قالیباف: مهم ترین مشکل کشور سوءمدیریت است

به گزارش آذر رییس مجلس اظهار داشت: مشکل امروز ما در کشور تامین اعتبارات و پول نیست بلکه مهم ترین مسئله ما سوءمدیریت و نظام بهره برداری است.

به گزارش آذر به نقل از خانه ملت، نشست بررسی طرح گرمسیری غرب کشور به ریاست محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی و با حضور فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، وزیر نیرو، فرمانده قرارگاه خاتم الانبیاء، معاون سازمان برنامه و بودجه و سایر مسؤلان در رابطه با این پروژه و همینطور مجریان طرح گرمسیری غرب کشور بامداد امروز (دوشنبه، ۲۱ تیرماه) در محل مجلس شورای اسلامی برگزار شد.
این جلسه بعد از آن برگزار می گردد که در جریان نظارت میدانی رئیس مجلس و برخی از نمایندگان از استان ایلام، مشکلات و مسائل این استان همچون موانع تکمیل پروژه مهم گرمسیری غرب کشور احصا شده است.
در این جلسه گزارشی از روند پیشرفت طرح گرمسیری عرضه و روش های تأمین مالی و نظام بهره برداری این طرح مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
قالیباف در این جلسه با برشمردن اهمیت این طرح، بر تزریق هر چه سریع تر اعتبارات به این پروژه مهم و ملی تصریح کرد و اظهار داشت: تابحال اعتبارات زیادی صرف پیشبرد این پروژه شده و نیاز است که طرح گرمسیری با تزریق اعتباری ۵ هزار میلیاردی تا دو سال آینده به بهره برداری نهایی برسد.
وی اظهار داشت: بخشی از اعتبارات این پروژه باید از محل ماده ۵۶ قانون الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت تأمین مالی و قسمتی دیگر باید از محل دارایی های دولت تأمین اعتبار شود.
رئیس مجلس همینطور به مبحث نظام بهره برداری از پروژه های ملی اشاره و تصریح کرد: بر مبنای آنچه در اهداف این طرح آمده ۳۰ درصد از هزینه کرد اعتبارات این پروژه باید از محل بهره برداری طرح بازگردد که این مورد از اهمیت بسیاری برخوردار می باشد. در کنار این مساله مردمی سازی و بهره برداری این طرح به نفع معیشت و اشتغال مردم، یکی دیگر از موضوع هایی است که باید در بهره برداری از این طرح مورد توجه قرار گیرد.
وی تصریح کرد: مشکل امروز ما در کشور تأمین اعتبارات و پول نیست بلکه مهم ترین مساله ما سوءمدیریت و نظام بهره برداری است.
وی اضافه کرد: کشور ما شرایطی دارد که به هر نحوی که شده میتوان اعتبارات را از محل های مختلف تأمین کرد اما مساله اصلی ما در کشور لزوم کنار گذاشتن روش های سنتی و استفاده از تجربیات روز دنیا برای حوزه نظام بهره برداری است.
رئیس قوه مقننه با اشاره به اینکه متاسفانه به علت فقدان نظام بهره برداری در طرح ها شاهد می باشیم که خیلی از اعتبارات در پروژه های بزرگ حیف می شوند، اضافه کرد: نمی گوییم این اعتبارات میل می شود اما به علت عدم نظارت و نبود نظام بهره برداری این بودجه ها حیف می شود.
رئیس مجلس در انتها دستور تشکیل ستادی برای پیگیری میزان پیشرفت طرح گرمسیری را صادر کرد و اظهار داشت: جلسات این ستاد متشکل از دستگاههای مختلف شامل قرارگاه خاتم الانبیا (ص)، سازمان برنامه و بودجه، وزارت نیرو، وزارت جهاد، دستیار رئیس مجلس در حوزه خدمت و پیشرفت و رؤسای کمیسیون های کشاورزی و اقتصادی تشکیل گردد تا به اهداف مد نظر طرح دست یابیم.
وی تصریح کرد: جلسات این ستاد باید برای پیگیری دو مبحث تأمین مالی طرح و تدوین نظام بهره برداری به صورت مستمر تشکیل و بنده هم به صورت فصلی در این جلسات حضور خواهم داشت.

منبع: