صباح زنگنه مطرح کرد منشاء تحولات اخیر در عراق

آذر: به گزارش آذر، یک تحلیل گر مسائل خاورمیانه با اشاره به اینکه وضعیت فعلی عراق ناشی از اختلافات میان احزاب و جریانات است، اظهار داشت: مقتدی صدر کوشش کرد به روش دیگری اقدام نماید و آن روش نیز استفاده از حضور مردم در صحنه و راه اندازی تظاهرات بود. طبیعتا وقتی که روش قانونی و قانون اساسی مورد توجه قرار نگیرد و استفاده از تظاهرات مد نظر باشد تبعا طرف مقابل نیز از همین روش تظاهرات در مقابل تظاهرات استفاده می نماید.
صباح زنگنه در گفت و گو با ایسنا در ارزیابی خود از شرایط به وجود آمده در عراق که منجر به درگیری های داخلی شده است، گفت: شرایط عراق در نتیجه اختلافات احزاب و جریانات است که هر کدام ادعایی دارند و این ادعاها نیز بیش تر از واقعیت نشان داده می شود، در حقیقت هر کدام خودشان را پیروز نهایی می دانند.
وی اشاره کرد: ابتدای این تحولات از آن جایی آغاز شد که در انتخابات اخیر هیچ کدام از جریانات و احزاب نتوانستند کرسی های بالایی را به دست آورند که بتوانند بطور مستقل دولت تشکیل دهند. آنچه گروه ها و احزاب به دست آوردند 70 کرسی یا نصف بعلاوه یک پارلمان بوده که راه زیادی دارد. این بود که جریان صدر سراغ احزاب شیعه نرفت.
این کارشناس مسائل خاورمیانه همین طور بیان کرد: در حقیقت جریان شیعه به سراغ قسمتی از اهل سنت رفت تا دولت تشکیل دهد و مدلول چنین اقدامی این است که نخست وزیری که حق جمعیت اکثریت عراق یعنی شیعیان است نباید توسط سایر مولفه های اجتماعی تعیین و معرفی شود.
زنگنه تصریح کرد: بر طبق قانون اساسی این کشور، انتخاب و معرفی رئیس جمهور در اختیار کردها تعریف شده و کردها دو حزب اصلی دارند نه شیعیان و نه اهل سنت در انتخاب رییس جمهور نقشی ندارند، باید صبر کنند یا در پارلمان نظر خودشان را اعلام کنند، همین طور در مورد انتخاب رییس پارلمان طبق عرف جاری در عراق در اختیار احزاب اهل سنت قرار دارد و شیعیان و کردها دخالتی نمی کنند.
وی با تأکید بر اینکه اقدام مقتدی صدر نوعی شکستن این قاعده است، اظهار داشت: مقتدی صدر کوشش کرد به روش دیگری اقدام نماید و آن روش نیز استفاده از حضور مردم در صحنه و راه اندازی تظاهرات بود. طبیعتا وقتی که روش قانونی و قانون اساسی مورد توجه قرار نگیرد و استفاده از تظاهرات مد نظر باشد تبعا طرف مقابل شیعه نیز از همین روش تظاهرات در مقابل تظاهرات استفاده می نماید.
این کارشناس مسائل خاورمیانه افزود: آنچه گفته شد منشا قضایا بود و بعد این مساله به اعتراضات و تظاهرات در سطح جامعه کشیده شد و هواداران مقتدی صدر جمعیتی را به این سمت سوق دادند که مانع تشکیل پارلمان هم شوند.
زنگنه با اشاره به اینکه روحیه مقتدی صدر نوسانی است از عرصه سیاسی و قدرت کناره گیری می کند و باردیگر باز می گردد، اظهار داشت: آنچه برای عراق مهم می باشد، اینکه دولت خدمتگزار تشکیل گردد تا بتواند کشور را اداره کند و اختلافات در پارلمان حل شود.

منبع: