رئیس جمهور در دیدار جمعی از فرهنگیان و فعالان تعلیم و تربیت کشور: همه ابعاد قانون رتبه بندی معلمان مورد توجه دولت می باشد

به گزارش آذر رییس جمهور با تاکید براینکه ایران قوی بدون تعلیم و تربیت اصولی و ارتقای جایگاه آموزش و پرورش قابل تصور نیست، گفت: آنچه در زمینه آموزش و پرورش هزینه می شود، سرمایه گذاری برای آینده است.

به گزارش آذر به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، سیدابراهیم رئیسی دوشنبه شب در نشست هم اندیشی با تعدادی از فرهنگیان و فعالان حوزه تعلیم و تربیت کشور، بر ضرورت حمایت عملی از فرهنگیان تصریح کرد و عنوان کرد: دولت مصمم است همه ابعاد قانون رتبه بندی معلمان را در جهت ارتقا شأن و منزلت فرهنگیان عزیز مورد توجه قرار دهد و به این وسیله در جهت ارتقای کیفیت آموزش در کشور گام بردارد.
رئیس جمهور اضافه کرد: متأسفانه در مورد رتبه بندی معلمان فقط بخش مالی برجسته شده اما از ابعاد مختلف دیگری که می تواند جایگاه فرهنگیان را در جامعه ارتقا دهد، غفلت شده است که این به صورتی ظلم در حق این قشر فرهیخته است.
رئیسی اجرای سند تحول آموزش و پرورش را یک ضرورت خواند و اظهار داشت: این سند از اسناد بالادستی است و دولت حتما آنرا بعنوان مهم ترین سند پیگیری و اجرائی خواهد نمود.
رئیس جمهور همین طور با تکیه بر لزوم پیگیری وضعیت صندوق ذخیره فرهنگیان، اظهار داشت: پیگیری وضعیت این صندوق از مهم ترین دغدغه های فرهنگیان محترم است و ضرورت دارد، مسئولان مربوطه با جدیت در این حوزه اقدام نمایند و در جهت رفع نگرانی معلمان عزیز گام بردارند.
رئیسی همین طور با انتقاد از وجود سامانه های گوناگون و پراکنده در حوزه تعلیم و تربیت بر لزوم نظم بخشی به این سامانه ها، تاکید کرد و از وزیر آموزش و پرورش خواست هر چه سریع تر این اقدام برای ساماندهی این عرصه را شروع نماید.
رئیس جمهور در ادامه با تقدیر از همت و تلاش دلسوزانه معلمان کشورمان در دوران کرونا که عرصه آموزش به دانش آموزان را رها نکردند، عنوان کرد: معلمان عزیز در دوره کرونا واقعاً مجاهدانه وارد عرصه شدند و با خلاقیت و ابتکار تلاش کردند تعلیم و تربیت فرزندان مان گرفتار وقفه یا افت نشود.
رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود مطالب مطرح شده در مورد استفاده بهینه از فضای مدرسه در جهت ارتقا تعلیم و تربیت را حائز اهمیت دانست و اظهار داشت: ضرورت دارد تلاش نماییم استفاده بهتر و مناسبی از ظرفیت ها و امکانات موجود داشته باشیم تا بهره وری افزایش یابد.
رئیسی در ادامه به اهمیت جذب نیروی انسانی کارآمد، جوان و انقلابی به بدنه آموزش و پرورش اشاره نمود و با یادآوری جایگاه مهم دانشگاه فرهنگیان در این عرصه، اظهار داشت: امروز باید این دانشگاه هم در حوزه زیرساخت های آموزشی و هم نیروی انسانی متعهد و متخصص، متحول شود.
رئیس جمهور در مورد سخنان یکی از حاضرین، در خصوص ایجاد تحول در شورایعالی آموزش و پرورش، اظهار داشت: ضمن احترام به همه پیشکسوتان و کسانی که در حوزه آموزش و پرورش کوشیده اند، امروز ضرورت دارد که شورایعالی آموزش و پرورش بعنوان اتاق فکر ایجاد تحول آموزشی در کشور نقش آفرینی کند و با حضور نیروهای تحول خواه، نگاه نو و خلاقانه در آن حاکم شود.
رئیسی اضافه کرد: نیروهای باکفایت و متعهد فراوانی در نقاط مختلف کشور حضور دارند که می توانند منشأ تحول در حوزه های مختلف باشند و ضرورت دارد از این ظرفیت استفاده گردد.
رئیس جمهور در ادامه ضمن اشاره به سخنان یکی از معلمان در مورد نظام عادلانه پرداخت حقوق، خاطرنشان کرد: دولت اعتقاد دارد که در همه حوزه ها باید بر اساس عدالت رفتار شود و لازم است عدالت در جذب نیرو، عدالت در بکارگیری، عدالت در ارتقا و عدالت در پرداخت حقوق همزمان مورد توجه قرار بگیرد.
رئیسی با تکیه بر ایجاد فضای رقابتی برای جذب نیرو به آموزش و پرورش، اضافه کرد: برای جذب نیروی متعهد به آموزش و پرورش باید بستری فراهم گردد که در رقابت عادلانه بهترین ها جذب آموزش و پرورش شوند، چونکه این حوزه، جایگاه ویژه ای دارد و لازم است کسانی در آن فعال باشند که نگاه انسان ساز و تربیتی داشته باشند. همچنان که خداوند برای تربیت انسان ها بهترین مخلوقات خودرا فرستادند.
در این نشست ۱۶ نفر از فرهنگیان و فعالان حوزه آموزش و پرورش کشور در سخنانی دیدگاه ها و پیشنهادات خودرا برای تقویت و ارتقا تعلیم و تربیت و رفع مشکلات فرهنگیان مطرح نمودند.
افزایش سرانه فضای آموزشی در مناطق محروم، پشتیبانی از معلمان شاغل در مناطق محروم، تقویت معاونت پژوهشی، فرهنگ سازی در مورد بازیافت کاغذ باطله و استفاده از آن برای مدرسه سازی، ارتقا کیفیت برنامه های آموزشی معلمان قرآن، بهبود روش های تعلیم قرآن در مدارس، تهیه و تکمیل تجهیزات کارگاهی در هنرستان ها، توجه به انتصابات در حوزه آموزش و پرورش، برخورد با مافیای کتب درسی، رفع مشکلات و چالش های آموزش و پرورش عشایری، ارتقا کیفیت مدارس دولتی و یک دست کردن مدارس در سرتاسر کشور، توجه به سیستم ایاب و ذهاب دانش آموزان استثنایی، توجه به همسان سازی حقوق معلمان، تاکید بر عدالت آموزشی، رفع مشکلات دانشگاه فرهنگیان، استفاده از مدیران جهادی و انقلابی در حوزه آموزش و پرورش، خانه تکانی در شورایعالی آموزش و پرورش، اجرای قانون جامع ایثارگران و نظم بخشیدن به سامانه های موجود در آموزش و پرورش همچون محورهای سخنان فرهنگیان در این جلسه بود.

منبع: