در نشست گروه دوستی پارلمانی ایران و نیوزیلند: ایران با وجود تحریم ها توانسته است در حوزه های مختلف پیشرفت کند

به گزارش آذر در نشست مجازی گروه دوستی پارلمانی ایران و نیوزیلند تاکید شد که ایران با وجود تحریم ها توانسته است در حوزه های مختلف پیشرفت های مؤثری در زمینه تکنولوژی، صنعتی و پزشکی داشته باشد.

به گزارش آذر به نقل از مهر، اندرو بایلی و عمر ابراهیم رؤسای گروه دوستی پارلمانی خاورمیانه و آفریقا در مجلس نیوزیلند با عبدالناصر درخشان، رئیس گروه دوستی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران و نیوزیلند در مجلس شورای اسلامی به صورت نشست مجازی (وبیناری) ملاقات و گفتگو کردند.
این نماینده مجلس در دوره یازدهم در ابتدای این نشست مجازی به تعاملات و مراودات دو کشور اشاره نمود و اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران و نیوزیلند با عنایت به توانمندی های موجود، نیازمند عزم راسخ برای ارتقای سطح روابط هستند.
وی گروههای دوستی پارلمانی را ظرفیت خوبی در پیشبرد تعاملات دانست و بیان نمود: تقویت دیپلماسی پارلمانی و تداوم رایزنی ها میان نمایندگان مجالس به گسترش مناسبات ایران و نیوزیلند کمک خواهد نمود.
رئیس گروه دوستی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران و نیوزیلند مناسبات بیشتر از نیم قرن ایران و نیوزیلند در حوزه های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی اقتصادی را پشتوانه محکمی برای مناسبات دو کشور دانست و اضافه کرد: همکاریهای پارلمانی بر تقویت تعاملات و تسهیل مراودات دولتها تاثیر گذار خواهد بود.
عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی در ادامه ضمن اشاره به تحریم های ظالمانه آمریکا ضد کشورمان، عنوان کرد: هرچند تحریم های آمریکا بر زندگی مردم تاثیر مستقیم داشته، اما جمهوری اسلامی ایران هم با وجود تحریم ها توانسته است در حوزه های مختلف پیشرفت های مؤثری در زمینه تکنولوژی، صنعتی و پزشکی داشته باشد.
نماینده مردم ایرانشهر در مجلس شورای اسلامی در انتها ضمن اشاره به ظرفیت های اقتصادی و تجاری بندر چابهار بر علاقمندی طرف ایرانی جهت سرمایه گذاری های مشترک با نیوزیلند تاکید نمود.
همچنین روح الله ایزدخواه، نایب رییس گروه دوستی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران و نیوزیلند هم در این جلسه مجازی با تکیه بر اهمیت و تأثیرگذاری مراودات پارلمانی، اظهار داشت: گفتگوهای پارلمانی در جهت اراده جدی مقامات دو کشور برای توسعه روابط قرار دارد و در ایجاد فضای دوستانه میان دو طرف مؤثر است.
وی ضمن اشاره به پیشرفت های جمهوری اسلامی ایران در حوزه های بایو، نانو تکنولوژی و علوم پزشکی خواهان توسعه همکاری دو کشور در این حوزه ها شد.
نماینده مردم تهران در مجلس در انتها نیوزیلند را کشوری با قابلیت های علمی فراوان دانست و بر تبادل تجارب میان دو کشور در عرصه های علوم و تکنولوژی های جدید در حوزه های کشاورزی و دامپروری تاکید نمود.
فاطمه رحمانی، دیگر عضو گروه دوستی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران و نیوزیلند هم ضمن اشاره به حضور موفق زنان در عرصه های مختلف کشورمان، اظهار داشت: حضور و رشد مؤثر علمی، سیاسی و اجتماعی زنان در دانشگاه ها و جامعه ایران بالندگی کشورمان و فرصتی برای همکاری میان زنان دو کشور در عرصه های مختلف است.
اندرو بایلی و عمر ابراهیم رؤسای گروه دوستی پارلمانی خاورمیانه و آفریقای در پارلمان نیوزیلند هم ضمن اشاره به پیشینه روابط دو کشور، بر ضرورت تقویت مناسبات دوستانه فیمابین تاکید نمودند.
بایلی خاطرنشان کرد: امیدواریم که گام های مؤثری برای تعمیق ارتباطات توسط دیدارهای مستمر میان نمایندگان مجالس و دولتمردان دو کشور برداشته شود. پارلمان نیوزیلند مصمم به تقویت روابط با جمهوری اسلامی در حوزه های متعدد برای توسعه و گسترش مناسبات است.
عمر ابراهیم هم در همین راستا عنوان کرد: تحریم ها به کاهش همکاریهای فیمابین منجر گردیده است و مانعی در راه گسترش روابط به حساب می آید که امیدواریم این مانع هرچه سریع تر رفع گردد.
در آخر این دیدار، عبدالناصر درخشان رئیس گروه دوستی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران و نیوزیلند از همتایان خود در پارلمان نیوزیلند برای سفر به تهران دعوت کرد.