قالیباف در همایش مدیران کمیته امداد: کشور کمبود پول و اعتبار ندارد

به گزارش آذر رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: موضوعات محرومیت زدایی، فقرزدایی و ایجاد اشتغال برای مناطق و افراد محروم اولویت ما در مجلس است و لحظه ای از آن درنگ نمی نماییم.

به گزارش آذر به نقل از مهر، محمدباقر قالیباف بامداد امروز (پنجشنبه ۲۷ آبان) در همایش سراسری مدیران کمیته امداد امام خمینی (ره)، اظهار داشت: در ابتدای این نشستِ دارای معنویت و روحیه جهادی جا دارد یاد و خاطره مرحوم عسگراولادی را بعنوان نماینده امام خمینی (ره) و تلاشهای مجاهدانه وی طی بیشتر از ۳ دهه که مجموعه نوآورانه اجتماعی را ایجاد کرد، گرامی بداریم.
وی ضمن اشاره به این که وظیفه دارم از یکایک جهادگران و زحمتکشان کمیته امداد خصوصاً در دوران کرونا و اقدامات خوبی که در همایش ملی همدلی که برخاسته از فرهنگی قرآنی و ایرانی بود، تشکر کنم، اضافه کرد: مجموعه کمیته امداد با مدیریت آقای بختیاری خوش درخشیده است و باید به وی خسته نباشید گفت.
رئیس مجلس شورای اسلامی با تکیه بر این که طبیعتاً همه ما باید تلاش نماییم تا این مجموعه اثربخش تر باشد، اظهار داشت: در قانون اساسی چندین اصل وجود دارد که جهت گیری ما را در مجلس و سایر دستگاه ها مشخص کرده است. در اصول ۲۹.۳۰، ۳۱ و ۴۳ قانون اساسی با صراحت وظیفه ای برعهده مجلس گذاشته شده تا با استفاده از ظرفیت های قانون اساسی بتواند سلامت، پوشاک و خوراک را برای همه افراد تأمین کند، در شرایط فعلی بر این مورد تاکید بیشتری وجود دارد.
قالیباف با اشاره به اینکه روح قانون اساسی بر جنبه های رفاهی تاکید دارد، اظهار داشت: توفیق داشتم در دوران شهرداری به ملاقات علامه حکیمی می رفتم، به من می گفتند که اقدامات شما را می بینم، اما آن چیزی که از اسلام فهم کرده ام، بر این است که اگر در این شهر کسی گرسنه سر بر بالین بگذارد، هر چقدر که کار عمرانی انجام داده باشید، صحیح نیست، مراقب باشید گرسنه ای در شهر نباشد.
وی ضمن اشاره به این که در دوران شهرداری با دقت در افراد جامعه متوجه شدم افراد قابل توجهی وجود دارند که زیر پوشش کمیته امداد، سازمان بهزیستی و سایر نهادهای دیگر نیستند، اما برای تأمین نان شب خود مانده اند، برای این افراد اقدامات خوبی انجام شد، خاطرنشان کرد: مبحث محرومیت زدایی و رسیدگی به محرومین حق مسلم این قشر است و اگر انقلاب هم صورت نمی گرفت، این افراد به گردن ما حق داشتند.
رئیس مجلس شورای اسلامی با تکیه بر این که وظیفه شرعی، انسانی و قانونی داریم که در راه رفع محرومیت ها گام برداریم و کمیته امداد در این بخش ما را در کنار خود بداند، اظهار داشت: ما از دین این را فهم کردیم که باید با سازوکارها، تصمیمات و حکمرانی صحیح و مهندسی اجتماعی درست و همینطور نوآوری در عرصه های اجتماعی و اقتصادی دست در دست یکدیگر دهیم تا عدالت اجتماعی را در جامعه پیاده نماییم، وگرنه مشخص می شود که منفعل هستیم.
قالیباف ضمن اشاره به این که نباید در جنگ فقر و غنا تسلیم شویم، اظهار داشت: هر انسانی که فرهنگ اسلامی و خاندان را در وجود خود داشته باشد، زمانی از ته دل خوشحال است که دست انسانی را بگیرد و چنین انسان هایی با آرامش وجودی زندگی می کنند.
وی بیان نمود: با مهندسی اجتماعی، حکمرانی درست و تصمیم گیری صحیح نباید در مقابل فقر منفعل باشیم. در باور ما مستضعف کسی است که استعداد بالقوه ای دارد که بالفعل نشده است و وظیفه ما شناسایی این استعدادها و رفع موانع پیش روی آن هاست.
رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه گاهی در نوع هزینه کردها در کشور بد عمل می نماییم، اظهار داشت: کمبود پول و امکانات نداریم و با احتساب مجموع تمام سوخت های فسیلی و تبدیل آن به بشکه نفت، روزانه بیشتر از ۵ میلیون بشکه نفت مصرف داخلی داریم، شما به سایر کشورها نگاه کنید؛ چه کشوری این گونه مصرف می کند؟ از طرفی برای تأمین ۵ میلیارد دلار با مشکل مواجه می شویم! مقصر بروز این گونه مشکلات من و امثال من هستیم که در تصمیم گیری ها و حکمرانی ها آگاهانه و شجاعانه برای کشور و به نفع مردم تصمیم نمی گیریم.
قالیباف ضمن اشاره به این که مطمئن باشید به سهم خود این موضوعات را فراموش نمی کنم و تا پای جان، آبرو و اعتبار می ایستم تا به نقطه مطلوب برسیم، بیان نمود: مجلس انقلابی در این راه باید گام بردارد و تصمیم گیری کند تا نشان دهد باورهای اسلام، امام و انقلاب اسلامی را دنبال می کند.
وی ضمن اشاره به این که اوج کار میدانی شما جایی است که یک مددجو به خیری بزرگ تبدیل می شود، خاطرنشان کرد: وظیفه ما این است که با مدیریت صحیح به افراد فقیر اضافه نکنیم چون که بزرگ شدن خانواده کمیته امداد افتخار محسوب نمی گردد، افتخار ما کوچک تر شدن این خانواده است.
رئیس مجلس شورای اسلامی با تکیه بر این که مردمی کردن رفعِ فقر و تبعیض از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، اظهار داشت: این گونه اقدامات هر چه مردمی تر شوند، کم هزینه و پراثرتر می شوند، بنابراین باید مردم را درگیر این گونه کارها نماییم.
قالیباف ضمن اشاره به این که به تعبیر شهید سلیمانی جبهه های دوران دفاع مقدس یک قطعه از بهشت بود، اظهار داشت: زمانی که رزمندگان مجروح می شدند و به دیدار آنها می رفتیم، پدران آنها می گفتند با این بچه ها چه کرده اید که بعد از حضور در جبهه آن فرد سابق نیستند و بگونه ای نماز می خوانند و مناجات می کنند که به آنها افتخار می نماییم، این مورد تأثیر فرهنگ و فضای حاکم است که افراد را تربیت می کند.
وی افزود: فضای پیاده روی اربعین و گروههای جهادی به این شرایط شباهت دارد و بدون شک یکی از بخش هایی که می تواند مانند آنها باشد، کمیته امداد است.
رئیس مجلس شورای اسلامی ضمن اشاره به این که پلتفرمی در مسجد امام رضا (ع) تهران راه اندازی شده که بیشتر از ۲ هزار خیریه در آن ساماندهی شده اند، افزود: این تجربه نشان داده است به هر میزانی که می توانیم باید به سمت مردمی سازی حرکت نماییم و در این راه باید به ۴ رویکرد شفاف سازی، هوشمندسازی، مردمی سازی و کارآمدسازی توجه گردد و هر تصمیمی که با اینها مغایرت دارد را اصلاح نماییم.
قالیباف باتاکید بر این که نسبت به تمامی صدمه های اجتماعی و لایه های زیرین آن شناخت و با احتساب آنها بر مردمی سازی تاکید دارم، خاطرنشان کرد: هیچ سرمایه ای در هیچ جامعه ای مهم تر از اعتماد نیست و سازمان ها، دولت ها و حاکمیت هایی می توانند موفق باشند که مهم ترین سرمایه اجتماعی آنها اعتماد مردم باشد و این سرمایه را افزایش داده و حفظ کنند.
وی با اشاره به اینکه یکی از چالش های جدی ما کاهش سطح اعتماد مردم است، خاطرنشان کرد: این چالش با روحیه مردم مداری و مردمی سازی احیا می شود.
رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه ساختار کمیته امداد امام خمینی (ره) باید به جای دولت محور بودن، مردم محور باشد، اضافه کرد: هر چه نیروها و چارت ها کوچک تر باشند، کارآمدی افزایش می یابد. با بزرگ تر شدن چارت ها و فاصله رأس و قاعده از هم، بدانید کارآمدی و شفاف سازی وجود ندارد و از هوشمندسازی استفاده نشده و مردم دخیل نیستند و اعتماد خویش را از دست داده اند.
قالیباف افزود: در زمان حضور در نیروی انتظامی تصمیم گرفتم در جامعه به جای رویکرد امنیت محور، اساس کار بر جامعه محوری تغییر کند.
وی ضمن اشاره به این که با پوست، گوشت و استخوان خود به کمیته امداد امام خمینی (ره) اعتقاد دارم، اضافه کرد: با عنایت به میلیونها نفری که به کمک نیاز دارند و با عنایت به نقش خود، باید کار اورژانسی انجام دهید، تصدی گری ها را فراموش و تولی گری ها را حفظ کنید و تصدی گری ها را در اختیار مردم قرار دهید تا شاهد جوشش مردمی باشید.
رئیس مجلس شورای اسلامی در انتها با تکیه بر این که موضوعات محرومیت زدایی، فقرزدایی و ایجاد اشتغال برای مناطق و افراد محروم اولویت ما در مجلس است و لحظه ای از آن درنگ نمی نماییم، اظهار داشت: برای برنامه هفتم توسعه پیشنهادات خویش را ارائه نمایید تا برنامه مدون و عملیاتی که بتواند خانواده کمیته امداد را کوچک تر کند، تهیه شود.
اعطای نشان والی مهر به قالیباف
گفتنی است، در این همایش به واسطه تفکرات و اقدامات جهادی رئیس مجلس و خدمت رسانی به محرومان، نشان «والی مهر» توسط رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) به محمدباقر قالیباف اهدا شد.
نشان والی مهر به نام مرحوم حاج عبدالله والی از مردان الگوی جهادی است که قبل از انقلاب اقدامات جهادی در منطقه دولاب داشتند و با یاران انقلاب به مردم محروم خدمت می کردند. در سال ۱۳۶۱ حاج عبدالله والی توسط مرحوم عسگراولادی نماینده وقت امام در کمیته امداد امام خمینی (ره) مأموریت حضور در بشاگرد را یافت و ۲۳ سال در آن منطقه به خدمتگزاری پرداخت. وی بعنوان یکی از بنیانگذاران فعالیتهای جهادی بخصوص در مناطق محروم و دور افتاده شناخته می شود.

منبع: