الهیان در گزارش آذر خبر داد؛ عرضه نظرات شورایعالی فضای مجازی درباره طرح صیانت به مجلس

به گزارش آذر نماینده مردم تهران در مجلس از عرضه نظرات شورایعالی فضای مجازی درباره طرح صیانت به مجلس اطلاع داد و از سوی دیگر مسدود شدن فضای مجازی با وجود کسب و کار ۹ میلیون نفر را هم غیرمعقول دانست.

زهره الهیان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر، در ارتباط با ادامه بررسی های طرح صیانت و توجه مجلس به نگرانی های جامعه اظهار داشت: پیشنهاد اول من این است که به جای طرح صیانت، از عنوان طرح نظام تنظیم مقررات کاربران مجازی استفاده گردد چون که در شرایط فعلی این نام برای طرح مطرح است.
الهیان خاطرنشان کرد: در جلسات اخیر در مجلس مباحث در ارتباط با طرح مذکور عنوان شد و نمایندگان نقطه نظرات خویش را عرضه دادند اما آنچه مسلم است این است که با عنایت به این طرح قرار نیست روند فعلی دسترسی به اینترنت یا پلت فرم ها، مسدود یا محدود شود.
دسترسی مردم به پلت فرم ها تغییری نخواهد کرد
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سؤال که آیا دسترسی به پیام رسان ها و نرم افزارهایی که این روزها میان مردم رایج است تغییری خواهد داشت؟ اظهار داشت: تغییری در روند دسترسی مردم به این پلت فرم ها نخواهیم داشت. متأسفانه شاهد می باشیم که شایعات به دور از حقیقت در این زمینه به صورت کذب در جامعه القا می شود.
وی بیان نمود: نکته مهم این است که در جامعه حدود یک میلیون و هشتصد هزار شغل در فضای مجازی داریم که تقریباً ۹ میلیون نفر از محل این مشاغل، کسب و کار می کنند و درآمد دارند. بخشی از اقتصاد کشور در شرایط فعلی بر پایه فضای مجازی است ازاین رو غیرمعقول است که این فضا مسدود شود.
الهیان تصریح کرد: آنچه در این طرح مدنظر است این است که فضای مجازی قاعده مند شود. متأسفانه سوءاستفاده گران و کلاهبرداران زیادی این روزها به اطلاعات و دارایی های آحاد مردم دست اندازی می کنند و خانواده های خیلی از اقدامات آنها متضرر شده اند، اما از آنجائیکه قانون دقیق و روشنی در این زمینه وجود ندارد پیگیری این پرونده ها هم چندان مقدور و میسر نیست.
فضای مجازی برای مقابله با کلاهبرداران باید قاعده مند شود
نماینده مردم تهران در مجلس با اعلان اینکه داده های کسب و کارها و مشاغل در فضای مجازی در معرض خطر هستند، اظهار داشت: باید مراکز داده ای برای قاعده مند کردن این فضا در نظر بگیریم تا از اطلاعات ملی که در ارتباط با اشخاص حقیقی و حقوقی است حفاظت شود.
وی ضمن اشاره به این که طرح یکپارچه سازی اطلاعات و داده های ملی که اخیراً در مجلس با رای قاطع نمایندگان تصویب گردید بخشی از این کار را راحت می کند، اظهار نمود: با این وجود نیاز است که هرچه سریع تر قانونی را در مجلس مصوب نماییم که بتواند از سوءاستفاده ها و کلاهبرداری های فعلی پیشگیری کند تا مردم بیشتر از این گرفتار ضرر و زیان نشوند و از سوی دیگر قانون مندی و قاعده لازم را ایجاد نماید.
الهیان با تکیه بر این که امروزه سرعت تحولات در حوزه فضای مجازی و عرصه دیجیتال بسیار زیاد است، اشاره کرد: اگر هرچه سریع تر قانون و قاعده ای برای این فضا وضع نکنیم در آینده به شدت گرفتار چالش خواهیم شد. شورایعالی فضای مجازی نظرات خویش را به کمیسیون فضای مجازی مجلس ارسال کرده است و این نظرات اعمال شده اند. این کمیسیون همینطور نظرات وزارت ارتباطات را هم مدنظر قرار داده است.
مردم از جزئیات روند بررسی طرح آگاه خواهد شد
نماینده مردم تهران در مجلس افزود: کمیسیون فضای مجازی و وزارت ارتباطات هر دو با این طرح موافق هستند. همینطور در کمیسیون ویژه از فعالان کسب و کار دیجیتال و انجمن آنها دعوت به عمل آمد و نظرات آنها هم شنیده شد. مسیر نظرخواهی و بررسی ها تا تصویب این طرح ادامه دارد.
وی در پاسخ به این سؤال که مجلس برای آگاهی جامعه چه نگاهی اتخاذ نموده است؟ اظهار داشت: هر اقدامی که از این به بعد در مجلس درباره طرح مذکور صورت بگیرد باید پیوست رسانه ای داشته باشد. اغلب این ۴۵ جلسه ای که کمیسیون ویژه فضای مجازی برگزار کرد به صورت آنلاین هم منتشر گردید و همه مردم می توانستند در جریان محتوای مذاکرات و بحث هایی که در این زمینه انجام شده قرار بگیرند. از این به بعد هم همین روند ادامه خواهد داشت و جلسات کمیسیون می تواند با پوشش رسانه ای همراه باشد یا حتی از صدا و سیما پخش شود تا جامعه از جزئیات این مورد آگاه و آگاه باشند.
الهیان اشاره کرد: نیاز است اطلاع رسانی دقیق به مردم صورت بگیرد؛ در غیر این صورت عده ای که با قانونمند شدن فضای مجازی مخالفت دارند می کوشند دروغ هایی را در این زمینه ضد مجلس و تصمیمات اتخاذ شده به مردم القا کنند.