اردکانیان: خشکسالی و گرمای بی سابقه ناترازی در تولید و مصرف برق ایجاد کرد

وزیر نیرو خاطرنشان کرد: با عنایت به وجود ناترازی ها در تولید و مصرف برق در بخش برنامه ریزی اقداماتی انجام شد تا مشکلات در این حوزه کاهش پیدا کند.

به گزارش آذر به نقل از خانه ملت، رضا اردکانیان در مراسم بازدید بامداد امروز (جمعه، ۲۵ تیر ماه) محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی از مرکز ملی شبکه راهبری شبکه برق ایران و مرکز پایش صنعت برق کشور ضمن عرضه گزارشی از عملکرد وزارت نیرو اظهار داشت: خوشبختانه با اقدامات انجام شده موفق شدیم مرکز جدید مدیریت شبکه را پس از گذشت ۹ الی ۱۰ سال با تجهیزات روز دنیا افتتاح و به بهره برداری برسانیم.
وزیر نیرو خاطرنشان کرد: با عنایت به وجود ناترازی ها در تولید و مصرف برق در بخش برنامه ریزی اقداماتی انجام شد تا مشکلات در این حوزه کاهش پیدا کند.
وی اظهار نمود: با عنایت به اقدامات صورت گرفته در حوزه صنایع بزرگ و شرایط فراهم شده ۱۳ شرکت بزرگ صنعتی اعلام آمادگی کردند که بتوانند برق مصرفی خویش را تولید کنند که این رقم معادل تولید ۱۰ هزار و ۵۳۶ مگاوات می شود.
اردکانیان اضافه کرد: موافقت اصولی همه این موارد صادر شده و تلاش می نماییم نیروگاه های گازی در دست بهره برداری را از راه مزایده به این صنایع واگذار نماییم که رقمی معادل ۴ هزار مگاوات می شود.
مدیرعامل توانیر: سال جاری هزار میلیارد تومان تعرفه تشویقی برای مشترکان برق در نظر گرفته ایم
در ادامه این مراسم، متولی زاده، مدیرعامل شرکت توانیر ضمن اشاره به این که خشکسالی و دمای بی سابقه، تولید برق را گرفتار کاهش کرد، اظهار داشت: متأسفانه با افزایش مصرف، ناترازی در حوزه برق کشور بوجود آمد که رقمی معادل ۲۰ درصد از نیاز مصرف محسوب می شود؛ صنعت برق از سالهای گذشته همواره برای مبحث ناترازی برنامه داشته است.
وی افزود: در این راستا ۴۵ برنامه از اسفند ماه سال قبل در بخش هایی مانند مدیریت مصرف ادارات، ارزهای دیجیتالی، صادرات و واردات و … انجام شده است.
متولی زاده خاطرنشان کرد: کشورها در مورد مواجه با مدیریت اوج بار از ابزارهای تعرفه ای مشخص استفاده می نمایند و این در شرایطی است که در کشور ما چنین موضوعی وجود ندارد بلکه طرح های تشویقی پیشبینی شده است.
مدیرعامل شرکت توانیر ضمن اشاره به این که برنامه ریزی برای ناترازی ها حدود ۱۰ درصد از کمبود موجود را پیشبینی می کند، اظهار داشت: این میزان حدود ۵ هزار و ۸۰۰ مگاوات می شود در حالیکه ناترازی ها حالا بیشتر است. در سال ۹۹، ۲۹۴ هزار و ۸۰۰ موافقتنامه با صنایع و بخش کشاورزی انعقاد شد که شاهد مدیریت مصرف باشیم، در سال ۱۴۰۰ هم این رقم به ۳۶۵ هزار تفاهمنامه افزایش پیدا کرده است.
وی در این راستا اظهار داشت: بر این اساس امسال بیشتر از یک هزار میلیارد تومان برای تشویق مشترکان در نظر گرفته شده است.
متولی زاده ضمن اشاره به این که در تاریخ صنعت برق کشور این حجم از رشد بی سابقه بوده است، اظهار نمود: رشد غیرمتعارف صنایع، افزایش پیک مصرف، تأمین انرژی و سوخت، ارزهای دیجیتالی و … همچون علل این رشد به حساب می آید که سبب ایجاد چالش شده اند بنابراین اگر با تصمیمات مناسب در این عرصه مشکلات را برطرف نکنیم امکان ایجاد شرایط ناپایدار وجود دارد.
مدیرعامل شرکت توانیر با تاکید بر این که مجلس قانونی را در پشتیبانی از صنعت برق کشور مصوب کرد که پرارزش است، اظهار داشت: با عنایت به این که منابع این قانون محدود است احتیاج به همکاری است تا طلب پیمانکاران به صورت کامل پرداخت گردد و مشکلات در کشور برطرف شود.