رئیس جمهور در تماس تلفنی نخست وزیر عراق: مشکلات منطقه به شرط عدم مداخله خارجی قابل حل و فصل است

آذر: رییس جمهور با اشاره به جایگاه ممتاز عراق در سیاست گسترش حداکثری روابط همسایگی و منطقه ای جمهوری اسلامی ایران، گفت: امیدواریم پروسه تشکیل ساختارهای سیاسی در عراق بوسیله وفاق ملی و حفظ وحدت پیش رود تا منجر به ثبات و پیشرفت بیش از پیش ملت عراق گردد.
به گزارش آذر به نقل از ایسنا، آیت الله سید ابراهیم رئیسی ظهر شنبه در تماس تلفنی «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر عراق، با اعلان اینکه گسترش و تعمیق روابط بین دو کشور همیشه مورد تاکید جمهوری اسلامی ایران بوده، اضافه کرد: در رویکرد سیاست خارجی دولت سیزدهم در خصوص گسترش روابط با کشورهای همسایه و منطقه، عراق جایگاهی ممتاز دارد.
رئیس جمهور اضافه کرد: یک حکومت قدرتمند و منسجم و یک جامعه قوی و متحد در عراق همیشه مورد تاکید ایران بوده است.
رئیسی با اشاره به این که تهران و بغداد در مقابله با گروههای داعشی و تکفیری تجربه موفقی داشتند که می تواند در عرصه تحکیم امنیت و ثبات منطقه ای نیز ادامه یابد، گفت: همه مشکلات و مسائل منطقه قابل حل و فصل است به شرط آنکه مداخله قدرت های فرامنطقه ای متوقف شود.
رئیس جمهور اشاره کرد: مشکلات منطقه ناشی از زیاده خواهی های آمریکایی ها است و اگر آنها به شکل واقعی و نه ظاهری از منطقه اخراج شوند، خواهیم دید که خود کشورهای منطقه می توانند صلح، ثبات و امنیت را با همکاری یکدیگر در منطقه بطور کامل برقرار کنند.
رئیسی ضمن یادآوری مصائب و سختی های وارده بر ملت یمن، ابراز امیدواری کرد که دولت عراق دراین زمینه بتواند پیشرو در ابتکار منطقه ای برای رفع محاصره و استیفای حقوق یمنی ها باشد.
مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق نیز در این تماس تلفنی با اعلان اینکه افزایش سطح تبادلات اقتصادی با ایران برای عراق بسیار اهمیت دارد، اضافه کرد: بغداد از سیاست گسترش تعاملات همسایگی و منطقه ای ایران کاملا استقبال کرده و امیدواریم سطح همکاری ها و مناسبات دو کشور بیش از پیش گسترش یافته و تعمیق یابد.