رییس سازمان حج و زیارت: بازگشایی مرز زمینی عراق فعلا در حد وعده است

به گزارش آذر رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه حدود ۴۱ هزار نفر برای سفر نوروزی عراق ثبت نام کرده اند که ۲۶ هزار نفر درخواست سفر هوایی دارند و ۱۵ هزار نفر دیگر هم برای سفر زمینی متقاضی هستند، اظهار داشت: تابحال جز وعده شفاهی، هیچ اقدام عملی و مکاتبه رسمی در اینباره صورت نگرفته است.
به گزارش آذر به نقل از ایسنا، بلاتکلیفی درباره سفرهای زمینی عراق درحالی اتفاق افتاده که سفیر ایران در بغداد اخیرا از وعده دولت عراق برای بازگشایی مرزهای زمینی از ماه شعبان، حدود ۱۳ اسفندماه اطلاع داده است و سازمان حج و زیارت هم که هفته گذشته پیش ثبت نام سفر نوروزی عتبات عراق را آغاز کرد، گزینه “سفر زمینی” را به متقاضیان عتبات، بدون آن که وضعیت قطعی شده باشد، پیشنهاد کرده بود. این سازمان روز دوشنبه، نهم اسفندماه نتایج قرعه کشی آن پیش ثبت نام ها را درحالی اعلام نموده که از مجموع ۴۱ هزار نفر، ۱۵ هزار نفر متقاضی سفر زمینی هستند.

برای بازگشایی مرزهای زمینی جز وعده شفاهی اقدامی نشده است
اینک، سیدصادق حسینی ـ رئیس سازمان حج و زیارت ـ بنا بر گزارش روابط عمومی این سازمان به این سؤال که آیا سفر زمینی عتبات عالیات برای نوروز انجام می شود؟ پاسخ داده است: طرف مذاکره با مسؤولان عراقی در این رابطه سفیر کشورمان در عراق است. ضمن اینکه نماینده رسمی سازمان حج و زیارت هم در این کشور حضور دارد. همینطور معاون عتبات عالیات سازمان حج و زیارت هم به عراق سفر کرده، اما تا کنون نتیجه ای رسمی برای اعزام های زمینی به عتبات اعلام نشده است.
او اظهار نمود: تابحال جز وعده شفاهی در خصوص بازگشایی مرزهای زمینی از نیمه شعبان، هیچ اقدام عملی و مکاتبه رسمی در این یاره صورت نگرفته است. البته امکان باز شدن را منتفی نمی دانیم، اما تا وقتی که وزارت گردشگری عراق رسماً بازگشایی مرزهای زمینی را انجام ندهد، ما هم نمی توانیم در این حوزه سازماندهی نماییم. ازاین رو صبر کرده و منتظر طرف مقابل هستیم.
حسینی یکی از علل بازگشایی نشدن مرزهای زمینی را شیوع کرونا و اهتمام به کاهش شرایط بوجود آمده دانست و اضافه کرد: تصور می نماییم طرف عراقی هم منتظر بهبود شرایط کرونا برای بازگشایی مرزهای زمینی باشد.
رئیس سازمان حج و زیارت اظهار داشت: ما تاکید ویژه ای بر مسائل بهداشتی و سلامت زائرین داریم، ازاین رو به تست کرونا و تزریق دو دُز واکسن برای زائرین تاکید گردیده است.

سفر زمینی به عراق ۵۰ درصد ارزان تر می شود
وی درباره برنامه ریزی برای سفرهای آسان و ارزان متقاضیان سفر عتبات، اظهار نمود: همچون اقداماتی که می تواند باعث سفرهای ارزان به عتبات عالیات شود سفرهای زمینی است؛ چونکه سفرهای زمینی به عراق باعث کاهش هزینه ها تا بیشتر از ۵۰ درصد می شود.
معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره سفرهای هوایی عتبات هم اظهار داشت: در اوج و پیک سفرها در همه مسیرها، هواپیما با مسافر به کشور مقصد می رود، ولی خالی باز می گردد که غالبا متضرر می شوند، ازاین رو در چنین زمان هایی افزایش قیمت اتفاق می افتد که سفرهای هوایی عتبات و سوریه از این حیث مستثنی نیست که ما برای این منظور و رفع دغدغه ها و مشکلات تدابیری را اندیشیده ایم.

از ۲۶ هزار متقاضی سفر هوایی به عراق فقط برای ۱۳ هزار نفر ظرفیت داریم
وی درباره اعزام های نوروزی و تأمین ظرفیت هوایی، اظهار نمود: برای نیمی از ثبت نام کنندگان سفر هوایی، یعنی ظرفیتی برای عزیمت حدود ۱۳ هزار نفر، هم اکنون مهیا شده است. البته پیگیری برای تأمین پرواز مابقی متقاضیان هم در حال انجام می باشد.

شرایط سفر قسطی به عراق
حسینی در ادامه درباره رایزنی با یکی از بانکها برای عرضه تسهیلات قرض الحسنه به زائرین عتبات عالیات، اظهار داشت: این تسهیلات برای اولین بار به زائرین تقدیم می شود و متقاضیان عتبات نوروزی پس از ثبت نام نهایی و رفتن به دفاتر زیارتی، درخواست خویش را مطرح می کنند و ۵ میلیون تومان وام قرض الحسنه را دریافت می کنند. این تسهیلات کم بهره بوده و در ۱۰ قسط از زائرین دریافت می شود.

۵ هزار و ۳۴۰ هزار نفر برای سوریه نام نویسی کرده اند اما فقط ۲ هزار نفر اعزام می شوند
وی درباره سفرهای سوریه هم با بیان اینکه حدود ۵ هزار و ۳۴۰ نفر برای سفر سوریه نام نویسی کرده اند که برای اعزام ۲ هزار نفر از متقاضیان ظرفیت سازی شده است، اضافه کرد: اعزام های سوریه در چارچوب کاروان های سه، چهار و هفت روزه صورت گیرد و اعزام های نوروزی هم در بازه زمانی ۲۰ اسفند ماه ۱۴۰۰ تا ۱۱ فروردین ماه ۱۴۰۱ خواهد بود.

عربستان هنوز دعوتنامه نفرستاده
رئیس سازمان حج و زیارت همینطور درباره سرانجام حج تمتع و عمره، اظهار نمود: در سنواتی که حج تمتع انجام می گرفت، عربستان سعودی از مسؤولان ذی ربط در کشورهای اسلامی دعوت می کرد و تفاهمنامه ای میان طرفین امضاء می شد که رئیس سازمان حج و زیارت برای امضاء تفاهمنامه به عربستان می رفت، اما سال جاری هنوز برای هیچ کشور اسلامی دعوت نامه ارسال نشده است و ما منتظر تصمیم کشور میزبان هستیم.

منبع: