در دیدار وزیر خارجه لهستان با قالیباف مطرح شد؛ تاکید بر توسعه روابط پارلمانی و ارتقای همکاریهای ایران و لهستان

رییس مجلس شورای اسلامی و وزیر امور خارجه لهستان بر ارتقای همکاریهای دو کشور و توسعه روابط پارلمانی تاکید کردند.

به گزارش آذر به نقل از خانه ملت، «زبیگنیو رائو» وزیر خارجه لهستان و هیئت همراه که به تهران سفر کرده اند، ظهر امروز (یکشنبه ۱۸ اردیبهشت) با محمدباقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی ملاقات و گفتگو کردند.
رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به روابط با سابقه دو کشور اظهار داشت: امیدوار هستم پارلمان های دو کشور بتوانند در قالب گروههای دوستی و کمیسیون های تخصصی با یکدیگر تعاملات بیشتری داشته باشند و این همکاری ها خصوصاً در زمینه های اقتصادی با فعالیت بخش های خصوصی دو کشور گسترش یابد.
وی در بخش دیگری از سخنانش با اعلان اینکه متأسفانه گاهی اوقات پدیده هایی موجب کمرنگ شدن ارتباطات دو کشور می شود، اظهار داشت: هم اکنون شاهد رفتارهای یکجانبه گرایانه آمریکا با وضع تحریم های ظالمانه ای که خلاف تمامی قوانین حقوق بشر و بین المللی است، هستیم.
«زبیگنیو رائو» نیز ضمن تشکر از قالیباف به سبب فراهم کردن فرصت این دیدار عنوان کرد: روابط ایران و لهستان بسیار دیرینه و قدیمی بوده و قدمت آن به قرن ۱۶ میلادی بازمی گردد که این نشان دهنده آنست که نه فقط دولت های ایران و لهستان بلکه مردم دو کشور نیز با یکدیگر در تعامل و ارتباط بودند.
وی با اعلان اینکه امروزه که ما شاهد فجایای انسانی بسیاری در دنیا هستیم اظهار نمود: در این شرایط بسیار مهمست که به یاد آوریم، ۸۰ سال پیش مردم نجیب ایران از آوارگان لهستانی در جنگ جهانی دوم میهمان نوازی کردند.
وزیر خارجه لهستان با اعلان اینکه بعنوان یکی از اعضای سابق کمیته پارلمانی اقتصادی معتقدم دیپلماسی پارلمانی برای بسط روابط دو کشور می تواند بسیار تأثیرگذار باشد، اظهار داشت: امروز فرصت های بسیار خوبی برای تقویت روابط اقتصادی پیش روی دو کشور وجود دارد.
«زبیگنیو رائو» با اعلان اینکه در امتداد توسعه روابط دو کشور، دیپلماسی پارلمانی که می تواند نقش حیاتی ایفا کند باید گسترش یابد، افزود: اساسا بعد از فروکش شدن کرونا بازدیدهای پارلمانی بین دو کشور از سر گرفته خواهد شد و ما دراین زمینه پارلمان ها را تشویق خواهیم کرد. تبادلات فرهنگی در نتیجه تعاملات فرهنگی بین دو کشور ایجاد می شوند.