رئیس ستاد مرکزی اربعین: مرزهای عراق بسته شد

به گزارش آذر، رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی اظهار داشت: همه مرزهای منتهی به معابر خروجی زائرین به عراق تا اطلاع بعدی بسته شد.
به گزارش آذر به نقل از ایسنا، سید مجید میراحمدی اضافه کرد: به علت اتفاقات نگران کننده ای که در مرزهای شلمچه و مهران به وقوع پیوست و خطرات جدی که برای امنیت و سلامت زائرین به وجود آمد جلسه فوق العاده ستاد مرکزی اربعین با حضور وزیر کشور، فرماندهان عالی رتبه فراجا، استاندار ایلام و جمعی دیگر از مسؤلان مربوط در مرز مهران برگزار شد و وضعیت مرزها بررسی و وقایع، تحلیل و بررسی شد.
وی افزود: در این نشست سفری که در عراق داشتیم و مذاکراتی که در آنجا صورت گرفت و تقاضاهای مقامات عراقی در خصوص کاهش تعداد زائرین ایرانی و مشکلات عراق مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
میراحمدی در ارتباط تصویری با شبکه خبر با اشاره به اینکه استمرار وضعیت فعلی اساسا مخاطرات جدی برای امنیت سلامت زائرین را به دنبال دارد، اضافه کرد: همه اعضای شرکت کننده در جلسه روی این مورد اتفاق نظر داشتند و بسیار نگران بودند؛ اساس نگرانی هم، نبود آمادگی و زمینه ها و بسترهای طرف عراقی در سرعت عمل پذیرش زائرین، سرعت عمل در نقل و انتقالات و ناکافی بودن امکانات در آن سوی مرز، کثرت جمعیت و هوای گرم است.
رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی اظهار داشت: همه این ها دست به دست هم داد که خلاف میل خودمان و جمع حاضر در جلسه به این نتیجه برسیم که، چون امنیت و سلامت عموم زائرین عزیز برای ما خط قرمز است ازاین رو نتیجه این جلسه پس از ۵ ساعت مشورت این شد که همه مرزهای منتهی به معابر خروجی زائرین ما به عراق، تا اطلاع ثانوی مسدود شود.
میراحمدی تصریح کرد: به سبب اینکه امنیت و سلامت زائرین ما با خطر جدی مواجه می باشد این تصمیم سخت گرفته شد.
وی ادامه داد: پس از اینکه پایانه های مرزی ما تخلیه شد، اوضاع داخلی عراق و چگونگی انجام تفاهماتی را که با مقامات عراقی برای ایجاد سهولت و بسترهای لازم داشتیم و سایر شرایط را بررسی و تصمیم گیری خواهیم کرد که چگونه مرزها باز شود و در آینده در مورد آن اطلاع رسانی خواهیم کرد.
میراحمدی اظهار داشت: به جهت اینکه زائرین از برنامه سفرشان آگاه باشند به همه پایانه های مسافربری ابلاغ گردید که همه برنامه های سفر اتوبوس ها به سمت مرزهای عراق لغو شوند و به اطلاع همه مسافران هم برسد و وجه بلیت خریداری شده به آنها مسترد شود.
رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی اظهار داشت: عزیزانی هم که در راه هستند تلاش کنند برنامه خویش را تغییر دهند؛ صرفا کسانی که در پایانه های مرزی هستند، تلاش می شود در ساعات آینده با مدیریت و کنترل اطمینان بخشی یا توجیه شوند که برگردند یا اینکه با شرایط اطمینان بخشی از مرز عبور داده شوند.
وی ادامه داد: این تصمیم اساسا برای حفظ سلامت و امنیت زائرین لازم بود و باید این تصمیم گرفته می شد.
میراحمدی افزود: تصمیم گرفته شد که صدور گذرنامه های ویژه اربعین متوقف شود و برای کسانی که درخواست گذرنامه دارند، گذرنامه ها صادر و از راه پست برای آنها ارسال می شود.
وی ادامه داد: ان شاء الله پس از اینکه وضعیت مورد ارزیابی قرار گرفت اگر تصمیم جدیدی گرفته شد به استحضار ملت شریف ایران خواهیم رساند.
به گزارش آذر به نقل از ایسنا، رئیس ستاد اربعین پیش از این هم در گفت وگویی درخواست کرده بود مردم به مرزها نروند.

منبع: