سفیر چین در تهران در گفت وگوبا آذر: آمریکا باید پاسخگوی دغدغه های ایران باشد

به گزارش آذر، سفیر جمهوری خلق چین در تهران معتقد است: گفت وگوی روسای جمهور دو کشور یکی از مراودات راهبردی سران چین و ایران در شرایط جدید بین المللی و مسائل منطقه ای است که نقشی مهم را در جهت دهی به سیر توسعه مناسبات چین و ایران ایفا نموده و انرژی سیاسی جدیدی را به این روابط منتقل کرد.
این دیپلمات چینی در گفتگو با ایسنا با اشاره به اینکه مناسبات تجاری ایران و چین درحال بازیابی شرایط سابق خود است، در رابطه با مبحث هسته ای ایران هم خاطرنشان کرد که مساله هسته ای ایران بار دیگر به مرحله ای حساس و کلیدی رسیده و در این شرایط پایداری بر گفتگو و مذاکرات برای فائق آمدن بر اختلافات تنها راه خروج از بن بست است و آمریکا بعنوان آغازگر بحران کنونی در مساله هسته ای ایران، باید با تشخیص صحیح و شفاف از شرایط، ضمن نمایش صداقت خویش، به کارگیری “معیارهای دوگانه” و سیاسی سازی در مساله خلع سلاح را به کناری نهاده و با اتخاذ فوری تصمیمات سیاسی درخور و تدابیر عملی، به شکلی مثبت پاسخگوی دغدغه های منطقی ایران باشد.
متن کامل گفت وگوی ایسنا با چانگ هووآ، سفیر چین در تهران بدین شرح است:
سئوال: سیاست های آمریکا در برابر چین نه تنها تغییری نکرده که به دورانی جدید هم وارد شده است. در ایام گذشته، نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان ایالات متحده با سفر و دیدار از تایوان باعث افزایش تنش ها در مبحث تنگه تایوان شده، اقدامات متقابل چین در این خصوص به چه صورت خواهد بود؟
پاسخ: پلوسی بدون توجه به هشدارهای چین، به شکلی بی مبالات به منطقه تایوان سفر کرد و با این اقدام موجبات نقض شدید حاکمیت و تمامیت ارضی چین را فراهم آورد، این سفر همینطور به شدت ناقض اصل چین واحد و قواعد موجود در سه بیانیه مشترک چین و آمریکا بوده و به شکلی شدید مبانی سیاسی مناسبات چین و آمریکا را مورد هجمه قرار داده و در عین حال صلح و ثبات در تنگه تایوان را شدیدا تخریب نموده است و این مساله ای است که ملت چین هیچگاه آنرا نخواهند پذیرفت.
در این رابطه وزارت امور خارجه چین از تدابیر هشت گانه بعنوان اقدام متقابل در واکنش به سفر بی مبالات پلوسی به تایوان اطلاع داد که از آن جمله میتوان به لغو مکانیسم سه گانه تبادلات نظامی چین و آمریکا و همینطور تعلیق همکاریهای دو کشور در زمینه های قضایی، مبارزه با مواد مخدر، آب و هوا و دیگر عرصه ها اشاره نمود. علاوه بر موارد یاد شده، چین بر مبنای قوانین مربوطه در جمهوری خلق چین، نسبت به اعمال تحریم هایی ضد پلوسی و نزدیکان او اقدام نموده است و البته در همین راستا، ارتش چین در حوزه های آبی اطراف جزیره تایوان، به برگزاری تمرینات نظامی اقدام نمود. در مجموع اقدامات متقابل قاطع و قدرتمند چین در این خصوص، کاملا طبیعی و تحرکاتی لازم الاجرا بودند. موضع ما در این رابطه مشروع، معقول و قانونمند بوده و تدابیری که اتخاذ نموده ایم هم قاطع، مقتدرانه و متوازن بوده است. رزمایش ها و تمرینات نظامی ما در این عرصه کاملا علنی، شفاف و تخصصی بوده و همینطور مطابق با قوانین داخلی و بین المللی و رویه های مرسوم بین المللی و اقداماتی در جهت صدور اخطار به ماجراجویان و تنبیه نیروهای “جدایی طلب” در تایوان بوده است.
در متون کهن چینی جمله ای با این مضمون وجود دارد که افرادی که در راه مستقیم حرکت می کنند یاری فراوانی بدست آورده و گمراهان حمایتی نخواهند داشت. رخداد اخیر هم نیت شوم آمریکا برای “مهار چین با ابزار تایوان” و برخی تلاش ها از داخل تایوان برای “اتکا به آمریکا جهت استقلال طلبی” را به وضوح به جهانیان نشان داد. اما به برکت ماجرای اخیر، اجماع جامعه جهانی بر اصل چین واحد بیشتر از گذشته تحکیم گشت. بیشتر از ۱۷۰ کشور و سازمان بین المللی با صدور بیانیه های عدالت محور، بار دیگر پایداری خویش بر اصل چین واحد را مورد تاکید قرار داده و از حمایت خویش نسبت به اقدامات چین در جهت حفاظت قاطعانه از حاکمیت و تمامیت ارضی خود سخن گفتند. در این میان اقدامات آمریکا برای مهار چین با “کارت تایوان” بیشتر از هر زمانی با عدم اقبال جهانی روبرو شده و چونان آب در هاون کوبیدن بی حاصل و عقیم ماند.
چند روز قبل، دولت چین به صورت رسمی کتاب سفید «مسئله تایوان و مبحث اتحاد چین در عصر جدید» را به طبع رساند که در جای جای آن مسائل تاریخی، سیاست ها و مواضع در رابطه با تایوان به شکلی جامع، روشن و قابل اتکا برای جهانیان بیان شده است. ما آمادگی داریم تا با دوستان صلح دوست و عدالت طلبان مان در تمام کشورها، ضمن مخالفت قاطع با هر گونه سخن یا عمل دخالت آمیز در امور داخلی چین، به صورت مستحکم در مقابل تمامی اقدامات مخرب صلح و حرکات مخاطره آمیز ایستاده و به صورت مشترک به حراست از اصل چین واحد بپردازیم. ما همینطور آماده هستیم تا با حفاظت مشترک از اهداف اصول منشور ملل متحد، مشترکا به محافظت از ثبات در منطقه و صلح جهان بپردازیم.
سئوال: آقای شی جین پینگ، رهبر چین در تاریخ ۲۹ ماه جولای به صورت تلفنی با حجت الاسلام رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران گفتگو کرد. چشم انداز همکاری چین و ایران را چطور ارزیابی می کنید؟
پاسخ: از سال قبل و شروع به کار آقای رئیسی بعنوان رئیس جمهوری اسلامی ایران، آقای شی جین پینگ، رهبر چین از طرق مختلف شامل تماس تلفنی یا تبادل پیام ارتباطی نزدیک را با ایشان حفظ نموده اند. در روز ۲۹ جولای سالجاری هم رهبر چین بار دیگر به صورت تلفنی با جناب آقای رئیسی گفتگو نمودند که این مذاکره در واقع یکی از مراودات راهبردی سران دو کشور در شرایط جدید بین المللی و مسائل منطقه ای به حساب می آمد و نقشی مهم را در جهت دهی به سیر توسعه مناسبات چین و ایران ایفا نموده و انرژی سیاسی جدیدی را به این روابط منتقل نمود.
هم اکنون و در شرایط تحولات بی سابقه قرن اخیر که تاثیرات فراگیری ویروس کرونا هم به آن افزوده شده، جهان با دوران جدیدی از چالش ها و ناآرامی ها روبرو شده است. در این فضا تحقق آرزوی توسعه و امنیت بیشتر از هر زمان دیگر از طرف ملت های کشورهای مختلف پیگیری شده و خواسته ملت ها برای عدالت و انصاف در نظام بین الملل قوتی روز افزون یافته است.
آقای شی جین پینگ، رهبر چین باتوجه به این فضا در گفت وگوی تلفنی اخیر اشاره کردند که در رویارویی با شرایط پیچیده کنونی در فضای بین المللی، چین و ایران می توانند از رهگذر همکاریهای متحدانه، ارتقای سطح منافع مشترک، به محافظت از پهنه وسیع حقوق و منافع مشروع کشورهای درحال توسعه بپردازند.

نگاه چین به مناسبات خود با ایران، نگاهی از منظر راهبردی بوده و پکن مایل است همراه با ایران ضمن پیشبرد مستمر مشارکت جامع راهبردی دو کشور، پیشرفت های جدید در این عرصه را محقق سازد
بر این اساس نگاه چین به مناسبات خود با ایران، نگاهی از منظر راهبردی بوده و پکن مایل است همراه با ایران ضمن پیشبرد مستمر مشارکت جامع راهبردی دو کشور، پیشرفت های جدید در این عرصه را محقق سازد. آقای شی جین پینگ همینطور در این گفت وگوی تلفنی ضمن تاکید بر موضع همیشگی چین در پشتیبانی از حل مسائل امنیتی خاورمیانه با هماهنگی و اتحاد کشورهای منطقه، حمایت پکن از انتخاب مستقل و مبتکرانه مسیرهای توسعه ای که مردم منطقه انجام می دهند را ابراز نموده و در عین حال نسبت به تقویت ارتباطات و همکاری ها با ایران در قالب هایی چون سازمان همکاریهای شانگهای ابراز تمایل نموده اند.
در جریان این گفتگو طرف چینی با استقبال و قدردانی از حمایت مثبت ایران در مورد ابتکار توسعه جهانی و ابتکار امنیت جهانی، تمایل خود در خصوص عملیاتی سازی مشترک این ابتکارات با تهران و مشاهده نتایج آنرا اعلام نموده و بر ضرورت پیشبرد و هدایت نظم جهانی به سمت شرایط توسعه عادلانه تر و معقولانه تر تاکید نمود.
آقای رئیسی، رئیس جمهور ایران هم از عزم قاطع برای تعمیق بی وقفه مناسبات مشارکت جامع راهبردی میان ایران و چین سخن گفته و اشاره داشته اند که این مورد همچون اولویت ها و سیاست های مهم در حوزه سیاست خارجی ایران بشمار می رود. هر دو کشور ایران و چین مخالف هژمون گرایی و یکجانبه گرایی بوده و با دخالت در امور داخلی دیگر کشورها مخالفت می نمایند. دو کشور در عین حال با تحریم های یکجانبه و غیرقانونی مخالفت داشته و با بکارگیری استانداردهای دوگانه هم مخالفت می نمایند. در این میان ایران قاطعانه به سیاست چین واحد پایبند بوده و به صورت قاطعانه از اقدامات چین در محافظت از منافع بنیادین خویش حمایت می کند. طرف ایرانی در عین حال به قدردانی در سطوح بالا از ایفای نقش مثبت چین در مسائل بین المللی و منطقه ای پرداخته و از ابتکارات مطرح شده چین در مورد توسعه جهانی و امنیت جهانی استقبال و حمایت نموده است.
تهران از دیگر سو مایل به ارتباطات نزدیک با هدف هماهنگی طرفین، محافظت از انصاف و عدالت در محیط های بین المللی، تأمین منافع مشترک کشورهای درحال توسعه با هدف عملیاتی سازی توسعه، امنیت و ترویج صلح، امنیت و توسعه است.
سران دو کشور همینطور در این گفت وگوی تلفنی، ضمن ترغیب مناسبات مشارکت جامع راهبردی چین و ایران به نقاط مشترک مهمی در این رابطه رسیدند. بر این مبنا در روزهای پیش رو، دو طرف باید ضمن اجرایی سازی جدی نقطه نظرات مشترک سران دو کشور، با حفظ و تداوم ارتباطات نزدیک، به عملیاتی سازی برنامه جامع همکاریهای دو کشور پرداخته و به شکلی مثبت همکاریهای عملگرایانه در عرصه های مورد توجه طرفین را به پیش برانند و در همین چارچوب نسبت به تداوم گسترش تعاملات دو کشور در حوزه مبارزه با فراگیری ویروس کرونا اقدام کنند. از طرف دیگر تقویت تعاملات و ارتباطات دو طرف در مورد مسائل منطقه ای و بین المللی و تداوم حمایت های قاطع و متقابل طرفین در زمینه منافع اساسی یکدیگر و همینطور دغدغه های مهم دو کشور در فضای ترغیب مناسبات چین و ایران به تداوم در راه سابق و ارتقای سطح آن مورد تاکید قرار گرفته و در عین حال ایجاد فرآیندی که بیشتر از پیش در خدمت منافع و سعادت ملت های دو کشور قرار گیرد و به ایفای نقش به مراتب بزرگتر دو کشور در عرصه ثبات منطقه و جهان می انجامد یاد شده طرفین قرار گرفت.
سئوال: چین همواره به اتخاذ مواضع سازنده در مورد مبحث هسته ای ایران پرداخته است. هم اکنون احیای برجام به سبب “مطالبات بیشتر از حد” آمریکا و غرب با بن بست روبه رو شده. شما برای حل بن بست کنونی در مذاکرات چه پیشنهاداتی دارید؟

پاسخ: مساله هسته ای ایران بار دیگر به مرحله ای حساس و کلیدی رسیده و در این شرایط پایداری بر گفتگو و مذاکرات برای فائق آمدن بر اختلافات تنها راه خروج از بن بست است. در این موقعیت تمام طرف ها باید ضمن بهره گیری از فرصت پنجره های باز شده، با اتخاذ نگرشی منعطف و عملگرایانه، ضمن احترام به دغدغه ها و منافع یکدیگر، به ایجاد فضاهای مساعد پرداخته و با حل و فصل مسائل به شیوه بسته ای و پکیجی بشکلی خلاقانه به حل و فصل مسائل باقی مانده در مذاکرات بپردازند تا از رهگذر چنین فضایی مذاکرات را به سمت دستیابی به نتایج مطلوب سوق دهند.

آمریکا بعنوان آغازگر بحران کنونی در مساله هسته ای ایران، اید با تشخیص صحیح و شفاف از شرایط، ضمن نمایش صداقت خویش، بکارگیری “معیارهای دوگانه” و سیاسی سازی در مساله خلع سلاح را به کناری نهاده و با اتخاذ فوری تصمیمات سیاسی درخور و تدابیر عملی، به شکلی مثبت پاسخگوی دغدغه های منطقی ایران باشد
البته آمریکا به تازگی به افزایش سطح تهدیدات خود نسبت به ایران اقدام نموده و علاوه بر آن نسبت به برخی کشورهای دیگر همچون چین هم تحریم های جدیدی را اعمال کرده که بدون شک چنین رویکردهایی نه تنها هیچ کمکی به پیشبرد مذاکرات نخواهد کرد بلکه به تشدید وضعیت فعلی هم منجر می گردد. پرواضح است که آمریکا بعنوان آغازگر بحران کنونی در مساله هسته ای ایران، باید با تشخیص صحیح و شفاف از شرایط، ضمن نمایش صداقت خویش، به کارگیری “معیارهای دوگانه” و سیاسی سازی در مساله خلع سلاح را به کناری نهاده و با اتخاذ فوری تصمیمات سیاسی درخور و تدابیر عملی، به شکلی مثبت پاسخگوی دغدغه های منطقی ایران باشد (تا از قبل چنین رویکردهایی پیشبرد توافق اولیه آمریکا با ایران، توافق نهایی در اسرع زمان محقق گردد) در وضعیت کنونی تمام طرف ها باید ضمن احتیاط در مواضع و اقدامات خویش، نسبت به ایجاد فضای مساعد مذاکرات اقدام نمایند.
از طرف دیگر چین هم همواره نسبت به اتخاذ مواضع سازنده و ترغیب طرف های مختلف به مذاکرات، تلاش خود را برای رساندن گفت وگوها به نتیجه انجام داده است. اما نکته ای که باید به آن اشاره شود اینست که، پیش فرض مهم برای ما در این میان حفظ حقوق و منافع مشروع ما بوده و طبعا هر گونه اقدام یا کوشش برای صدمه رساندن به منافع چین حرکتی غیرقابل قبول بوده و هیچ کشوری نباید در این رابطه برای خویش توهمات غیرواقعی بتراشد.
چین به شکلی سازنده به مذاکرات احیای برجام پیوسته و تلاش بسیاری را برای بازگشت برجام به مسیر صحیح خود در قالب تحقق حقیقی چندجانبه گرایی انجام داده است، این اقدامات در واقع تلاشی در جهت تحقق پیکره واحد سرنوشت بشری و ساختار جدید روابط بین الملل بوده است.
ما اطمینان داریم که در جامعه بین الملل دیگر قانون جنگل حاکم نیست و هم اکنون یکجانبه گرایی نگاهی خلاف جریان کلان تاریخ است و در نهایت به زیان به کارگیرندگان آن تمام خواهد شد؛ بدون شک چند جانبه گرایی تنها چاره ممکن برای فائق آمدن بر چالش های کنونی جهان است.
سئوال: در ژانویه سالجاری، دو کشور چین و ایران از آغاز اجرایی شدن برنامه جامع همکاریهای دو کشور خبر دادند، هم اکنون این برنامه تا چه مرحله ای پیشرفت داشته است؟ ارزیابی شما از سطح کنونی همکاریهای نظامی، امنیتی، تجاری و گردشگری چین و ایران به چه صورت است؟

پاسخ: در سال ۲۰۱۶، آقای شی جین پینگ، رهبر چین از ایران بازدید کرد و در آن دوران دو کشور ارتقای مناسبات شان به سطح مشارکت جامع راهبردی را اعلام نمود. دو کشور همواره به صورت قاطع به حمایت متقابل از منافع ملی و عزت ملت های یکدیگر پرداخته و علاوه بر آن از حرکت یکدیگر در مسیری که برگزیده اند حمایت می نمایند. دو طرف در عین حال در حوزه مسائلی که به منافع بنیادین یکدیگر و دغدغه های اساسی و بزرگ شان مربوط می شود به صورت قاطع و ثابت به حمایت متقابل از یکدیگر می پردازند. چین و ایران همینطور با قوت به تحکیم پایه های اعتماد راهبردی دو کشور پرداخته و به حراست قاطعانه از انصاف و عدالت در نظام بین الملل می پردازند. از طرف دیگر عوامل اقتصادی دو کشور به شدت مکمل یکدیگر بوده و همکاریهای عملگرایانه دو طرف نتایج مثمر ثمری را به دنبال داشته است. طی سالهای بسیار، چین همواره اولین شریک تجاری ایران بوده و یادداشت تفاهم دو کشور در حوزه همکاریهای “یک کمربند یک جاده” به پیشبرد بی وقفه همکاری ها در قالب ابتکار “یک کمربند یک جاده” منجر گردیده است.
علاوه بر آنچه ذکر آن رفت، در ماه مارس سال قبل و در جریان سفر آقای وانگ ای، عضو شورای دولتی و وزیر خارجه چین به ایران، دو طرف مبادرت به امضای برنامه همکاریهای جامع (اقدام) کردند. همینطور اوایل سالجاری هم آقای امیر عبداللهیان، وزیر خارجه ایران دو بار به چین سفر داشتند که در جریان آن، دو طرف ضمن اعلام آغاز فرایند اجرایی شدن برنامه همکاریهای جامع دو کشور، به صورت مشترک بر تقویت همکاری ها در حوزه های انرژی، زیرساخت ها، ظرفیت تولید، فناوری، پزشکی و بهداشتی تاکید نموده و گسترش تعامل در زمینه های کشاورزی و شیلات، امنیت فضای مجازی، همکاری با طرف های ثالث، تعمیق تبادلات آموزشی، سینما، آموزش نیروی انسانی و همینطور تبادلات مردمی با هدف تحقق بیشتر از پیش دستاوردهای دو کشور در عرصه های مختلف را یاد شده قرار دادند. چین به طور قاطعانه از اقدامات ایران در جهت محافظت از حاکمیت و عزت ملی خویش حمایت نموده و مایل است ضمن حفظ اتحاد و هماهنگی با طرف ایرانی، به مصاف انواع خطرات و چالش های جاری رفته و ضمن حفاظت متقابل از منافع مشترک، همواره حراست از ثبات و صلح منطقه و جهان را در دستور کار دو طرف داشته باشد
هم حالا مناسبات تجاری و اقتصادی و رفت و آمدهای جاری میان چین و ایران در فرآیندی منظم درحال بازیابی شرایط سابق خود است. در نیمه نخست سالجاری، میزان مراودات تجاری دوجانبه چین و ایران با رشدی قابل توجه مواجه گردید و چین همچنان جایگاه خود بعنوان اولین شریک تجاری ایران را محفوظ داشته است. از طرف دیگر همکاریهای دو کشور در حوزه گردشگری دارای ظرفیت های عظیم و چشم اندازی فراخ است که بر همین مبنا چین علاقه مند است همراه و همپا با ایران نسبت به پیشبرد و توسعه همکاریهای گردشگری پساکرونا اقدام نماید. از جانبی دیگر همکاریهای نظامی و امنیتی دو کشور به صورت بی وقفه درحال گسترش بوده و سفر ماه آوریل سالجاری ژنرال وِی فِنگ خِه، عضو شورای دولتی و وزیر دفاع چین به ایران هم در همین چارچوب صورت گرفت. چین به صورت قاطعانه از اقدامات ایران در جهت محافظت از حاکمیت و عزت ملی خویش حمایت نموده و مایل است ضمن حفظ اتحاد و هماهنگی با طرف ایرانی، به مصاف انواع خطرات و چالش های جاری رفته و ضمن حفاظت متقابل از منافع مشترک، همواره حراست از ثبات و صلح منطقه و جهان را در دستور کار دو طرف داشته باشد.
سئوال: نشست سازمان همکاریهای شانگهای در ماه سپتامبر سالجاری در ازبکستان برگزار می شود و در این جلسه روند الحاق ایران به سازمان هم پیگیری خواهد شد. موضع چین در این رابطه به چه صورت است و آیا به باور شما عضویت ایران در سازمان شانگهای قابلیت تقویت همکاریهای این مجموعه را افزایش خواهد داد؟
پاسخ: چین از عضویت رسمی ایران در سازمان همکاریهای شانگهای حمایت می کند. بر مبنای برنامه ریزی انجام شده، مقرر است در جریان نشست ماه سپتامبر در سمرقند تفاهم نامه الحاق رسمی ایران به سازمان به تصویب اعضا رسیده و بعد از آن ایران مطابق تفاهم نامه و مطالبات آن وظایف و مراحل در ارتباط با شرایط عضویت را تکمیل نموده و بعنوان عضو رسمی در سازمان پذیرفته شود.
سازمان همکاریهای شانگهای مجموعه ای است که بر اساس همکاری شکل گرفته و طبعا به هر میزان که کشورهای همکار آن بیشتر باشند شرایط بهتری برای کار در آن فراهم خواهد بود، بدون شک به هر میزان که “دایره دوستان” بزرگتر باشد، فضا هم برای چنین تعاملاتی مهیاتر خواهد بود. امروز “خانواده بزرگ شانگهای” به صورت بی وقفه درحال گسترش بوده و این خود نشانی از جذابیت مفهوم همکاری و تعامل در مجموعه سازمان است. بدون شک الحاق رسمی ایران به سازمان همکاریهای شانگهای، علاوه بر تقویت همکاریهای امنیتی منطقه ای، موجبات توسعه همکاریهای اقتصادی و تجاری و ترویج مبادلات فرهنگی میان مردمان کشورهای عضو سازمان را فراهم خواهد آورد.
بدون شک الحاق رسمی ایران به سازمان همکاریهای شانگهای، علاوه بر تقویت همکاریهای امنیتی منطقه ای، موجبات توسعه همکاریهای اقتصادی و تجاری و ترویج مبادلات فرهنگی میان مردمان کشورهای عضو سازمان را فراهم خواهد آورد
چین مایل است همراه با دیگر اعضای سازمان همکاریهای شانگهای، با ترویج و گسترش خصوصیت هایی که با عنوان “روحیه شانگهای” از آنها یاد می شود، با شجاعت به مصاف مسائل دشوار روزگار کنونی مان رفته و به نمایش مسئولیت پذیری خویش پرداخته و علاوه بر آن به تحقق ایجاد پیکره سرنوشت مشترک سازمان شانگهای در فضایی به مراتب نزدیکتر از گذشته بپردازد. چین در ماه نوامبر سالجاری میزبان اجلاس نخست وزیران کشورهای عضو سازمان شانگهای خواهد بود و ما از این فرصت برای پیشبرد امر ارتقای توسعه هماهنگ و کارآمد اقتصاد منطقه ای بهره خواهیم جست تا با بهره گیری از مزایای توسعه خویش به توسعه کشورهای مختلف منطقه یاری رسانده و نیرویی بیشتر را در خدمت امنیت و رفاه مردم کشورهای مختلف به کار آورد.

سئوال: از زمان بدست گرفتن قدرت توسط طالبان در افغانستان یک سال می گذرد، آیا دولت چین برنامه های طالبان را تائید می نماید؟ برنامه همکاریهای اقتصادی چین با افغانستان به چه صورت خواهد بود؟
پاسخ: چین بعنوان همسایه و دوست سنتی افغانستان، همواره معتقد بوده افغانستان نباید یک کشور شکست خورده یا فراتر از آن کشوری به غیر از جامعه بین الملل باشد. از زمان تشکیل دولت موقت در افغانستان تا به امروز، شاهد تلاشهای بسیاری برای تثبیت حاکمیت این کشور بوده ایم که نتایج مشخصی را هم در بر داشته است. البته این نکته هم وجود دارد که جامعه جهانی و همچون کشورهای همسایه افغانستان دغدغه و انتظارات خیلی از حکومت موقت این کشور دارند و امیدوارند دولت موقت این کشور هر چه زودتر با تکمیل نقش مکمل خویش، در حوزه های آشتی ملی، ایجاد دولتی فراگیرتر، تضمین حقوق در ارتباط با اشتغال و تحصیل زنان و کودکان و دیگر حوزه ها دستاوردهایی بیشتر کسب نمایند و بخصوص با اتخاذ مواضعی قاطعانه تر در عرصه مبارزه با تروریسم به نتایج ملموس تری دست یابند.
چین همواره به استقلال، حاکمیت ملی و تمامیت ارضی افغانستان احترام گذاشته و انتخاب مستقل مردم این کشور را ارج می نهد. ما برای باورهای مذهبی و آداب و رسوم ملی افغانستان احترام قائلیم و هیچگاه در امور داخلی این کشور دخالت نکرده ایمسیاست چین در مورد افغانستان روشن و قاطع است و پکن ثبات و تداوم خود را در این خصوص حفظ خواهد نمود. چین همواره به استقلال، حاکمیت ملی و تمامیت ارضی افغانستان احترام گذاشته و انتخاب مستقل مردم این کشور را ارج می نهد. ما برای باورهای مذهبی و آداب و رسوم ملی افغانستان احترام قائلیم و هیچگاه در امور داخلی این کشور دخالت نکرده و هیچ وقت به دنبال منافع شخصی خود در این کشور نبوده و هیچگاه به دنبال آنچه بعنوان حوزه های نفوذ در این کشور یاد می شود نبوده ایم. بعد از وقوع بلایایی چون زلزله در افغانستان، چین ضمن اعلام احساس همدردی با این کشور، در سریع ترین زمان ممکن، از طرق مختلف زمینی، دریایی و هوایی تدارکات و اجناس فوری مورد نیاز افغانستان را برای این کشور ارسال نمود. چین همینطور در تلاش است تا ضمن همسو سازی ابتکار “یک کمربند یک جاده” با استراتژی های توسعه در افغانستان به پشتیبانی از گسترش کریدور تجاری چین و پاکستان تا افغانستان پرداخته و همزمان با به اشتراک گذاری مزایا و منافع توسعه چین به اقداماتی عملی برای خروج مردم افغانستان از شرایط دشوار کنونی دست یازد.

منبع: