نظر را به ستاد انتخاباتی هر نامزد ارائه نماید در هر مکان هم مسئول ستاد انتخاباتی هر نامزد هم مسئول رعایت پروتکلهای بهداشتی ابلاغی می باشد در صورت مشاهده تخلف هم به مراجع مربوطه معرفی می گردند.
وی از تمهیدات اندیشیده شده برای برگزاری امن و ایمن انتخابات اظهار داشت: صرف نظر از این که خیز کرونائی دیگری شکل بگیرد یا خیر، فرض می نماییم که در وضعیت کرونائی قرار داریم و انتخابات در وضعیت کرونائی برگزار می گردد پس همه پروتکل هایی که در دنیا رعایت شده را ما هم لحاظ می نماییم.
عرف افزود: خیلی از کشورها در وضعیت کرونائی مبادرت به برگزاری انتخابات نمودند قسمتی از آنها مبادرت به انتخابات یک روزه کردند بعضی هم ایام انتخابات را بیشتر کردند، برخی هم اشکال ثبت رأی حضوری و غیر حضوری را در کنار یکدیگر عملیاتی کردند نمونه بارز این نوع را می توان پستی و غیر پستی بودن آرا عنوان نمود.
رئیس ستاد انتخابات کشور اضافه کرد: با همکاری وزارت امور خارجه کشورمان، پروتکلهای بهداشتی دیگر کشورها در حین انتخابات، مورد بررسی قرار گرفت و با قوانین کشورمان منطبق شد از ین جهت، پستی بودن آرا در کشورمان امکان پذیر نبود پس این گزینه کنار گذاشته شد، همین طور قانون کشور ما اجازه افزایش ایام رأی گیری را هم نمی دهد پس این نوع هم کنار گذاشته شد بدین سبب آنچه در کشورمان با قوانین ما سازگار بود افزایش ساعات انتخابات است.
وی اشاره کرد: ساعت ۸ بامداد ۲۸ خرداد ماه، زمان شروع رأی گیری و با اختیارات وزیر کشور، امکان تمدید رأی گیری تا دو بامدادان روز بعد وجود خواهد داشت پس مردم می توانند در بازه زمانی بیشتری رأی دهند از جانب دیگری همین طور تعداد شعب ستاندن آرا هم بالا رفته و بدین سان تعداد شعب آرایی که در انتخابات چهار سال قبل ۶۲ هزار محل بود با ۱۰ هزار شعبه بیشتر به ۷۲ هزار شعبه در سراسر کشور بالا رفته است.
عرف درباب ایجاد امنیت برای کارگزاران و دست اندرکاران انتخابات اظهار داشت: طی جلسات گوناگون با وزیر کشور قرار شد کارگزاران انتخاباتی هم تحت واکسیناسیون قرار گیرند این واکسیناسیون بوسیله بخش خصوص، عمومی و واکسن های ایرانی اجرا خواهد شد. این اتفاق به این منظور انجام می گیرد که دیگر هیچ شخصی در محل ستاندن رأی نگرانی ابتلاء و نگرانی بیمار شدن نداشته باشد.
رئیس ستاد انتخابات کشور درباب ثبت اثر انگشت در مراحل رأی گیری اظهار داشت: با هماهنگی شورای نگهبان از سال ۹۸ به بعد اثر انگشت را حذف کردیم برای جایگزین این مساله از دستگاه احراز هویت استفاده می شود که این دستگاه بصورت آنلاین کد ملی هر فرد را چک می کند که آیا دارنده کد ملی، زنده است یا فوت کرده و یا این که رأی داده یا خیر، اگر این دو استعلام درست بود به شخص اجازه ثبت رأی داده می شود پس دیگر بحث تقلب و استفاده از شناسنامه جعلی اختتام یافته است.
وی با اعلان اینکه وظیفه اصلی وزارت کشور عمدتا برگزاری انتخاباتی سالم و امن و ایجاد بیشترین مشارکت مردمی در کشور است اضافه کرد: در انتخابات پیشرو، هر فرد فقط یکبار احراز هویت می شود و بعد از آن مجوز ثبت رأی را کسب خواهدنمود پس به هر فرد احراز هویت شده ۴۰ تعرفه ثبت رأی برای ریاست جمهوری، شوراها، میان دوره ای مجلس و میان دوره ای مجلس خبرگان داده می شود تا فرد مبادرت به رأی دهی نماید.
عرف اضافه کرد: در ۶ حوزه به شکلی است که انتخابات مجلس هم صورت می گیرد و در چهار حوزه انتخابات خبرگان هم برگزار می گردد در مابقی حوزه ها فقط دو انتخابات ریاست جمهوری و شوراها انجام می شود.
او سفارش کرد: بهتر است که هر فرد خودکار شخصی همراه داشته باشد، هر فرد در انتخابات ریاست جمهوری فقط یک اسم ثبت می نماید ولی در انتخابات شوراها افراد بیشتری مرقوم می شوند پس اگر فرد از قبل انتخابی نکرده باشد انتخاب نامزدهای مورد نظر از میان لیستی چند صد نفری کار دشواری خواهد بود پس بهتر است افراد، کاندیداهای منتخب خودرا از پیش یادداشت کرده و در زمان ثبت رأی آنها را روی تعرفه رأی منتقل نمایند تا زمان کمتری برای انتخاب صرف نمایند.
رئیس ستاد انتخابات کشور از در نظر گرفتن اپلیکیشن موبایلی که مردم را در راهنمایی های لازم درباب یافتن شعب ستاندن رأی گفت و اضافه کرد: کمیته فناوری ستاد انتخابات کشور، مقدمات این امر را فراهم نموده در دستورالعمل بهداشتی ستاد، این مبادرت به وزارت فناوری و اطلاعات سپرده شده و هم اکنون کمیته فناوری انتخابات با همکاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات درحال آماده سازی این اپلیکیشن هستند این بستر باید بر روی نرم افزارهای داخلی سوار و پیاده سازی شود.
او افزود: کاربرد این اپلیکیشن به شکلی است که فرد با وارد کردن اطلاعات خود در برنامه، از تعداد صندوق های موجود در اطراف محل سکونت یا استقرار خود باخبر و همین طور از خلوت ترین شعبه ستاندن رأی آگاه می شود.
عرف اظهار داشت: این امر از طرف کمیته فناوری ستاد انتخابات انجام گرفته و منتظر همکاریهای نهایی وزارت فناوری اطلاعات هستیم.
رئیس ستاد انتخابات کشور درباب تمدید ساعت رأی گیری در شعب اظهار داشت: مبنای ما این است که رأی گیری در ۱۰ ساعت اولیه صورت گیرد و بنابه نظر استانداران تمدیدهای یک ساعته شکل بگیرد، این اتفاق تا ساعت ۲۴ انجام می گیرد و با نظر وزیر کشور و شناسایی ضرورت در شعب و مناطق، رای گیری تا دو بامدادان روز بعد تمدید خواهد شد.
او از انتقال تعرفه های ستاندن رأی به استانها تا این لحظه آگاهی داد و اضافه کرد: بخش عمده دستگاه های صندوق الکترونیکی که در شوراها مورد استفاده خواهد بود هم ارسال شده و بخش دیگر هم درحال ارسال است دستگاه های احراز هویت هم بصورت عمده ارسال شد و تا ۱۵ خرداد ماه همه اقدامات انتخابات باید انجام گردد و در زمان یک هفته مانده به انتخابات همه اقلام همچون تعرفه ها و دستگاهها و … به فرمانداری ها تحویل داده خواهد شد.
رئیس ستاد انتخابات کشور از در نظر گرفتن تمهیدات لازم جهت آسان سازی ثبت رأی افراد کرونا مثبت گفت و اضافه کرد: در دستورالعمل های بهداشتی آمده که وزارت کشور با همکاری وزارت بهداشت اقداماتی را فراهم آورد تا واحد سیاری فقط برای بیماران کرونائی آماده نمایند که البته این واحد سیار، از تجهیزات و پرسنل لازم برخوردار خواهد بود.
عرف اشاره کرد: هفته آخر معطوف به انتخابات، آخرین فهرست افراد کرونائی را از وزارت بهداشت دریافت و این فهرست را به همه فرمانداری ها ابلاغ می نماییم و می گوئیم که در این هفته این تعداد افراد با چه آدرسی در قرنطینه خانگی و در بیمارستان ها مراجعه می کنند تا در صورت علاقه مندی افراد مبتلا، ثبت رأی صورت بگیرد.
او درباب برگزاری و ستاندن رأی از ایرانیان مقیم خارج از کشور اظهار داشت: در این دوره از انتخابات مشابه دوره های قبل، ستادی با تمام ساز و کارهای ستاد انتخاباتی داخل کشور، در خارج از کشور تشکیل می شود و جناب آقای ادیب مدیر کل کنسولی بوسیله وزیر کشور حکم گرفت تا بعنوان رییس ستاد انتخابات خارج از کشور فعالیت نماید، این ستاد هم مانند ستاد انتخابات داخلی، شعب و هیأت اجرائی خودرا مشخص می کنند و همین فرآیندی که در داخل کشور انجام می شود در خارج کشور با شمایلی کوچک تر برپا می شود.
عرف اظهار داشت: فردا درباب تعداد صندوق های ستاندن رأی خارج از کشور تصمیماتی گرفته خواهد شد اما طبق پیش بینی های وزارت خارجه در دوره گذشته حدود ۱۷۰ هزار در انتخابات شرکت کرده اند حالا امسال باید بررسی ها باردیگر صورت گیرد.
رئیس ستاد انتخابات کشور از شرایط لازم جهت ستاندن رأی اظهار داشت: آنچه برای ما و دستگاه احراز هویت اهمیت دارد فقط کد ملی است پس نخستین چیزی که از هر فرد خواسته می شود کد ملی خواهد بود در طول این مدت افرادی که کارت ملی یا شناسنامه برای ثبت مهر مربوطه ندارند می توانند به ثبت احوال های مربوط مراجعه و کدملی یا کارت ملی یا شناسنامه جدید دریافت نمایند ادارات ثبت احوال هم موظفند ۲۴ ساعته مبادرت به خدمات رسانی کنند.
وی از مشارکت حدود یک میلیون نفر در انتخابات ۲۸ خرداد آگاهی داد و اضافه کرد: برای ۷۲ هزار شعبه ستاندن رأی حدوداً ۵۰۰ هزار نفر پرسنل اجرائی، ۲۵۰ هزار نفر ناظر و تعدادی هم محافظین صندوق ها هستند که روی هم رفته حدوداً یک میلیون نفر در روز رأی گیری در شعب ستاندن رأی مشغول مشارکت هستند البته این تعداد به افرادی که در ستادهای شهرستان ها، فرمانداری ها، بخشداری ها و وزارت کشور و شورای نگهبان و سایر دستگاهها مشغول و دست اندرکار انتخابات هستند اضافه می شوند.

منبع: