جلال زاده : روحانی به اصل۶۰ لطمه زد

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس، اظهارات روحانی در مورد قانون اقدام راهبردی را برخلاف اصل تفکیک قوا خواند و اظهار داشت: اصل ۶۰ قانون اساسی با ناتوانی دولت در تأمین کالاهای اساسی ضربه خورد.

وحید جلال زاده رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر، در واکنش به اظهارات رئیس جمهور در خصوص این که اصل ۶۰ قانون اساسی در جریان مذاکرات برجامی نقض شد، عنوان کرد: این نخستین بار نیست که رئیس جمهور در مورد تصمیمات نمایندگان در مجلس شورای اسلامی فرافکنی می کند.
وی ضمن اشاره به اظهارات معاون پارلمانی رئیس جمهور در خصوص این که برجام امری اجرایی می باشد و مجلس نباید دخالت کند، اضافه کرد: بعد از تصویب «قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها»، رئیس جمهور موضع گیری کرده و این قانون را، قانونی مضر خواند.
نماینده مردم ارومیه در مجلس تصریح کرد: روحانی ادعای حقوقدان بودن دارد و حتما به اصول قانون اساسی همچون اصل تفکیک قوا واقف است، بنابراین باید بداند که مجلس شورای اسلامی اختیار و حق بررسی همه موافقتنامه ها و مقاوله نامه هایی که بین دولت ایران و دولت های خارجی بسته می شود، را دارد.
معاونان وزارت امور خارجه مکرراً به منافع قانون اقدام راهبردی در مذاکرات تاکید می کردند
جلال زاده عنوان کرد: مطابق قانون اساسی مجلس هیچ محدودیتی جهت بررسی و تصویب طرح ها ندارد. نمایندگان مجلس با تصویب قانون اقدام راهبردی لغو تحریم ها جاده یک طرفه برجام را که به نفع آمریکا و غربی بود، بست و دستان مذاکره کنندگان را در مذاکرات وین پر کرد.
وی با اشاره به اینکه اگر قانون اقدام راهبردی لغو تحریم ها در مجلس به تصویب نرسیده بود، مذاکره کنندگان چیزی برای عرضه در میز مذاکرات وین نداشتند. اظهار داشت: در جلساتی که با معاونان وزارت امور خارجه و صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی در شورایعالی امنیت ملی داشتیم به صورت مکرر به منافع این قانون در مذاکرات تاکید می کردند.
اصل ۶۰ قانون اساسی با ناتوانی دولت در تأمین کالاهای اساسی لطمه خورد
نماینده مردم ارومیه در مجلس با اشاره به اینکه به نظر می آید رئیس جمهور در موضع گیری پیرامون این قانون با وزارت امور خارجه هماهنگی نداشته است، اظهار داشت: اگر قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها نبود مذاکرات وین شکل نمی گرفت. یکی از پایه های مذاکرات وین این قانون بود.
جلال زاده خاطرنشان کرد: رئیس جمهور باید بداند اصل ۶۰ قانون اساسی زمانی لطمه خورد که دولت دوازدهم نتوانست ابتدایی ترین نیازهای مردم را در تأمین بدون دغدغه کالاهای اساسی برآورده کند. اصل ۶۰ و ۱۱۳ قانون اساسی زمانی زیر پا گذاشته شد و صدمه دید که اقتصاد ما به مدت هشت سال شرطی و حل مشکلات کشور به تصمیمات اروپایی ها موکول شد.
مجلسی که برجام را تصویب کرد، می تواند آنرا اصلاح کند
وی اظهار داشت: چند سال دیگر باید منافع ملت و منافع اقتصادی کشور به منافع اروپایی ها گره زده می شد. هر تصمیمی در مورد برجام، نرخ دلار را بالا و پایین کرده و وضعیت اقتصادی کشور را گرفتار مشکل می کند.
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: روحانی به جای این که در ایام پایانی دولت خود به این مباحث فراقانونی پرداخته و فرافکنی کند، باید در جهت حل مشکلات مردم اقدام نماید. مردم نگران قطع آب و برق بوده و در تأمین کالاهای اساسی خود گرفتار مشکل هستند.
جلال زاده خاطرنشان کرد: بی انصافی است که روحانی با علم به این که قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها قانونی نافع بود، مردم را در مقابل مجلس و نمایندگان قرار دهد.
اظهارات «روحانی» برخلاف اصل تفکیک قوا است
وی اضافه کرد: همین مجلسی که برجام را به تصویب رسانده، اختیار قانونی دارد که به قانون اجرای برجام تبصره زده و آنرا اصلاح نماید تا منافع ملی استیفا شود.
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار داشت: اظهارات رئیس جمهور برخلاف قانون اساسی و اصل تفکیک قوا است. رئیس جمهور به فکر حل مشکلات معیشتی مردم باشد و این دوره گذار و انتقال را به کام مردم تلخ نکند.