آیا مجرمان خطرناک شامل مرخصی های کرونایی می شوند؟

مقرر است هیئتی مرکب از سازمان زندان ها و دادستان ها و در صورت ضرورت نماینده ای از دادستانی کل کشور تشکیل گردد تا برای اعطای مرخصی به زندانیان و محکومان جرائمی که مشمول مرخصی نمی شوند، بررسی ها و تصمیم گیری های لازم را به عمل آورند.
به گزارش آذر به نقل از ایسنا، حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای رئیس قوه قضاییه به تازگی در بخشی از سخنان خود در جریان نشست شورایعالی قوه قضاییه به مبحث خیز مجدد بیماری کرونا در کشور و قرارگرفتن اغلب استان ها در وضعیت قرمز اشاره نمود و بر همین مبنا به تمام مسؤلان قضایی دستور داد که در ادارات و مراکز زیرمجموعه شان، دستورالعمل های ستاد ملی مقابله با کرونا را به دقت و به صورت کامل پیاده سازی کنند.
رئیس دستگاه قضا بر لزوم رعایت کامل دستورالعمل های بهداشتی مقابله با کرونا در زندان های سراسر کشور تصریح کرد و در همین راستا از تنظیم بخشنامه ای ناظر بر عرضه مرخصی به زندانیان و محکومان حائز شرایط قانونی اطلاع داد.
معمولا در روزهایی مانند ۱۳ رجب؛ ولادت امیرالمؤمنین علی (ع) و همینطور ۲۷ رجب؛ عید مبعث، مطابق با روالی مسبوق به سابقه، به برخی از زندانیان که حضورشان در بیرون از زندان برای مردم مضر نمی باشد و حائز شرایط قانونی می باشند، مرخصی اعطاء می شود.
طبق بخشنامه، سازمان زندان ها و دادستان های سراسر کشور باید اهتمام داشته باشند که در این ایام با عنایت به شرایط کرونایی، به هر تعداد از زندانیان که امکان دارد مطابق با مفاد بخشنامه و جهات قانونی، مرخصی اعطاء شود.
البته محکومان جرائم سرقت، جاسوسی، اقدام ضد امنیت کشور که محکومیت آنها بیشتر از پنج سال باشد، آدم ربائی، جرائم باندی و سازمان یافته، تجاوز به عنف، اسید پاشی، قاچاق سلاح و مشروبات الکلی، قصاص و اعدام و حدود شرعی، قاچاق مسلحانه و یا عمده مواد مخدر و روان گردان ها، محکومان بیشتر از دو سابقه محکومیت کیفری و محکومانی که به شرارت مشهورند یا رفتار مناسبی در زندان نداشته اند، شامل این مرخصی نخواهند شد.
معذوریت های قانونی ناظر بر اعطای مرخصی به دسته ای از زندانیان ازجمله محکومانی که بیم فرار و متواری شدن آنها می رود و همینطور محکومان جرائمی نظیر جرائم خشن، سرقت های مسلحانه، آدم ربایی و… وجود دارد و به این نوع افراد نمی توان مرخصی داد.
این در حالی است که رئیس عدلیه درعین حال خاطرنشان کرده است که در همین موارد قانونی که تابحال از شمول مرخصی و عفو مستثنی بودند هم موارد خاص و استثنایی وجود دارد.
رئیس قوه قضاییه بر همین مبنا از ابتکاری بدیع جهت اعمال ارفاقات قانونی برای زندانیان در شرایط کرونایی سخن گفته و دستور داده است که هیئتی مرکب از سازمان زندان ها و دادستان ها و در صورت ضرورت نماینده ای از دادستانی کل کشور تشکیل گردد تا برای اعطای مرخصی به زندانیان و محکومان جرائمی که مشمول مرخصی نمی شوند، بررسی ها و تصمیم گیری های لازم را به عمل آورند.
رئیس دستگاه قضا در همین راستا گفته است: امکان دارد برخی محکومان با عناوین مجرمانه ای که در شمول اعطای مرخصی قرار نمی گیرند، مدتی طولانی را در زندان به سر برده باشند و به معنای واقعی کلمه اصلاح و متنبّه شده باشند؛ در این گونه موارد، هیئت مزبور می تواند با لحاظ جهات قانونی و دریافت تضامین لازم، زمینه اعطای مرخصی به این قبیل از زندانیان را با عنایت به شرایط کرونایی فراهم آورد. میتوان با لحاظ استثناء در برابر استثنائاتی که برای اعطای مرخصی به دسته ای زندانیان و محکومان وجود دارد، شرایط به مرخصی رفتن آن زندانیان را البته با این قید که حضورشان در جامعه برای مردم مضر نباشد، فراهم نمود.

منبع: