تقویت بخش تعاون گامی در جهت گفتمان دولت مردمی و عدالت محور

به گزارش آذر مراسم امضای تفاهمنامه همکاری سه جانبه در مرکز بررسی های استراتژیک جهت استفاده از ظرفیت تعاونی ها در احیای جوامع روستایی برگزار گردید.

به گزارش آذر به نقل از روابط عمومی مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری، آئین امضای تفاهمنامه همکاری سه جانبه میان مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و دستیار ویژه رئیس جمهور در امر مردمی سازی دولت به منظور استفاده از ظرفیت تعاونی ها در احیای جوامع روستایی عصر شنبه اول مرداد ماه جاری در محل مرکز بررسی های استراتژیک برگزار گردید.
این تفاهمنامه در مراسمی با حضور دکتر محمدصادق خیاطیان رئیس مرکز بررسی های استراتژیک، دکتر محمدهادی زاهدی وفا سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سید احمد عبودتیان دستیار ویژه رئیس جمهور در امر مردمی سازی دولت به امضا رسید.
این تفاهمنامه سه جانبه در جهت تحقق سیاست های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی، سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی، قانون بخش تعاونی اقتصاد جمهوری اسلامی ایران، قانون برنامه ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور و به منظور مردمی سازی اقتصاد و دولت، افزایش سهم بخش تعاون در اقتصاد ملی و گسترش عدالت اجتماعی از راه توسعه مالکیت در سطح عموم مردم و محرومیت زدایی با هدف استفاده از ظرفیت تعاونی ها در احیای جوامع روستایی (۱۱۰۰ روستا) به امضا رسید. تقویت بخش تعاون گامی در جهت گفتمان دولت مردمی و عدالت محور
در ابتدای این مراسم دکتر محمدصادق خیاطیان، رئیس مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری، ضمن خیرمقدم به مدعوین، چگونگی شکل گیری گفتمان دولت و نسبت آن با خصوصیت های شخصیتی رئیس جمهور را یاد شده قرار داد و مسئولیت های مرکز در این عرصه را در سه محور شرح داد.
وی نخستین مسئولیت مرکز بررسی های استراتژیک در برابر گفتمان دولت را توجه به تولید محتوا، ادبیات سازی، تبیین و جریان سازی این گفتمان عنوان نمود و اظهار داشت: وقتی در عرصه های مختلف به مردمی بودن و عدالت محور بودن اشاره می شود، باید بتوانیم معنای آشکار و ضمنی این مفاهیم را با زبانی عامه فهم با جامعه در بین بگذاریم و به ادبیات مشترکی با مردم در این عرصه برسیم.
خیاطیان خاطرنشان کرد: دومین وظیفه دولت مرکز در حوزه گفتمان دولت، پیگیری امتداد اجتماعی آن در ساحت های مختلف مانند اقتصاد، سلامت، آموزش و غیره است تا مردم و نخبگان دریابند که مردمی بودن و عدالت محور بودن در هر ساحت از ساحت های جامعه چه معنا و مفهومی دارد.
رئیس مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری وظیفه سوم این مرکز در برابر گفتمان دولت را نظارت، رصد و پایش فعالیتهای انجام شده و آگاهی از این که تا چه میزان این گفتمان در ساحت های مختلف پیاده سازی شده است، عنوان نمود.
خیاطیان در ادامه امضای تفاهم نامه سه جانبه در حوزه تعاون را گامی در جهت پیگیری امتداد اجتماعی گفتمان دولت دانست که بعد از برگزاری جلسات مختلف با حضور کارشناسان و دستگاههای اجرایی به انجام رسیده است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن اشاره به جایگاه و اهمیت تعاونی ها در کشور، تعاونی ها را جلوه ای از حضور مردم در اقتصاد دانست و اظهار داشت: مردمی کردن اقتصاد اراده جدی دولت می باشد و تعاونی ها یکی از مهم ترین بسترها برای تحقق این اراده به شمار می آیند. از آنجاییکه رونق اقتصاد روستاها یکی از شعارهای مهم نظام جمهوری اسلامی و دولت سیزدهم است، توجه به اقتصاد روستاها و توانمندسازی تعاونی های روستایی لزوم امضای این تفاهم نامه را به وجود آورده است.
رئیس مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری در انتها صحبت های خود به مفاد این تفاهم نامه اشاره نمود و اظهار داشت: مقرر است با امضای این تفاهمنامه و با هدف استفاده از ظرفیت تعاونی ها در احیای جوامع روستایی، در ۱۱۰۰ روستا محرومیت زدایی صورت گیرد. مقرر است مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری پشتوانه علمی این تفاهم نامه باشد. همینطور وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی زمینه حضور تعاونی ها و دستیار رئیس جمهور در امر مردمی سازی دولت هم زمینه حضور گروههای مردمی و جهادی را فراهم نمایند تا بدینوسیله شاهد تحقق یکی از وعده های مهم دولت سیزدهم باشیم. بخش تعاون نزدیک ترین و عملی ترین ساختار برای مردمی سازی اقتصاد است
در ادامه این نشست، دکتر محمدهادی زاهدی وفا، سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در سخنانی ضمن تشکر از رئیس مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری برای این ابتکار عمل، ابراز امیدواری کرد که این همکاری برکات زیادی را برای بخش تعاون و محرومیت زدایی از روستاها به ارمغان آورد.
زاهدی وفا ضمن اشاره به هدفگذاری های انجام شده در برنامه های توسعه کشور و مطالبات مقام معظم رهبری در مورد توجه به بخش تعاون و رونق تعاونی ها اظهار داشت: متأسفانه تابحال به یک سوم اهدافمان در این بخش هم نرسیده ایم که این خود لزوم توجه روز افزون به بخش تعاون را نشان می دهد، بخصوص این که تعاون شاید نزدیک ترین و عملی ترین ساختار برای مردمی سازی اقتصاد باشد.
سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در انتها تصریح کرد: باید به صورت جد به دنبال این باشیم که از تعاونی ها چه از نظر کمی و چه از نظر تنوع فعالیت، در سطح بنگاه های کوچک و متوسط بهره ببریم. لازمه تحقق دولت اسلامی، ایجاد حکمرانی مردمی است
در ادامه این مراسم هم سید احمد عبودتیان، دستیار ویژه رئیس جمهور در امر مردمی سازی دولت در سخنانی رسالت دولت سیزدهم را فراتر از حل مسائل و برداشت موانع دانست و بازگشت دولت به ریل اهداف انقلاب اسلامی را از مهم ترین رسالت های دولت سیزدهم برشمرد.
وی با اشاره به اینکه لازمه تحقق دولت اسلامی، مردم سالاری دین و در واقع ایجاد حکمرانی مردمی است، اضافه کرد: اساس مسئله تعاون، شریک کردن مردم در سرنوشت خودشان است که این همان مسئله اصلی و گفتمان دولت سیزدهم است. تلاش ما هم این است تا بر مبنای تدابیر مقام معظم رهبری و تعالیم اسلامی مردم بتوانند در سه ساحت تصمیم گیری، مشارکت و نظارت ورود پیدا کنند.
عبودتیان در ادامه به موانع مردمی سازی دولت اشاره نمود و اظهار داشت: تحقق این مسئله با چند مانع مواجه می باشد، همچون این که باید این آمادگی در میان مردم ایجاد کرد تا بتوانند وارد میدان شوند. پس از آن چگونگی ورود مردم به ساحت های مختلف حائز اهمیت می باشد که در این حوزه نیازمند حلقه واسطی هستیم که مقام معظم رهبری از آن با تعبیر «حلقه های میانی» یاد کرده اند که می تواند این بستر را فراهم آورد.
دستیار ویژه رئیس جمهور در امر مردمی سازی دولت خاطرنشان کرد: مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری هم تابحال با برگزاری جلسات مختلف به خوبی به این مورد پرداخته است. آخرین مورد هم پذیرش خود مدیران و مسؤلان دولتی است که امضای چنین تفاهم نامه هایی زمینه را برای تسهیل این امر فراهم می آورد. فعالیت بیشتر از ۹۹ هزار تعاونی در کشور
در ادامه این نشست دکتر مسکنی، معاون تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عرضه گزارش مختصری از فعالیتهای انجام گرفته در زمینه تعاونی ها پرداخت و اظهار داشت: بعد از ابلاغ سیاست های کلی اصل ۴۴ توسط مقام معظم رهبری تغییرات جدی در سیاست گذاری های اقتصادی شکل گرفت. محصول این کار امروز آن شده است که شاهد ظهور بیشتر از ۹۹ هزار تعاونی در کشور هستیم.
وی ضمن اشاره به این که معاونت تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی توانسته بخش اعظمی از تعاونی های روستایی کشور را شناسنامه دار و شرکتهای تعاونی موفق را شناسایی کند، اظهار داشت: تابحال کار احیای هزار تعاونی روستا را با بنیاد علوی و هزار تعاونی روستایی دیگر را با گروههای جهادی دنبال کرده ایم و با امضای تفاهم نامه امروز هم احیای ۱۱۰۰ تعاونی روستایی دیگر در دستور کار قرار گرفته است؛ بر این اساس تابحال زمینه احیای بیشتر از ۳ هزار تعاونی روستایی را در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بوجود آورده ایم.
در آخر این مراسم هم تفاهم نامه سه جانبه مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و دستیار ویژه رئیس جمهور در امر مردمی سازی دولت به منظور استفاده از ظرفیت تعاونی ها در احیای جوامع روستایی به امضای دکتر خیاطیان، دکتر زاهدی وفا و سیداحمد عبودتیان رسید.