با موافقت نمایندگان؛ مجلس از عملکرد وزارت نفت در دوران زنگنه تحقیق و تفحص می کند

آذر: نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد وزارت نفت در دولت سابق موافقت کردند.

به گزارش آذر به نقل از مهر، نمایندگان در جلسه علنی امروز (سه شنبه ۷ دی ماه) مجلس شورای اسلامی، با تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد وزارت نفت در دوران بیژن زنگنه با ۱۶۲ رأی موافق، ۱۵ رأی مخالف و ۶ رأی ممتنع از مجموع ۲۳۰ نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.
محورهای این تحقیق و تفحص به شرح زیر است:
۱- علت اهمال، قصور و ترک فعل درعدم توسعه برخی میادین مشترک باعدم النفع و خسارت فراوان چند ده میلیارد دلاری (چند صد هزار میلیارد تومانی) چیست؟
۲- دلیلهای عدم توفیق در دیپلماسی انرژی وعدم پیگیری و عقد قراردادهای نفتی و گازی در عرصه بین الملل و منطقه باتوجه به خسارات فراوان مالی و پولی برای کشور چه بوده است؟
۳- علت شتابزدگی در واگذاری بلا وجه بسته های نفتی EPD و EPC وعدم رعایت اولویت توسعه میادین مشترک نفتی و گازی و لحاظ صلاح و صرفه کشور باتوجه به تکلیف قوانین بالا دستی چیست؟
۴- اجرای طرح های پتروشیمی فاقد زنجیره لازم و تخصیص خوراک به طرح های غیراولویت دار در مناطق فاقد سند توسعه و آمایش سرزمین با چه توجیهی انجام می پذیرد؟
۵- علت حذف سهمیه بندی سوخت و حذف کارت سوخت و وارد آوردن خسارات فراوان مالی و پولی به نظام اقتصادی کشور چه بوده است؟
۶- علت پافشاری بر شیوه نامه دستوری O&M وعدم التزام به شرایط آن و فلج سازی تولید بر چه مبنایی صورت می گیرد؟
۷- دستاوردهای طرح های پژوهشی با هزینه های گزاف چه بوده و تشکیل شتابزده پارک های نوآوری و شکوفایی و تعجیل در واگذاری ها به روش BOO با چه هدفی دنبال می شود؟
۸- دلیلهای کوتاهی وعدم اهتمام در صدور خدمات فنی و مهندسی در عرصه بین الملل و منطقه چیست؟
۹- علت تغییرات ساختاری در سازمان وزارت نفت بدون مطالعه و پشتوانه علمی چه توجیهی دارد؟
۱۰- به کارگیری و استخدام نیرو در وزارتخانه بر چه مبنایی صورت گرفته است؟
۱۱- علت حذف شتابزده و غیر کارشناسی و بدون مطالعه چندین هزار سمت در وزارت نفت باتوجه به آینده روشن صنعت نفت و گاز در تولید صیانتی حداکثری و نیاز مبرم به وجود نیروهای متخصص و تکنسین چه بوده است؟
۱۲- با وجود گذشت ۸ سال از وزارت جناب زنگنه و در امتداد کاهش خام فروشی چرا هیچ نوع ظرفیت پالایشی جدید راه اندازی نشده است؟
۱۳- باتوجه به سپری شدن روزهای پایانی عمر دولت تدبیر و امید، علت انعقاد شتابزده قراردادهای نفتی و گازی چیست؟
۱۴- باتوجه به فرسوده بودن تاسیسات نفتی و گازی علت متوقف شدن پروژه های مربوطه در مناطق نفتخیز جنوب و فلات قاره چه بوده است؟
۱۵- بررسی نحوه و چگونگی عملکرد در صندوق بازنشستگی صنعت نفتخضریان: دولت روحانی خام فروشی کرد تا تحریم ها اثر کنددر ادامه جلسه، علی خضریان بعنوان نماینده متقاضی تحقیق و تفحص از عملکرد وزارت نفت، اظهار داشت: متاسفانه سیاست های غلط طی ۸ سال قبل مشکلات زیادی را ایجاد کرد. رعایت اولویت توسعه میادین مشترک نفتی و گازی طبق تکالیف قانونی مجلس باید از طرف دولت انجام می شد اما سیاستگذاری های غلط بیژن زنگنه در وزارت نفت مانع از این اقدام شد. وی بیان کرد: سهمیه بندی سوخت یکی از دستاوردهای دولت نهم و دهم بود و مانع قاچاق سوخت شد اما در دولت روحانی بدون توجه به سیاست های اقتصاد مقاومتی، کارت سوخت را از چرخه خارج کردند. دولت روحانی در ادامه راهی به جز بازگرداندن همان سهمیه ها نداشت اما بدون توضیح به افکار عمومی این کار را انجام داد و رییس جمهور سابق نیز مسئولیت آنرا نپذیرفت و در نهایت نیروهای انقلابی مانع آشوب شدند. نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اشاره کرد: همین طور شاهد به کارگیری و استخدام های بی مبنا در وزارت نفت در دولت سابق بودیم. در دولت قبل هیچ اقدامی در زمینه کاهش خام فروشی انجام نشد و به آن وابسته ماندیم تا تحریم ها اثر کند و راهی جز انعقاد قرارداد با غرب و آمریکا وجود نداشته باشد. خضریان متذکر شد: در دوره زنگنه شاهد ایجاد پتروشیمی و پتروپالایشگاه نبودیم. همین طور یکسری قراردادهای نفتی در دولت سابق منعقد شد که معین نیست این قراردادها با چه کسانی و در چه شرایطی بسته شد و لازم است از عملکرد وزارت نفت در دولت قبل تحقیق و تفحص شود.

منبع: