عضو مجمع تشخیص مطرح کرد التماس اروپا به ایران برای حل مسائل بین

به گزارش آذر، خراسان رضوی عضو مجمع تشخیص مصلحت با اعلان اینکه دولت سیزدهم حل مساله را بنای کار خود قرار داده، اظهار داشت: هم اکنون اروپایی ها که حاضر نبودند با ما کار کنند، ملتمسانه از دولت ایران خواهان حل مسائل فی مابینند.

محمد حسین صفار هرندی عصر امروز، ۱۷ شهریور ماه، در همایش طرح ولایت بسیج اساتید که در هتل امامت مشهد برگزار شد، اظهار داشت: برخی باور دارند که می توان کشور را با بهره گیری از آموزه های معنوی در کنار تخصص و دانش روز اداره کرد. روزی کسانی در مخالفت با این باور ایستادند. منشا این مخالفت ها به غیر از وسوسه های دشمنان، ضعف های اخلاقی در بعضی بود که به مرور وقتی با ناملایمات روبه رو شدند، این ضعف ها آنان را واردار به تجدید نظر در باورهای پیشین کرد.

وی با اعلان اینکه این زمزمه های تجدید نظرخواهانه از دهه ۷۰ شروع شد، اضافه کرد: آقای روحانی از همان ابتدای شروع دولتش بیان کرد ما چاره ای جز پیوستن به غافله جهان نداریم. از جانب دیگر کسانی بودند که معتقد بودند مشکل ما این مساله نیست. ما دنبال قطع ارتباط خودمان با جهان نیستیم اما جهان فقط آمریکا نیست.

عضو مجمع تشخیص مصلحت عنوان کرد: با مرور منطق این ۲ جریان، می بینیم تکیه گاه منطق تجدیدنظرطلبان این بود که جهان تک قطبی شده و در اختیار غرب است و کسی توان مقابله با خواست آمریکا را ندارد و نگاه ایدئولوژیک پاسخگوی مسائل امروز جهان نیست. البته کسانی که دارای این منطق بودند، جزو پیشروان انقلاب و از یاران امام(ره) بودند و حتی در دهه ۶۰ تعدادی از آنان تندتر از بقیه، یقه مخالفان امام را می گرفتند.

صفار هرندی افزود: تکیه گاه منطق وفاداران به انقلاب هم این بود که معادلات جهان به نفع ما تغییر کرده و غرب هم بیان می کند جریان اسلام گرایی با محوریت جمهوری اسلامی یکی از رقبای ماست که هنوز ابعاد آنرا نشناخته ایم.

وی با اعلان اینکه تغییرات ژئوپولیتیک در جهان به نفع وفاداران به انقلاب است و این یک نگرش واقع بینانه است و نه ایدئولوژیک، اظهار داشت: منطق وفاداران به انقلاب می گوید بین کشورهای جهان ما باید با کشوری کار نماییم که در عین قدرتمند بودن، از ما باج نخواهد. در همین مسیر با چین مواجه می شویم که خواهان رابطه راهبردی با ماست؛ بدون این که مانند کشورهای استعماری طمع داشته باشد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت اشاره کرد: ما برای مدیریت زمستان ها، چاره ای جز واردات گاز از خارج نداریم چونکه میزان گاز تولید شده در داخل کفاف نیاز ما را نمی دهد. زمانی ما به سمت واردات گاز از ترکمنستان حرکت کردیم. در دولت روحانی ما با ترکمنستان به یک مشکل در محاسبه قیمت گاز برخوردیم و اختلافات بر سر قیمت و عدم وصول طلب آنان موجب شد گاز ترکمنستان روی ما قطع شود. وقتی آقای رئیسی روی کار آمد، یک مذاکره چند دقیقه ای با رییس جمهور ترکمنستان انجام داد و چند روز بعد این قضیه حل شد. بدهی ما به ترکمنستان پرداخت و سوآپ گاز ترکمنستان از داخل کشور ما به سمت غرب انجام شد و میزان گاز مورد نیازمان را هم می توانیم از ترکمنستان وارد کنیم؛ یعنی دولتی که متهم می شد زبان دنیا را بلد نیست، به آسانی توانست این مشکل را حل کند.

صفار هرندی با اعلان اینکه دولت رئیسی مشکلات خود با ترکمنستان، افغانستان و بخش زیادی از مسائل با عراق را حل کرده، اضافه کرد: غرب حوزه های نفوذ گذشته خودرا به تدریج از دست داده است که حال می توان به این حوزه ها وارد شد.

وی با اعلان اینکه بین واقع بینی و آرمان گرایی هیچ تعارضی وجود ندارد، عنوان کرد: در مورد حضور زنان در ورزشگاه ها برخی معتقد بودند باید بررسی شود که آیا حرمت شرعی این مساله مبنای جدی دارد یا خیر. در نهایت با حکم فیفا حضور زنان در ورزشگاه ها صورت گرفت اما منطقی بود خودمان این مساله را حل و حدود آنرا تعیین نماییم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت با اعلان اینکه در دولت های قبل ناامیدی از توان داخلی وجود داشت، ابراز عقیده کرد: در دولت قبل گفته می شد نارضایتی مردم برای ما سرمایه است تا مردم از مسیری که قبلا توسط امام (ره) گشوده شده است، دل بکنند و این اعتقاد وجود داشت تا متوسل به بیرون نشویم، موفق نمی شویم اما در این دولت کسانی روی کار هستند که می گویند اگر به انقلاب پایبند باشیم، دنیای ما هم آباد می شود.

صفار هرندی با اعلان اینکه در این دولت رییس جمهور در تمام صحنه ها برای خدمت رسانی به مردم حاضر می شود، اشاره کرد: در این دوره وقتی مردم می بینند رییس جمهور برای حل مشکلات به صحنه می آید، با او همکاری می کنند. در جریان حمله سایبری دشمن به جایگاه های سوخت کشورمان، ما شاهد هیچ نوع شعاردهی از جانب مردم نبودیم چونکه می دیدند رییس جمهور واقعا در پی خدمت به آنان است و وقتی اینطور باشد، به او فرصت حل مشکل را می دهند.

وی با اعلان اینکه دولت سیزدهم تا کنون بخش زیادی از بدهی های انباشته دولت قبل را پرداخته است، افزود: حاصل این اقدام مهار تورم است. این دولت ارز ۴۲۰۰ تومانی را حذف نمود و الان بعد از سه ماه از اجرای آن، رشد تورم روند نزولی پیدا کرده است. حتما به عملکرد دولت خصوصا در وزارت کار انتقاداتی وارد است و مردم حق دارند از مشکلات معیشتی خود گلایه مند باشند اما وظیفه اساتید دانشگاه تبیین شرایط برای مردم است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار داشت: روش دولتی که فکر می کرد فقط به مدد خارجی ها می توان کشور را اداره کرد، جواب نداد اما روش دولتی که به داخل توجه دارد، حتی در ارتباطات خارجی هم موثر واقع شد.

صفار هرندی با اشاره به عضویت کامل ایران در اجلاس شانگهای عنوان کرد: شرق در ما ظرفیتی قابل قبول یافته است؛ در صورتیکه ۲ سال قبل چنین ظرفیتی را در ما نمی دید. روزی در مجمع تشخیص، دولت سابق خواست به ما را فشار بیاورد که اگر FATF را نپذیریم، نمی توانیم کاری انجام دهیم. به لطف خدا ما به این نتیجه رسیدیم که نباید در ارتباط با این مساله عجله نماییم و از پس از آن فروش نفت ما ۲ برابر شد.

وی اشاره کرد: وقتی ما قدرتمندانه با چین کار نماییم، حتما غرب هم تحریک می شود و تصمیم می گیرد خودرا از این فرصت محروم نکند. حتی برای بسط روابط با دنیا هم باید پای مکتب سردار سلیمانی نشست. اگر این شهید بزرگوار با پوتین صحبت نمی کرد، خیلی از گشایش هایی که دولت قبل دنبال آن بود، حاصل نمی شد. در دولت قبل هم برخی افراد از وزارت امور خارجه رفتند با اردوغان، رییس جمهور ترکیه، حرفصحبت کردند و هم حاج قاسم با او صحبت کرد و در نهایت این صحبت های حاج قاسم بود که موثر واقع شد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به تاثیرات مثبت عضویت در شانگهای و بریکس برای کشور افزود: ژئوپلیتیک جهان به نفع ما درحال تغییر است و ما برای تامین منافع خودمان باید این تغییرات را درک نماییم. دولت سیزدهم با وجود تمام نقاط ضعفی که ممکنست داشته باشد، تلاش هایش قابل تحسین و به توفیقات ملموسی رسیده است. امیدواریم در آینده نزدیک ثمرات این تلاش ها در سفره مردم هم مشاهده شود.

صفار هرندی اظهار داشت: ماجرایی که به اسم اختلاس ۹۲ هزار میلیارد تومانی مطرح شده، یک دروغ بزرگ است. مجلس در گزارش تحقیق و تفحص خود، این مساله را مطرح نکرده و تنها در گزارش خام هر چه پول از فولاد مبارکه خارج شده، نوشته اند. در این گزارش گفته شده ۵۰ و چند هزار میلیارد تومان ورقه فولادی با قیمتی پایین تر از قیمت معمول به خودروسازان اعطا شده است اما این کار به سبب ارزان شدن خودرو انجام شده بود. همین طور گفته می شود از جانب فولاد به صدا و سیما و دفتر برخی ائمه جمعه پول داده شده است؛ در صورتیکه باید توجه داشت طبق قانون می توان درصدی از سود شرکتها را برای کارهای فرهنگی هزینه و کمک کرد.

وی افزود: همین طور در این گزارش آمده است که شرکت فولاد مبارکه کالاهای خودرا خارج از بورس ارائه کرده است. این یک تخلف است اما باید توجه داشت فاصله بین تخلف اداری با جرم زیاد است. ما نباید با طرح این دروغ ها فضای ذهنی جامعه را خراب نماییم.