حسینی در دیدار با وزیر خارجه کلمبیا: انتظار حمایت کلمبیا از مواضع به حق ایران در شورای حکام را داریم

معاون پارلمانی رییس جمهور اظهار داشت: انتظار داریم کلمبیا از مواضع به حق ایران در شورای حکام انرژی اتمی حمایت کند.
به گزارش آذر به نقل از ایسنا، سید محمد حسینی در دیدار با آلوارو لیوا وزیر خارجه جدید کلمبیا ضمن ابلاغ تبریک سید ابراهیم رئیسی به مناسبت انتخاب رییس جمهور جدید کلمبیا، موفقیت دولت و سعادت ملت کلمبیا را خواهان شد.
معاون رییس جمهور افزود: حضور در مراسم تحلیف نشانگر عزم جمهوری اسلامی بر توسعه روابط دو کشور است. امیدوار هستم فرصتی فراهم گردد که در مجمع عمومی سازمان ملل رییس جمهور و وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با رییس جمهور کلمبیا و جنابعالی دیدار و برای توسعه روابط گفتگو داشته باشند.
وی همین طور اشاره کرد: سیاست دولت ایران همکاری با کشورهای مختلف دنیا است و انتظار داریم در این دوره، سفارت کلمبیا در ایران فعال شود و حجم مبادلات تجاری دو کشور افزایش یابد و زمینه همکاری گسترده در زمینه صنعت، کشاورزی، علم و فناوری و خدمات فراهم گردد.
حسینی با دعوت از وزیر خارجه کلمبیا برای سفر به تهران بمنظور آشنایی با ظرفیت ها و توانمندی های ایران، تصریح کرد: درتهران خیابانی به نام سیمون بولیوار قهرمان استقلال کلمبیا چند سال قبل نام گذاری شده است و تحصیل کردگان و علاقمندان به کتاب، اطلاعات خوبی از نویسندگان و رمان نویسان معروف کلمبیا و آمریکای لاتین همچون “گابریل گارسیا مارکز” دارند.
معاون رئیس جمهور ضمن اشاره به نویسنده بلندآوازه کتاب ” صدسال تنهائی” اضافه کرد: این کتاب بوسیله چند مترجم در ایران ترجمه و بارها چاپ شده است و دوستداران کتاب خصوصاً رمان با دیگر آثار گابریل گارسیا مارکز و نویسندگان کلمبیا آشنا هستند که لازم است همکاریهای فرهنگی گسترش یابد و با برگزاری نمایشگاه ها، جشنواره ها، هفته های فرهنگی و رفت و آمد اصحاب فرهنگ و هنر، مردم کلمبیا هم با چهره ها و ارباب فکر و هنر ایران آشنا گردند.
حسینی با اشاره به سوابق اجرائی اقای لیوا همچون نمایندگی مجلس، سرپرستی تیم مذاکره کننده با چریک های فارک و مسئولیت وزارت معدن و انرژی اظهار داشت: شما را فردی با تجربه می دانیم که در زمینه دیپلماسی می توانید روابط کلمبیا با دیگر کشورها همچون ایران را توسعه دهید.
وی افزود: مسئولان و ملت ما همیشه طرفدار صلح، دوستی و پایبند احترام متقابل در تعامل با کشورها بوده و هستند. در مسئله برجام هم غربی ها خصوصاً آمریکا به تعهدات خود عمل نکردند و ترامپ با نقض توافق از برجام خارج شد و بایدن هم همان مسیر یعنی ادامه تحریم ها را در پیش گرفته است. استفاده ما از انرژی هسته ای صلح آمیز است و هیچ جای نگرانی برای کشورهای دیگر وجود ندارد، تا حالا بیشترین و بی سابقه ترین نظارت های آژانس بین المللی انرژی اتمی بر ایران بوده است و انتظار داریم در فصل جدید روابط و تغییر رویکرد کلمبیا، نماینده شما در شورای حکام انرژی اتمی از مواضع به حق ایران حمایت کند.
معاون پارلمانی رییس جمهور افزود: جمهوری اسلامی ایران علاقمند توسعه روابط دو کشور است و در یکسال گذشته با تلاش دکتر رئیسی در عرصه سیاست خارجی، تحرک و اقدامات گسترده و مؤثری در زمینه های تجاری، صنعتی، کشاورزی، علم و فناوری و فرهنگی داشته ایم و در کنار توسعه همکاریها با کشورهای همسایه و منطقه، آمریکای مرکزی و جنوبی هم از اهمیت خاصی در نزد دولت برخوردارست.
در این دیدار آلوارو لیوا وزیر خارجه کلمبیا نیز ضمن تشکر از حضور هیات ایرانی در مراسم تحلیف رییس جمهور اظهار داشت: این حضور و دیدار شما پر معناست و ما می توانیم روابط خوبی را شکل دهیم چون ما هم مشتاق توسعه روابط هستیم و اهتمام می نماییم روابط دوجانبه تقویت شود، از طرفی موقعیت جغرافیائی ایران برای ما بسیار اهمیت دارد و دوست داریم در جریان تحولات منطقه شما باشیم و از پیشرفت های کشور شما، از زمان مسئولیت وزارت معادن و انرژی آشنا هستم.
وزیر خارجه کلمبیا با اظهار خرسندی از ترجمه کتاب ” صدسال تنهایی” در ایران اظهار داشت: دوست دارم در مسافرت به ایران این کتاب را تهیه کنم، چون نسخه های ترجمه شده این کتاب به زبان های مختلف را جمع آوری می کنم.
وزیر خارجه کلمبیا درباب مذاکرات برجام اظهار داشت: من از ابتدا درجریان این مذاکرات و خروج امریکا از آن در جریان هستم و امیدوار هستم این مذاکرات به نتیجه برسد، این مساله قابل توجه من و شخص رییس جمهور آقای گوستاوو پترو هست و ما مشتاق همکاری هستیم.
وی ادامه داد: سفر شما به بوگوتا و حضور در مراسم تحلیف، اقدام خوبی است و باید اینطور تعاملات ادامه داشته باشد و مجدد از حضور شما تشکر می کنم.
حسینی معاون پارلمانی رییس جمهور در راس هیأتی برای شرکت در مراسم تحلیف رییس جمهور منتخب کلمبیا به این کشور سفر کرده است.