رئیسی در نشست با نخست وزیر عراق: حضور بیگانگان در منطقه امنیت ساز نیست

به گزارش آذر، رئیس جمهور کشورمان ضمن اشاره به دیدگاه های مشترک ایران و عراق در مسائل منطقه ای و بین المللی اظهار داشت: گفتگو های بین هیأت عراقی و ایرانی در حل و فصل مسائل فی ما بین اثرگذار است.

به گزارش آذر به نقل از مهر، حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی پس از ظهر امروز یکشنبه در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با «محمد شیاع السودانی» نخست وزیر عراق، ضمن ابراز خرسندی از سفر وی به ایران، اظهار داشت: روابط ایران و عراق روابط معمولی نیست. روابط دو کشور ریشه در اعتقادات و باورهای دو ملت دارد و اوج این روابط را میتوان در مراسم اربعین مشاهده کرد که چگونه مسلمانان از سراسر جهان شرکت می کنند و دولت و ملت عراق بهترین میزبانی را از زوار ابا عبدالله الحسین دارند که جا دارد از دولت و ملت عراق بابت این میزبانی تشکر نماییم.
رئیس جمهور خاطرنشان کرد: دولت عراق در آغاز کار خود است که جا دارد به آنها تبریک بگوییم و امیدواریم در این دوره جدید همکاری ها بین ایران و عراق گسترش پیدا کند. البته ما در حوزه های تجاری، فرهنگی، ترانزیت، علم و فناوری و مبارزه با تروریسم همکاری هایی داریم و امیدواریم که این همکاری ها در دوره جدید ارتقا پیدا کند.
وی اضافه کرد: از نظر ما و دولت عراق امنیت و صلح و ثبات در منطقه بسیار اهمیت دارد و بنابراین مبارزه با مواد مخدر، تروریسم و جرایم سازمان یافته جزو توافقات و مشترکات بین دو طرف است.
رئیسی با تکیه بر این که امنیت و صلح و ثبات در منطقه تنها توسط دولت ها و ملت های منطقه قابل تحقق است، تصریح کرد: حضور بیگانگان در منطقه امنیت ساز نیست و تنها مشکل آفرین است. همانگونه که حضور آمریکایی ها در افغانستان و دیگر منطق دنیا امنیت ایجاد نکرد در عراق هم این حضور نمی تواند امنیت ایجاد نماید و خروج آنها از منطقه ما خیلی مهم است.
رئیس جمهور اظهار داشت: حضور نخست وزیر عراق در ایران می تواند گام بلندی در ارتقای روابط دو کشور باشد و مسائل تجاری، صادرات گاز و برق، مبحث مهم مذاکرات ماست که بدون تردید این سفر و گفتگو میان دو طرف می تواند در پیشبرد روابط دو کشور بسیار مؤثر باشد.
وی گفتگو و رایزنی پیرامون مسائل پولی و بانکی و صادرات نفت و گاز را از محورهای دیدار خود با طرف عراقی اعلام نمود و اظهارداشت: این سفر و گفتگو های بین هیأت عراقی و ایرانی در حل و فصل مسائل فی ما بین تأثیرگذار است.
رئیسی اضافه کرد: دیدگاه های مشترکی در روابط دو جانبه، منطقه ای و بین المللی داریم و این حسن روابط دو جانبه به ارتقای روابط می انجامد. امید است در این سفر گامهای ماندگاری برداشته شود.
رئیسی اظهار داشت: بحمدالله دیدگاه های مشترکی بین ما در مورد روابط دو جانبه و مسائل منطقه ای و بین المللی وجود دارد و حتما حسن روابط دوجانبه به ارتقا سطح روابط در سطح منطقه و بین المللی منجر خواهد شد.
وی اضافه کرد: امید است در این سفر و با تبادل هیئت ها بین دو کشور برای ارتقا روابط بین دو کشور گامهای بلندی برداشته شود.
السودانی: ملت و دولت عراق حمایت های ایران را فراموش نخواهند کرد
محمد شیاع السودانی نخست وزیر عراق هم در این جلسه خبری مشترک ضمن تشکر از میزبانی دولت ایران اظهار داشت: بنابر دعوت کریمانه از جانب جناب آقای رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران امروز ما در تهران هستیم تا در ارتباط با روابط دوجانبه میان دو کشور همچون مسائل اقتصادی و امنیتی به بحث بنشینیم و آخرین تحولات منطقه و بین الملل را مورد بحث و تبادل نظر قرار دهیم.
وی افزود: سفر امروز برای تقویت روابط تاریخی میان عراق و ایران است. همینطور نقاط مشترکی که میان دو ملت وجود دارد و برای ما مؤکد می سازد که بر توافقات برای توسعه روابط عمل نماییم.
السودانی اظهار داشت: ملت و دولت عراق ابداً حمایت ملت و دولت جمهوری اسلامی ایران در سالیان گذشته بخصوص از سال ۲۰۰۳ به پس از آغاز جنگ ضد تروریست های داعش را فراموش نخواهد کرد. این حمایت ها در زمینه های حضور مستشاران نظامی و برادرانی که در این جنگ حاضر شدند و جان خویش را در کنار برادران عراقی خود در نبرد حق ضد باطل تقدیم کردند.
وی اضافه کرد: تاریخ روابط دو کشور تاکید دارد بر همکاری ها و همراهی مشترک برای مقابله با چالش های پیش رو همچون خطر تروریسم، افراطی گری و مواد مخدر که امنیت ملت های منطقه را به خاطر می اندازد.