ابوالفتح مطرح کرد پیام های سفر بایدن به اوکراین چه بود؟

به گزارش آذر، یک کارشناس مسایل بین الملل اظهار داشت: اگر تمام مناسبات مان را هم با روسیه در وضعیت فعلی قطع نماییم، غرب و آمریکا دست از تحریم و فشار مقابل ایران برنمی دارند.
امیرعلی ابوالفتح در گفت و گو با ایسنا با اشاره به سفر جو بایدن به اوکراین اظهار داشت: همین قدر که رئیس جمهور آمریکا به اوکراین و شهری که زیر موشک بوده است، سفر کرد فارع از این که روس ها برای انجام این سفر تضمین دادند یا نه، سفر به منطقه جنگی است و حامل چندین پیام است.
وی افزود: یک پیام مهم آن برای دولت اوکراین و شخص زلنسکی است که آمریکا در بالاترین سطح از دولت اوکراین حمایت می کند، پیام دیگر برای متحدان آمریکاست که دلسرد و خسته نشوند و هم چنان به کمک هایشان به اوکراین ادامه دهند. پیام سوم هم به روسیه است که این جنگ تا جایی که اوکراین و آمریکا و متحدانش پیروز شوند ادامه دارد.

این کارشناس مسایل بین الملل اظهار داشت: در یک سال قبل با حمایتی که آمریکا از اوکراین و جنگ با روسیه داشته نشان داده است به جز پیروزی در این جنگ به چیز دیگری رضایت نمی دهند، این که پیروز شوند یا نه بحث دیگری است، اما آمریکا می خواست با این سفر وحدت و اقتدارشان را به رخ روسیه بکشد. اما مهمست بدانیم که با همه تلاشی که آمریکا داشته برای نشان دادن اقتدار جبهه غرب در مقابل روسیه، روس ها مرعوب این حرکات نخواهند شد چه با سفر رئیس جمهور آمریکا چه با ارسال سلاح و تجهیز اوکراین.
ابوالفتح با اشاره به گذشت یک سال از شروع جنگ روسیه و اوکراین اظهار داشت: مواضع روسیه و آمریکا به قدری پیچیده و سخت شده است که امکان هر گونه توافق و مصالحه را از بین می برد و شرایط به شکلی است که هر دو طرف برای “جنگ، جنگ تا پیروزی” خودرا آماده و مهیا می کنند. تا الان آمریکا نتوانسته با تجهیز و پشتیبانی از اوکراین 20 درصد خاک اشغال شده از اوکراین را آزاد کند و به صورتی الان بن بست عملیات نظامی را شاهدیم و از طرفی روس ها به جهت اینکه سرزمین بیشتری را تصرف کنند، گرفتار مشکل هستند و باید هزینه سنگینی برای آن دهند و دارند وجب به وجب جلو می روند.
وی افزود: غرب به شدت اوکراین را تجهیز کرده که با گرم شدن هوا در عملیات نظامی ضد حمله ای را مقابل روسیه برای بازپس گیری مناطق اشغال شده شکل دهد و یک پیروزی به دست آورد که به لحاظ روانی هم بسیار برایشان مهمست که این کار را کنند و از طرفی روس ها هم به نظر سربازهای خودرا در اوکراین دو برابر کرده اند و برای یک تهاجم بزرگ خودرا آماده می کنند. بدین جهت مشخص است که این جنگ سال ها ادامه خواهد داشت، این که کدام موفق شوند، نمی دانیم.
این کارشناس مسایل بین الملل در پاسخ به این که ادامه این جنگ چه تاثیری بر تحولات بین الملل خواهد داشت باتوجه به خطراتی که از ادامه آن در نظر دارید؟ اظهار داشت: این جنگ، نخستین جنگی است که در یک کشور اتمی رخ می دهد، این که به یک تقابل اتمی منجر شود یک خطر عینی است و نباید این احتمال را رد کرد، اما این احتمال را هم اگر کنار بگذریم تشدید جنگ ممکنست به تاسیسات اتمی لطمه بزند همانطور که در هفته های اول جنگ خبر آمد که یک موشک به نزدیکی یکی از راکتورهای اوکراین برخورد کرده است که اگر به هدف خوردن می کرد تاریخ برای اوکراین تمام می شد. بدین جهت ادامه جنگ در اوکراین با ریسک بالایی هم راه است. از سویی تجربه تاریخی حضور روسیه در جنگ های بزرگ قبلی نشان داده است که روس ها برای هزینه های انسانی بزرگ آمادگی دارند.
وی درباره ی جبهه غرب مقابل روسیه که این مساله بیش از پیش مسکو را تحریک می کند، اظهار داشت: بوریس جانسون نخست وزیر وقت انگلستان گفت باید قدرت ملی روسیه را به شکلی نابود نماییم که در آینده به فکر تجاوز به همسایگانش نیفتد، بدین جهت معتقدم غرب می خواهد دندان های روسیه را بکشد. شرایط به شکلی است که اوکراین بدش نمی آید زرادخانه اتمی اش تحت نظارت های بین المللی قرار گیرد، این در حالیست که گاهی این اتفاق در شرایطی روی داده است که یک جنگ تمام عیار درگیرد، مثل جنگ های ژاپن، آلمان و عراق.
ابوالفتح اشاره کرد: حتی اگر پوتین به هر علت از صحنه سیاست حذف شود، تضمینی نیست که دولت جانشین آن غرب گرا باشد. شاید اتحاد جماهیر شوروی از بین رفته باشد اما روس ها که از بین نرفتند. امروز جانشین شوروری تا پای ورود به جنگ جهانی سوم هم آمادگی دارد.
وی در پاسخ به اینکه ادامه این جنگ و تشدید درگیری ها چه تاثیری بر ایران و سیاست خارجی اش خواهد داشت؟ اظهار داشت: گسترش ناتو به شرق تهدید امنیتی برای ایران است. به هر حال اگر اعضای ناتو در نزدیکی و همسایگی ایران افزایش یابند برای ایران اصلا خوب نیست. اگر مقاومت روسیه در جنگ با اوکراین و جبهه غرب شکسته شود و ناتو مثل سیل همه کشورها را در بر گیرد، اوکراین و گرجستان، ارمنستان و قرقیزستان و غیره خطرهای بزرگی برای ایران خواهند بود. بدین جهت پشتیبانی از مواضع روسیه مبتنی بر منافع ایران است، نه این که روس ها را دوست داریم یا چشم روی خیانت های گذشته و تاریخی آنها مقابل ایران و مردم ایران بستیم. ما باید روابط مان را با روسیه حفظ نماییم اما مستقیم وارد جنگ اوکراین نمی شویم. همکاری مان با روسیه سر جای خودش است اما نیرو و مستشار و سلاح به آنها جهت استفاده در جنگ نمی دهیم. ما همان قدر همکاری نظامی با روسیه داریم که فرانسه و آمریکا با اوکراین دارند.
این کارشناس مسایل بین الملل درباره ی انتقاد غربی ها به ایران در بحث پهپادها و این که ایران در قالب قطعنامه 2231 نباید به روسیه پهپاد می فروخت اظهار داشت: آنها اگر بخواهند با ایران برخورد یا ایران را تحریم کنند این کار را انجام می دهند و مهم نیست که ایران تحریم است یا خیر. مگر پیش از جنگ اوکراین تحریم نمی شدیم، یا اجازه فروش می دادند؟ مگر وقتی ترامپ از برجام بیرون آمد، ما به روسیه پهپاد داده بودیم که با ایران آن کار را کردند؟ اگر تحریم پهپاد هم برداشته شود، آمریکا خودش یک جانبه تحریم می کند، پس نباید نگران باشیم و فکر نماییم که اگر با غرب مماشات نماییم آنها دست از فشار بر ایران و تحریم ما برمی دارند. تا وقتی جمهوری اسلامی بر سر کار است آنها این رفتار و مشکل را با ما دارند، البته این به مفهوم آن نیست که بی گدار به آب بزنیم و خودرا به مهلکه بیندازیم. باید با درایت و تدبیر و هوشیاری برخورد نماییم.