غیبت ایران در عمره ۷ ساله شد

به گزارش آذر، تعداد عمره گزاران خارجی که وارد عربستان شده اند از مرز دو میلیون نفر درحالی گذر کرد که ایران برای هفتمین سال در این مراسم غایب است.
به گزارش آذر به نقل از ایسنا، منابع خبری عربستان اعلام نمودند که در چهار ماه اخیر، حدود دو میلیون زائر خارجی به عمره مشرف شده اند که در میان کشورهای خارجی، اندونزی بیشترین تعداد زائر را به عمره فرستاده است.
عربستان تابحال برای اتباع کشورهای اندونزی، پاکستان، هند، عراق، مصر و بنگلادش بیشترین تعداد ویزای عمره را صادر کرده است. ایران هم تا قبل از تعلیق عمره و قطع روابط سیاسی، با اعزام سالانه حدود ۸۰۰ هزار تا ۹۰۰ هزار زائر، در این لیست قرار داشت.
سفر عمره گزاران ایرانی به عربستان از سال ۱۳۹۴ بعد از ماجرای تعرض در فرودگاه جده، متوقف گردید. این رویه از سال ۱۳۹۵ با قطع روابط سیاسی به دو کشور و تعطیل شدن سفارتخانه ها و کنسولگری ها در ایران و عربستان، ادامه پیدا کرد.
ایران برای ازسرگیری عمره، سه شرط گذاشته بود که همچون آنها اشد مجازات و محکومیت سنگین برای ماموران خاطی فرودگاه جده بود. بعد از آن که نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت اعلام نمود این حکم در عربستان اجرا شده است، مقامات حج دو کشور مذاکره برای ازسرگیری عمره را آغاز کردند، گرچه بازگشت زائرین ایرانی به عمره، به بازگشایی کنسولگری ایران در عربستان منوط شده است.
سازمان حج و زیارت در رابطه با پافشاری برای اجرای این شرط بارها توضیح داده که با عنایت به طولانی بودن مدت عمره و به تجربه گذشته و مشکلاتی که معمولاً زائرین با آن مواجهند، دشوار است زائرین بدون حمایت کنسولی به عربستان اعزام شوند و وضعیت عمره قابل قیاس با حج تمتع نیست. هرچند در حج سال جاری هم پیگیری زائرین ایرانی دستگیر شده در عربستان هم به علت تعطیلی سفارتخانه و کنسولگری و حضور نداشتن مقام رسمی دیپلماتیک در عربستان، مشکلاتی را پدید آورد که این مسأله با میانجیگری و پیگیری کشورهای دیگر، همچون عراق و عمان، به نتیجه رسید.
طبق آخرین آمار سازمان حج و زیارت، هم اکنون حدود پنج میلیون و ۸۰۰ هزار زائر از سال ۱۳۹۵ در نوبت عمره هستند. مقامات حج ایران تا کنون در رابطه با برقراری باردیگر عمره ایرانیان در سال ۱۴۰۱ پاسخ واضح و قطعی نداشته اند. آنها امیدوارند در جریان مذاکرات دیپلماتیک بین ایران و عربستان با بازگشایی دفاتر کنسولی و سفارتخانه های دو کشور، بازگشت زائرین ایرانی به عمره هم با جدیت بیشتری پیگیری شود و میانجیگری ها به نتیجه برسد.
در تیرماه سال جاری همزمان با حج ۱۴۰۱، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت از وزیر امور خارجه خواسته بود مقدمات برقراری عمره مفرده از راه این وزارت خانه پیگیری شود که وزارت امور خارجه کشورمان، مبحث ازسرگیری اعزام زائرین ایرانی به عمره را از راه عراق پیگیر شد و امیدوار بود مقدمات و تسهیلات لازم برای ازسرگیری عمره با مناسب شدن شرایط کرونا، فراهم گردد. با این وجود، همچنان برای این پرسش که “عمره ایرانیان چه زمانی از سرگرفته می شود” پاسخی وجود ندارد، اما انتظار می رود با ازسرگیری باردیگر مذاکرات ایران و عربستان، عمره در سرفصل گفت وگوهای دو کشور قرار گیرد.

منبع: