مهرعلیزاده: شفافیت بخش مهمی از خصوصیت های دولت من است

کاندیدای انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری با تکیه بر این که شفافیت بخش مهمی از خصوصیت های دولت من است، اظهار نمود: اگر شفافیت در اختیار مردم باشد، پاسخگویی مسئول در مقابل مردم وجود خواهد داشت.
به گزارش آذر به نقل از ایسنا، محسن مهرعلیزاده کاندیدای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در برنامه ای تلویزیونی که از شبکه ۳ سیما پخش گردید، اظهار داشت: امیدوارم تنگ نظری های خاصی که از سوی برخی اظهار می شود، جوانان و مردم را آزرده نکند.
او همینطور درباره چاره خود برای «احیای بازار سرمایه» اظهار نمود: بازار سرمایه یکی از سالم ترین بازارها برای جذب نقدینگی و سوق دادن آن به سمت تولید است. تولید در هر جامعه نشان از زنده بودن آن جامعه است. حالا در کشور ما تا آن جا که خبر دارم، تنها 33-34 درصد از بودجه 1400 کشور ما از راه مالیات ها تأمین می شود در حالیکه در تمام کشورهای دنیا 98 درصد درآمدهای دولت برای کارهایی اجرایی از محل مالیات است. باید تلاش نماییم در اسرع وقت، شرکتهای مخفی را که بازار را خراب می کنند، جمع نماییم.
کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری افزود: نکته ای درباره بورس بگویم؛ در بورس وقتی دولت ها و صاحبان سرمایه ها مداخله کنند، در این جا دولت باید دقیق شده و همبازی منافع طلبان نشود و با دقت عمل کند تا سرمایه مردم مصون بماند.
مهرعلیزاده اشاره کرد: اگر بانک ها نمی توانند همکاری کنند، بانکهای خصوصی جمع شوند. دولت باید بانک ها را مکلف به پرداخت پول به ساخت مسکن کند.
وی درباره مشکل مسکن هم اظهار داشت: دلیل اختلاف قیمت های وحشتناک در 10 سال قبل و 20 برابر شدن قیمت مسکن، گرایش به استفاده از مسکن بعنوان کالای بورسی است. ما باید تولید را با صرفه کرده و در دادن تسهیلات پولی و بانکی، تسهیلات را ارزان نماییم. 75 درصد تسهیلات بانک ها در دلالی است. اگر بانک ها نمی توانند همکاری کنند، بانکهای خصوصی جمع شوند. دولت باید بانک ها مکلف به پرداخت پول به ساخت مسکن کنند.
کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری افزود: مساله مسکن مهر، بد اجرا شد اما طرح بدی نبود و مردم را صاحب مسکن کرد. در آینده باید شرکتهای بخش خصوصی را مکلف به ساخت مسکن نماییم. البته در مساله دادن تسهیلات به مسکن که قبل انقلاب هم باب بود، وزن افزایش قیمت زمین بر مسکن را از بین ببریم.
مهرعلیزاده با تاکید بر این که نهادهای مدنی اجتماعی باید بتوانند بدون نگرانی و با آزادی عمل، مسئول را مکلف به پاسخگویی کنند، اظهار نمود: شفافیت بخش مهمی از خصوصیت های دولت من است. اگر شفافیت در اختیار مردم باشد، پاسخگویی مسئول در مقابل مردم وجود خواهد داشت. اگر تمام عملکرد مسئول در اختیار مردم بوده و مورد انتقاد باشد، مسؤلان به شکلی پاسخو خواهد بود.
وی ادامه داد: برای پاسخگو کردن مسئول چه چاره ای داریم؟ دو روش وجود دارد؛ یکی روش مستقیم است که در سایتی که طراحی کردیم، کامنت هایی گذاشته می شود که سیستم های نظارتی آنها را کنترل و مسؤلان را مجبور به پاسخگویی می کنند؛ دوم فعال کردن نهادهای مدنی اجتماعی است تا بدون نگرانی و با آزادی عمل، مسئول را مکلف به پاسخگویی کنند. یکی از معضلات کشور ما این است که نهادهای اجتماعی، حمایت نشده و جوانان احساس کنند که این کار خاصیتی ندارد.
کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: اگر بتوانیم در دولت چهارساله ام کمی بحران آب را به عقب بیندازیم، مشکل بزرگی را حل کرده ایم. در ایران شاهد ابر بحرانی در ورشکستگی آبی است. حضور من در استان لرستان، من را مجبور به دیدن شکل ملموس کمبود آب کرد. البته نباید تسلیم این قضیه شویم.
مهرعلیزاده اضافه کرد: در آب آشامیدنی لوله کشی در تهران و شهر های بزرگ، حدود 25 درصد آب هدر می رود. اگر کمی با برنامه نگاه نماییم، این کار را میتوان با کمک شبکه بخش خصوصی احیا یا عوض کرد.
وی افزود: ما آب بسیار زیادی حدود 70 درصد را در کشاورزی از دست می دهیم. اگر بتوانیم در دولت چهارساله ام کمی بحران را به عقب بیندازیم، مشکل بزرگی را حل کرده ایم و یکی از طریق هایش شیرین کردن آب در بندرعباس، چابهار و… است.
کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر این که نباید در این موارد دخالت شود، اظهار نمود: بگذار یم جوانان زندگی خودشان را کنند؛ اگر این راه را بر جوانان باز نکنیم، آنها از گذشته و دین شان فاصله می گیرند.
مهرعلیزاده اشاره کرد: شاید بعضی از پاسخ من خوششان نیاید اما من می گویم؛ یک سری تنگ نظری ها و دیدگاه های غیرعلمی زندگی را بر جوانان تنگ کرده است. من به جای آن که مساله را بر جوانان دیکته کنم، باید بگونه ای عمل کنم که جوان از روش زندگی من الگو بگیرد؛ اگر به مسائل اجتماعی، فرهنگی و… پایبند باشم، آنها هم بر مبنای آن چه بزرگ ترهای جامعه عمل می کنند، رفتار کنند اما هنگامی که من نوعی با ریا و تهمت و… رفتار کنم، جوان تیز است و آنرا تحلیل می کند.
وی افزود: باید زندگی جوانان، نوع تفریح و… جوانان دهه 70-80 و حتی و 90 را بشناسیم و درک نماییم. چه من بپذیرم چه نه، سبک زندگی جوان، به انتخاب خودش است. اگر این سبک بد است، وای به حال من که نتوانستم سبک زندگی خودم را طوری کنم که او از من الگو بگیرد و اگر هم خوب است که همچنان وای به حال من که خودم سبک زندگی خوبی نداشتم و نتوانستم خویش را الگوی او قرار دهم.
کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: زنان دوچرخه سواری نکنند، اینترنت را ضعیف نماییم، عرض باند اینترنتی را کم نماییم، وزیر جوان را بکشیم به دادگاه، کنسرت می خواهید به کیش بروید؛ مگر کیش جزء این کشور نیست؟ اگر هست که چرا کنسرت در دیگر شهرهای کشور نباشد؟ تو نباید در این موارد دخالت کنی! بگذار جوانان زندگی خودشان را کنند. اگر این راه را بر جوانان باز نکنیم، جوان به گذشته و دین شان فاصله می گیرند. ما هنگام مواجه شدن با نسل جوان، پاسخی برای شان نداریم.
مهرعلیزاده اظهار نمود: فردی که در دوران دکتری جزء نفرات برتر کنکور شده است، در مصاحبه ای کاملا بی ربط رد می شود؛ تو حق نداری او را به سبب افکارش کنار بگذاری!
ایشان سپس درباره راهکارهایش جهت رفع تبعیض ها در مسئولیت ها تصریح کرد: اگر اصل را بر شایسته سالاری بگذاریم و اقوام و افراد هم سلیقه خویش را سر کار نیاوریم، دو راه وجود دارد؛ یکی هوشمندی خود مدیران است و دیگری در فقدان این هوشمندی، این است که نهادهای اجتماعی تحت نامهای مختلف مراقبت کنند. چندین نهاد خصوصی که نام نمی برم وجود دارند که بمحض وقوع هر اتفاق، آنرا برملا می کنند. گرچه به ظاهر، عده ای فضول دیگری شده اند اما در جامعه ای که همه چیز محرمانه است، کار درستی می کنند.
کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری اظهار نمود: امروز که کشور گرفتار مرض پارتی بازی یا خویشاوندسالاری یا گروه گرایی شده است، باید نهادهای اجتماعی تقویت شوند. کاری که من مقرر است انجام دهم، پشتیبانی از نهادهای اجتماعی است و اگر فردی با این نهادها در تعارض رفتار کند و او را بترستاند، با او مقابله خواهم کرد. اگر رئیس جمهوری جرات و جسارت انجام این کار را داشته باشد، تأمین قانونی می شود.
مهرعلیزاده همینطور درباره برنامه دولتش برای تأمین آب آشامیدنی قزوین اظهار داشت: آب آشامیدنی مساله ای است که تمام کشور را درگیر کرده است. در ابتدا باید در تمام کشور، شبکه های فرسوده فعلی را عوض نماییم. برای این کار باید چندین میلیارد خرج کرد اما من فکر می کنم که با وارد کردن بخش خصوصی به این مساله، سرمایه دارها بیشتر راغب به سرمایه گذاری می شوند و اینکه بخش خصوصی به شکل پیمانکاری وارد کار نمی گردد.
وی ادامه داد: اگر این کار را به صورت یک سامان ملی و حتی در قزوین انجام دهیم، تأمین آب را به شکل برون سپاری به بخش خصوصی بدهیم، هزینه های لخت وزارت نیرو روی دوش مردم نمی افتد و صرفه جویی می شود.
کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری همینطور با تاکید بر ضرورت رفع موانع تولید اظهار داشت: اگر ما در شهرک های صنعتی، اشتغالی راه بیندازیم، مثلا 7 میلیون نفر یا بیشتر را در نظر بگیریم، 70 درصد آنها یعنی حدود 5 میلیون نفر از آنها بیکار هستند. در این شهرک، سوله هایی وجود دارد که رد آن هم برق و هم ماشین هایی وجود دارند که مشغول به تولید هستند که به آنها اس ام ای می گویند که واحدهایی کوچک و متوسط هستند. موارد نیاز روزمره زندگی در این اس ام ای ها تولید می شوند جز صنایع بزرگ مانند فولاد و پتروشیمی که این ها اس ام ای نیستند.
مهرعلیزاده اضافه کرد: از ابتدا باید در این بخش ها با اتخاذ روش هایی که مانع زدایی کنند. صد سال است که قانون می نویسیم و هم اکنون 12 هزار قانون داریم درحال که فرانسه 300 در حال قانون نویسی است.
وی افزود: باید قوانین متضاد را جمع کرده و تولید را راه اندازی نماییم. در مرحله اول و در مرحله بعدی، در هر سال احتیاج به 50 الی 100 میلیارد سرمایه گذاری داخلی و خارجی داریم.
کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: برای به وقوع پیوستن این امر باید با دنیا دعوا نکرده و خوش اخلاق باشیم. متاسفانه عرصه تولید تبدیل به عرصه تسویه حساب شده است.
مهرعلیزاده همینطور با اعلان اینکه اساسی ترین عامل به وجود آمدن فساد مساله رانت است، اظهار نمود: اگر رانت و شفافیت اطلاع رسانی نشوند، فساد به وجود می آید. برای مثال اگر اطلاعات قیمت های قیمت ارز، بازار و…. شفاف نباشد، یا حتی جالب است من شنیدم 35 هزار خودرو به کشور وارد شده و در گمرک است که تردید نکنید بطور قطع در آن فساد وجود دارد.
وی ادامه داد: کشوری که تمام قوانین ورود خودرو را ممنوع کرده است گرفتار بیماری فساد می شود. مثلا آن فردی که 35 هزار خودرو وارد میکند مطمئناً از قانونی که امکان دارد مدتی پس از آن اجرا شود، خبر داشته است و با حساب و کتاب آن کار را کرده است و اگر نه چه کسی 35 هزار خودرو وارد گمرک می کند تا در آن جا خاک بخورد؟ به امید روزی که از گمرک خارج شود؟ این نمونه رانت اطلاعاتی است.
کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری افزود: مورد دوم رانت اقتصادیست که مانند اطلاع از قیمت ارز عمل می کند. مشاهده کردیم که ارز 4 هزار و 200 تومانی چه بلایی سر کشور آورد! این ارز متعلق به مردم است. هنگامی که کاری رانتی باشد، تمام مدیران و… را آلوده می کند.
مهرعلیزاده در انتها تصریح کرد: اگر ریشه های رانت را برداریم، اتوماتیک وار زمینه های فساد از بین می رود و آن درصد باقیمانده از فساد، با بهره گیری از نهادهای مردمی و بازکردن روزنامه ها برای آن که هرچه می خواهند بنویسند و نشر دهند، اصلاح می شود.