برزگر: برای کاهش اطاله دادرسی باید به تعداد لازم قاضی داشت

به گزارش آذر یک کارشناس مسائل حقوقی اظهار داشت: نخستین شرط به جهت اینکه اطاله دادرسی به حداقل برسد این است که دستگاه قضایی باید به تعداد لازم قاضی داشته باشد.

عباس برزگر در گفت و گو با ایسنا، در ارتباط با “تاکید رئیس قوه قضاییه بر کوتاه کردن فرآیندهای اداری و کاهش وقت دادرسی”، اظهار نمود: تاکید ریاست محترم قوه قضاییه در مراسم معارفه معاون اول جدید قوه قضاییه درباب کاهش زمان رسیدگی و کاهش اطاله دادرسی یک نکته بسیار خوب، مهم و ضروری می باشد، اما باید ریشه یابی کرد که چرا دادرسی ها طولانی بود.

وی اظهار داشت: البته الان دادرسی بهتر شده است اما در گذشته این امر بسیار طولانی بود و علت این مساله کمبود قاضی است. اگر دستگاه قضایی می خواهد که کارهایش سریع صورت گیرد و به دعاوی مردم زود رسیدگی شود و اطاله دادرسی نباشد، لازمه آن تامین منابع انسانی و مالی برای این مساله است.

این کارشناس مسائل حقوقی اشاره کرد: نخستین شرط به جهت اینکه اطاله دادرسی کم شده و یا به حداقل برسد این است که دستگاه قضایی باید به تعداد لازم قاضی داشته باشد، در صورتیکه الان دستگاه قضایی به شدت با کمبود قاضی روبرو است و تا وقتی این مساله برطرف نشود، بحث اطاله دادرسی حل نخواهد شد.

برزگر اشاره کرد: اگر اطاله دادرسی از بین برود و در رسیدگی ها تسریع شود، اساسا آثار بسیار مطلوب و مثبتی بر جامعه خواهد داشت. همچون این که افراد زودتر به حقشان می رسند و از سرگردانی و تبعات بدی که در اطاله دادرسی وجود دارد، دور خواهند شد.

وی اظهار داشت: بطور مثال فردی طرح دعوا می کند و حقی دارد، اما به سبب اطاله دادرسی آنقدر مساله ادامه پیدا می کند که فرد فوت کرده و موضوع به ورثه کشیده می شود که در این صورت مشکل چندتا می شود و اینها تبعات اطاله دادرسی است.

این وکیل دادگستری اشاره کرد: اگر اطاله دادرسی از بین برود و در روند رسیدگی تسریع شود اساسا هم مردم خوشحال می شوند و هم این که سریع تر به حقشان رسیده و تکلیفشان روشن می شود. بدین سبب کسی که ذی حق است به حق خود رسیده و کسی که ناحق است سر جای خود می نشیند و در نهایت مشکل جامعه نیز کم خواهد شد.

برزگر در آخر اظهار داشت: کاهش وقت دادرسی اساسا آثار پسندیده ای دارد و در اسلام نیز بر فوریت رسیدگی و احقاق حق تاکید بسیاری شده است و ان شاءالله که قوه قضاییه بتواند با تامین منابع لازم برای کم کردن اطاله رسیدگی، خدمت به جامعه و مردم داشته باشد.

منبع: