طبق مصوبه هیئت دولت؛ شرایط استخدام دهیاران تغییر کرد

به گزارش آذر، هیئت وزیران به منظور ایجاد رضایت مندی و ارتقای امنیت شغلی دهیاران، پیشنهاد وزارت کشور در خصوص اصلاح آئین نامه استخدامی دهیاری های کشور را به تصویب رساند.

به گزارش آذر به نقل از مهر، هیئت دولت در جلسه عصر یکشنبه به ریاست حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور، در اجرای اصل عمل متقابل دولت بوسنی و هرزگوین جهت واگذاری دو باب ساختمان با شرایط اجاره طولانی مدت (۵۰ ساله) برای استقرار دفتر و اقامتگاه سفارت جمهوری اسلامی ایران در سارایوو، به وزارت امور خارجه اجازه داد اقدامات لازم برای استملاک یک پلاک ثبتی واقع در بخش (۱۱) تهران، از جانب سفارت دولت بوسنی و هرزگوین را در چارچوب اجاره (۵۰) ساله و با پیشبینی تدابیر لازم برای اطمینان خاطر از تبدیل وضعیت املاک ایران در بوسنی و هرزگوین انجام دهد.
همچنین به باعث اصلاح آیین نامه مذکور، به کارگیری نیروی انسانی در دهیاری ها بر مبنای تشکیلات مصوب و در چهارچوب قانون کار صورت خواهد گرفت. مدت قرارداد کار با نیروهای به کار گرفته شده یک ساله بوده و تمدید آن در صورت تأمین اعتبار، احتیاج به خدمت و رضایت از عملکرد بلامانع خواهد بود.
همچنین به کارگیری نیروی انسانی در دهیاری ها، طبق تشکیلات مصوب، رعایت مراتب شایستگی، برابری فرصت ها، با موافقت وزارت کشور (سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور) از راه آزمون عمومی امکان پذیر است و چگونگی اجرا به باعث دستورالعملی است که ظرف سه ماه از ابلاغ این آیین نامه، توسط وزارت کشور تهیه و ابلاغ می شود.
برای دهیاران متقاضی خدمت در دهیاری منوط به شرکت در آزمون عمومی به ازای هر سال سابقه خدمت بعنوان دهیار تا سقف ۵۰ درصد حداقل نمره قبولی، به نمره آزمون آنها اضافه می شود. نحوه محاسبه امتیازات متناسب با سوابق خدمت تمام وقت یا پاره وقت دهیاران در دستورالعمل مربوط پیشبینی خواهد شد.
داوطلبان استخدام در دهیاری باید در زمان ثبت نام حداقل ۲۰ سال سن داشته باشند. شرایط اختصاصی برای شرکت در آزمون در آگهی به کارگیری نیرو تعیین خواهد شد. همینطور کارگران خدماتی و رانندگان از شرط دارا بودن گواهینامه انتهای دوره متوسطه (دیپلم) معاف هستند.
حقوق و مزایای دهیار و نیروهای دهیاری بر مبنای مصوبات شورایعالی کار و اعتبارات مصوب دهیاری، متناسب با ساعات کار و نوع شغل تعیین می شود. دستورالعمل نحوه تعیین حقوق و مزایای دهیاران و نیروهای دهیاری توسط سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور تهیه و ابلاغ خواهد گردید.
همچنین استانداردهای لازم برای آموزش کارکنان دهیاری ها توسط وزارت کشور (سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور) تهیه و ابلاغ می شود.
در صورت تخلف دهیاران و کارکنان دهیاری ها، بر مبنای قانون کار به تخلفات آنها رسیدگی می شود. دهیارانی که به صورت مأمور از دستگاههای اجرایی بعنوان دهیار مشغول خدمت هستند، مشمول قانون رسیدگی به تخلفات اداری هستند.
همچنین هیئت دولت، تعرفه های هزینه خدمات سال ۱۴۰۰ سازمان های مناطق ویژه اقتصادی (کشتی سازی خلیج فارس، ارگ جدید- صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس، پتروشیمی، دوغارون، کاوه- یزد، لامرد، لاوان، سلفچگان، لرستان، سمنان، جهان آباد همدان، گرمسار، انرژی پارس، شهرکرد، سیرجان، سهلان، زرندیه، رفسنجان، پیام، پارسیان، بوشهر، بندرامام خمینی، بندر شهید رجایی، بندر بوشهر، بندر نوشهر، بندر امیرآباد، بندر آستارا، شیراز، سرخس، بیرجند، اسلام آباد غرب، بجنورد، بانه، دامغان، کاشان، کازرون، مهران و نمین) را تعیین کرد.
همچنین سازمان مسئول هر یک از مناطق ویژه اقتصادی ضمن رعایت صرفه و صلاح و ایجاد جذابیت سرمایه گذاری و بهبود وضعیت واحدهای تولیدی دانش بنیان، می تواند حداکثر تا ۲۵ درصد تخفیف نسبت به تعرفه های مصوب برای واحدهای تولیدی دانش بنیان اعمال نماید.
این تصویب نامه با لحاظ نرخ تورم اعلامی از جانب مرکز آمار ایران، برای سال ۱۴۰۱ هم در مناطق ویژه اقتصادی فوق قابل اعمال است.
کشور موظف است معادل هزینه های تحقیق و توسعه شرکت ها و مؤسسات متقاضی را که به تأیید معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور رسیده است، بعنوان اعتبار مالیاتی محسوب نماید به نحوی که معادل هزینه های تحقیق و توسعه از مالیات قطعی شده همان سال یا سالهای آتی شرکتهای یاد شده کم شود.
اصلاح آیین نامه اجرایی در ارتباط با اختصاص بخشی از بودجه هزینه ای دستگاههای اجرایی برای هم افزایی و ارتقای فعالیت ها و تولیدات فرهنگی
هیأت وزیران به منظور تأمین نظر هیأت بررسی و تطبیق مصوبات دولت با قوانین درخدر خصوصصوص آیین نامه اجرایی بند (ز) تبصره (۹) قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور مبحث اختصاص تا ۲ درصد از بودجه هزینه ای دستگاههای اجرایی برای هم افزایی و ارتقای فعالیت ها و تولیدات فرهنگی، به پیشنهاد معاونت حقوقی رئیس جمهور، آیین نامه اجرایی مذکور را اصلاح کرد.
به باعث این اصلاحیه، دستگاههای اجرایی در جهت مردمی سازی دولت و پشتیبانی از طرح های فرهنگی دارای اولویت، در صورتیکه بخواهند اعتبارات مبحث این آیین نامه را هزینه نمایند، موظفند حداقل ۵۰ درصد این اعتبارات را جهت حمایت، مشارکت و یا خرید خدمت از نهادهای مردمی که دارای صلاحیت های مدنظر کارگروه هستند، به صندوق اعتباری هنر واریز نماید.
اصلاح آیین نامه اجرایی در ارتباط با انعقاد قراردادهای تسهیلات مالی و تعهد به تأمین منابع مالی با رعایت قانون عملیات بانکی بدون ربا
به منظور پیشگیری از بروز اختلال در روند تأمین مالی طرح ها و پروژه های توسعه ای کشور و بازپرداخت تسهیلات مالی اعطایی به دستگاههای اجرایی، هیئت وزیران با اصلاح آیین نامه اجرایی قانون اصلاح ماده (۵۶) قانون الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت در مورد انعقاد قراردادهای تسهیلات مالی و تعهد به تأمین منابع مالی با رعایت قانون عملیات بانکی بدون ربا موافقت نمود.
به باعث اصلاحیه مذکور و الحاق یک تبصره به ماده (۵) آیین نامه یاد شده، ضمانت سازمان برنامه و بودجه کشور برای تأمین کنندگان منابع مالی به منظور پرداخت اصل و سود تسهیلات مالی اعطایی به دستگاههای اجرایی در چارچوب انعقاد قرارداد تأمین مالی کافی بوده و دستگاه اجرایی در حدود اعتبارات مصوب تخصیص یافته مسئول بازپرداخت است.
مجوز دولت به وزارت راه و شهرسازی برای امضای موقت موافقتنامه کشتیرانی تجاری بین ایران و ساحل عاج
در راستای سیاست کلان و راهبردی وزارت متبوع بر توسعه همکاری با سایر کشورها بخصوص کشورهای مهم آفریقایی همچون کشور ساحل عاج بعنوان یکی از کشورهای مهم سواحل غرب آفریقا، هیأت وزیران به این وزارت خانه اجازه داد نسبت به انجام مذاکره، پاراف و امضای موقت موافقتنامه کشتیرانی تجاری بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری ساحل عاج اقدام نماید.
در راستای سیاست کلان و راهبردی وزارت متبوع بر توسعه همکاری با سایر کشورها بخصوص کشورهای مهم آفریقایی همچون کشور ساحل عاج بعنوان یکی از کشورهای مهم سواحل غرب آفریقا، هیأت وزیران به این وزارت خانه اجازه داد نسبت به انجام مذاکره، پاراف و امضای موقت موافقتنامه کشتیرانی تجاری بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری ساحل عاج اقدام نماید.
اعلام نظر دولت در مورد برخی از طرح های نمایندگان مجلس
دولت در ادامه، ضمن اعلام نظر در مورد برخی از طرح های نمایندگان مجلس شورای اسلامی، نمایندگان خویش را برای پیگیری طرح های مربوط تعیین کرد.

منبع: