نوری قزلجه: حل بحران آب زمان بر است

به گزارش آذر، یک عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی با اعلان اینکه «باید موضوع آب در ایران اولویت پیدا کند»، اشاره کرد: درست است که الان مساله آب در کشور خیلی مطرح می شود و اولویت هم دارد اما این اولویت برای آب آشامیدنی است و کسی درباره ی آب های زیرزمینی اعتراضی نمی کند و صدایی دراین زمینه شنیده نمی شود که آب های زیرزمینی درحال تمام شدن است و فرونشست ها درحال وقوع است؛ موضوع آب های زیرزمینی باید در اولویت قرار بگیرد و به آن منابع اختصاص داده شود.

غلامرضا نوری قزلجه در گفت و گو با ایسنا درباره ی وضعیت منابع آبی در کشور و هشدار کارشناسان درباب وضعیت بحرانی آب با اعلان اینکه «موضوع بحران آب آن قدر عمیق شده است که حتی با بارندگی یک سال، دو سال یا چند سال و خشک سالی و ترسالی، به این زودی حل نمی شود»، اظهار داشت: علت طولانی بودن حل بحران آب موجود این است که بخش قابل توجهی از ذخایر استراتژیکی آب کشور در داخل زمین را استفاده کردیم و ترمیم آنها زمان بر است.
حل بحران آب زمان بر است
وی اضافه کرد: همین طور امروز درحال استفاده از حدود ۸۰ درصد آب های تجدید شونده هستیم و کاهش این میزان به شرایط استاندارد که ۴۰ تا ۴۵ درصد است، خیلی زمان بر است و به خاطر همین مساله است که گفته می شود نباید بحران آب را ابتدا به بارندگی سالانه ارتباط دهیم.

این نماینده مجلس اظهار داشت: حتی اگر الان کشور در ترسالی هم باشد و این شرایط به مدت ۵ سال ادامه داشته باشد، کماکان در کشور با مشکل آب مواجه خواهیم بود چونکه این بحران طی سالهای متمادی و به تدریج درحال وقوع است؛ از زمانی که چاه ها آب حفاری شد و موتور پمپ ها فعال شدند و توسعه افقی کشاورزی اتفاق افتاد، بحران آب در کشور شروع شده است و طی چند دهه به نقطه امروز رسیده که جبران آن نیز زمان بر است.
توسعه کل کشور باید برمبنای منابع آب صورت بگیرد
نوری قزلجه با تأکید بر این که از همین امروز باید به فکر جبران و رفع بحران آب باشیم و نگوییم چون مشکل بزرگ و بحران عمیق است، آنرا رها نماییم، عنوان کرد: توسعه کل کشور باید برمبنای منابع آب صورت بگیرد؛ اگر می خواهیم نرخ جمعیت را تغییر دهیم یا این که موضوع خودکفایی در محصولات کشاورزی و امنیت غذایی را مطرح می نماییم حتما باید به وضعیت منابع آب در کشور نیز توجه داشته باشیم.
موضوع «آب های زیر زمینی» باید در اولویت قرار بگیرد
وی با اعلان اینکه «باید موضوع آب در ایران اولویت پیدا کند»، اشاره کرد: درست است که الان مساله آب در کشور خیلی مطرح می شود و اولویت هم دارد اما این اولویت برای آب آشامیدنی است و کسی درباره ی آب های زیرزمینی اعتراضی نمی کند و صدایی دراین زمینه شنیده نمی شود که آب های زیرزمینی درحال تمام شدن است و فرونشست ها درحال وقوع است؛ موضوع آب های زیر زمینی باید در اولویت قرار بگیرد و به آن منابع اختصاص داده شود.
با افزایش راندمان کشاورزی می توان بحران آب را برطرف کرد
این عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس همین طور با اشاره به سهم ۸۰ درصدی بخش کشاورزی در مصرف آب در کشور اشاره کرد: در بخش کشاورزی مصرف بهینه آب با اهمیت ترین مسیر برای غلبه بر بحران آب در کشور است؛ امروز نزدیک به ۸۰ درصد آب در این بخش با راندمان پائین مصرف می شود درحالی که اگر بتوانیم ۱۵ تا ۲۰ درصد این راندمان را ارتقاء دهیم، می توان اظهار داشت که بر بحران آب فائق آمده ایم که این مساله نیز نیازمند سرمایه گذاری است و باید منابع خوبی دراین زمینه اختصاص پیدا کند.

نوری قزلجه با تأکید بر این که آنچه که الان در بودجه های سنواتی برای برون رفت از بحران آب اختصاص پیدا می کند، هیچ گاه کافی نیست، اظهار داشت: برمبنای محاسباتی که انجام داده ام، اصلاح روش های آبیاری به روش های نوین با روند اختصاص منابعی که طی ۵ سال قبل وجود داشته است حدود ۵۰ تا ۶۰ سال طول می کشد تا بتوانیم موضوع مصرف بهینه آب در بخش کشاورزی را بطور کامل اجرائی نماییم و تا آن زمان فرصت زیادی را از دست خواهیم داد.
اجرای طرح اصلاح الگوی کشت در تامین منابع آب کشور موثر است
وی درباره ی تاثیر اجرای طرح هایی نظیر اصلاح الگوی کشت و جمع آوری آب های سطحی در تامین منابع آب کشور، اظهار داشت: اجرای طرح اصلاح الگوی کشت کاملاً موثر است و می توان اظهار داشت که پس از بهینه سازی مصرف آب، اصلاح الگوی کشت با اهمیت ترین اقدامی در حل بحران آب است. درباره ی آب های سطحی معتقدم می توان آب های سطحی مرزی و آب هایی که به دریاها می ریزند را با اجرای طرح هایی مهار نماییم.

این نماینده مجلس با اعلان اینکه «نمی توان اظهار داشت که همه آب های سطحی درحال هدر رفتن هستند و جمع آوری آنها به منجر به تامین منابع آب می شود»، افزود: در یک نگاه اولیه می گوییم آب های سطحی هدر می روند اما واقعاً این آب ها هدر نمی روند و برای محیط زیست و تغدیه آب های زیرزمینی مورد استفاده قرار می گیرند.

نوری قزلجه در آخر با تأکید بر لزوم بهینه سازی مصرف آب آشامیدنی در کشور اظهار داشت: درست است که میزان مصرف آب آشامیدنی نسبت به بخش های کشاورزی و صنعت کم است اما این آب گران ترین آب است و مانند بخش های صنعت و کشاورزی در این بخش نیز باید به سمت بهینه کردن مصرف حرکت نماییم.

منبع: