وزیر دفاع در اجلاس وزرای دفاع سازمان همکاری های شانگهای: بزرگ ترین مشکل جامعه جهانی در مبارزه با تروریسم رفتارهای دوگانه است

آذر: به گزارش آذر، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در اولین حضور در جمع وزرای دفاع سازمان همکاریهای شانگهای که به میزبانی دهلی نو برگزار شد، اظهار داشت: توجه دکترین سیاست خارجی ایران به عضویت در نهادهای مبتنی بر چندجانبه گرایی است
به گزارش آذر به نقل از روابط عمومی وزارت دفاع، امیر سرتیپ آشتیانی در این مراسم که با حضور وزرای دفاع کشورهای عضو سازمان همکاریهای شانگهای برگزار شد، طی سخنانی عنوان کرد: در طول چند دهه گذشته، روند توسعه و نقش آفرینی های مثبت سازمان همکاری شانگهای در عرصه تحولات منطقه ای و بین المللی، به خوبی گویای حقیقت ها و افق های آینده این سازمان است. این حقیقت سبب شده تا در دکترین سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران، عضویت در سازمان ها و نهادهای مبتنی بر چندجانبه گرایی مانند سازمان همکاری شانگهای به علت آنکه می توانند نقطه تلاقی منافع و امنیت مشترک جهانی باشند، مورد توجه قرار گیرد.
دستاوردهای سازمان همکاریهای شانگهای باید در راه تقویت سیاست های موازنه سازقرار گیرد
وزیر دفاع اضافه کرد: سازمان همکاری شانگهای از زمان تأسیس، با پیمودن مسیر هوشمندانه، اثرگذار و نقش آفرین، حالا تبدیل به یک نهاد تأثیرگذار در روندهای جهانی و ضامن صلح و ثبات و احترام به حقوق ملت ها و هم به محل رجوع خیلی از کشورهای جهان شده است. این سازمان الان از ظرفیت های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و امنیتی متنوع و گسترده ای برخوردار می باشد که در نقش آفرینی ها و کارکردهای جهانی و منطقه ای آن اثرگذار هستند. ازاین رو باید انتظار داشت که تجربیات و دستاوردهای گرانبهای این سازمان در راه تقویت سیاست های موازنه ساز و توسعه چندجانبه گرایی مورد استفاده بیشتر قرار گیرد.
سیاست های توسعه طلبانه غرب و ناتو برای احیای جهان تک قطبی سرعت گرفته است
وزیر دفاع با اشاره به اینکه برخی روندهای کلان جهانی گویای برخی حقیقت های نگران کننده ای است که تقویت نقش و جایگاه سازمان همکاری شانگهای را اجتناب ناپذیر کرده است، اظهار داشت: رقابت های ژئواستراتژیک جهانی با نگاههای نظامی و امنیتی درحال تشدید شدن است. رقابت های منطقه ای در مناطق مختلف جهان تحت تاثیر سیاست های تهاجمی و تفرقه افکنانه برخی قدرت های بزرگ درحال تشدید شدن هستند.
آشتیانی اظهار داشت: سیاست های توسعه طلبانه و هژمونیک غرب و ناتو و کوشش برای احیای جهان تک قطبی و سلسله مراتبی سرعت گرفته است. اقدامات غرب و ناتو در بحران اکراین گویای این حقیقت است. جنگ های نیابتی و تروریسم بعنوان ابزار سیاست های برتری جویانه در دست برخی قدرت های بزرگ قرار دارد. بنیان های نظام کنترل تسلیحات، عدم اشاعه و معاهدات بین المللی در معرض خطر جدی قرار دارند.
وزیر دفاع با اشاره به اینکه بدون تردید تأمل و تعمق در روندهای مزبور، مسئولیت کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای را مضاعف می سازد، خاطرنشان کرد: در واقع، سازمان همکاری شانگهای امروزه با برخورداری از مولفه های قدرت سیاسی، اقتصادی و امنیتی در پهنه جغرافیایی و ژئوپلیتیکی خود مسئولیت های سنگینی را در برابر شکل گیری هندسه نظم جدید جهانی و تحقق امنیت مشارکتی و جمعی بر عهده دارد. بخصوص این که روندهای حاکم بر نظام جهانی هنوز در مرحله توسعه و تکامل هستند و نباید در مورد آنها مبتنی بر پیش فرض ها قضاوت کرد.
بزرگ ترین مشکل جامعه جهانی در مبارزه با تروریسم به کارگیری رفتارهای دوگانه است
امیر سرتیپ آشتیانی با اشاره به اینکه حالا این پرسش در سازمان همکاری شانگهای مطرح می شود که نظام مسائل و موضوعات این سازمان چیست؟ اظهار داشت: اولین موضوع؛ پدیده تروریسم در اشکال مختلف آن است که در شکل گیری و گسترش آن عوامل مختلفی مانند افراط گرایی، تبعیض و بی عدالتی، جهل و عقب ماندگی، منافع و دخالت برخی قدرت ها و برخی دیگر از عوامل نقش دارند. بزرگ ترین مشکل جامعه جهانی و مناطق جغرافیایی برای غلبه بر این پدیده، بکارگیری استانداردهای دوگانه است. جمهوری اسلامی ایران هم قربانی تروریسم و هم پیشرو در مبارزه با ترویسم است و در این راه شهدای گرانقدر و قهرمانان بزرگی را تقدیم نموده است. بدون تردید، جنایت آمریکا در به شهادت رساندن فرمانده ارشد ایرانی مبارزه با تروریسم در منطقه چیزی جزء پشتیبانی از تروریسم نیست.
وی در تشریح افراط گرایی بعنوان مبحث دوم اظهار داشت: این پدیده هم در اشکال مختلفی ظهور و بروز دارد. امروزه افراط گرایی در چارچوبی فراتر از مرزهای ملی و به شکل پیچیده و در هم تنیده با تولید خشونت و ترور جوامع انسانی را آزار می دهد.
امیر سرتیپ آشتیانی در تشریح مبحث سوم اظهار داشت: پدیده قاچاق مواد مخدر بعنوان یک معضل فراگیر جهانی و تهدید کننده حیات بشری می باشد. جمهوری اسلامی ایران با عنایت به برخورداری از موقعیت ترانزیتی از جایگاه منحصر به فردی در زمینه مبارزه با این پدیده برخوردار بوده و در این خصوص هزینه های مادی و انسانی سنگینی را پرداخت نموده و می نماید. ازاین رو ضمن اعلام آمادگی برای انتقال تجریبات به اعضای سازمان همکاری شانگهای، انتظار داریم همسویی و تعاملات جدی تری در درون سازمان همکاری شانگهای برای مواجهه با این مسئله ایجاد شود.
وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با اشاره به اینکه جرایم سایبری بعنوان پدیده ای نوین، مبحث دیگری است که بر بستر فناوری اطلاعات و ارتباطات بشدت درحال گسترش بوده است، تصریح کرد: حالا شاهد توسعه ناامنی های سایبری از راه سرقت اطلاعات، تجاوز به حریم خصوصی، جعل داده ها، نفوذهای امنیتی و جاسوسی، ناامنی های روانی و اجتماعی، خرابکاری های صنعتی، اقدامات براندازانه و… هستیم. ضمن این که به بهانه های مختلف شاهد به کارگیری استانداردهای دوگانه در مورد گردش آزاد اطلاعات در سطح جهان هستیم.
وی ضمن اشاره به موضوعات نا امنی در خطوط مواصلاتی دریایی و اختلال در کشتیرانی، بیوتروریسم، جنگ های نیابتی، تجزیه طلبی، بحران ها و بلایای طبیعی و چالش های زیست محیطی اظهار داشت: این موارد از اهمیت زیادی برخوردار می باشند که نیازمند توجه جدی تر به آنها در سازمان همکاری شانگهای در قالب ایجاد فهم مشترک و به کارگیری ظرفیت ها و انگیزه های جمعی هستیم.
تأکید بر «امنیت مردم پایه» جزء اصول خدشه ناپذیر ایران است
وی با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی ایران، انقلاب ضد ظلم و بی عدالتی بوده و راز ماندگاری آن بر استواری در این راه می باشد، %تصریح کرد: بر این اساس، تاکید بر «امنیت مردم پایه» ؛ «احترام به حاکمیت های ملی» ؛ «امنیت انسانی» ؛ «نگاه فرا مذهبی و غیر فرقه ای» و… جزء اصول خدشه ناپذیر نظریه دفاعی و امنیتی جمهوری اسلامی ایران هستند.
وزیر دفاع تاکید کرد: دکترین دفاعی جمهوری اسلامی ایران متکی بر ظرفیت ها و مزیت های همه جانبه ملی، منطقه ای و بین المللی، تابع اصولی پایدار برای ایجاد بازدارندگی بوده و مفاهیمی چون حفظ صلح و آرامش منطقه ای از راه همکاریهای جمعی و مناسبات چند جانبه به شکل جدی در دستور کار این دکترین می باشد.
پیام دکترین دفاعی جمهوری اسلامی ایران، پیام صلح و دوستی برای منطقه و جهان است
امیر سرتیپ آشتیانی با اشاره به اینکه پیام همیشگی دکترین دفاعی جمهوری اسلامی ایران، پیام صلح، ثبات، دوستی و امنیت برای همه کشورهای همسایه، منطقه و جهان است، اظهار داشت: به همین دلیل، امروز ما به شکل جدی درصدد فعال کردن دیپلماسی دفاعی چندجانبه و مشارکت فعال در ترتیبات امنیتی منطقه ای و بین المللی هستیم.
وزیر دفاع در انتها ضمن تاکید بر آمادگی و اراده کامل جمهوری اسلامی ایران برای ایفای نقش فعال و همکاریهای دفاعی و امنیتی همه جانبه با سازمان همکاری شانگهای، با عرضه چند پیشنهاد برای تقویت رویکردها و راهبردهای سازمان همکاریهای شانگهای اظهار داشت: حجم عمده­ای از تجارت جهانی در کمربند دریایی کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای بخصوص اقیانوس هند و آب های آزاد اطراف آن صورت می گیرد. ازاین رو با توجه به اهمیت این مورد برای توسعه و رفاه کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای و لزوم تضمین امنیت آن، پیشنهاد می کنم سازوکار «کمربند امنیت دریایی شانگهای» با هدف حفظ امنیت خطوط مواصلاتی و تضمین جمعی تجارت جهانی، با مشارکت نیروهای مسلح کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در دبیرخانه این سازمان تشکیل گردد. همینطور با عنایت به شکل گیری تهدیدهای نوظهور مناسب می باشد این سازمان تدابیر لازم و بلند مدتی برای طراحی و تأسیس ساختارهای مناسب برای دو بخش “دفاع سایبری” و “دفاع شناختی” را در دستور کار قرار دهد.
آمادگی جمهوری اسلامی ایران در برگزاری رزمایش های دریایی مشترک
امیر سرتیپ آشتیانی که به نمایندگی از دولت و نیروهای مسلح، در این اجلاس شرکت کرده بود، آمادگی جمهوری اسلامی ایران را برای نقش آفرینی بیشتر و مشارکت فعال با اعضای سازمان همکاری شانگهای در محورهایی چون: برگزاری رزمایش های دریایی مشترک، تبادل اطلاعات امینتی بخصوص ضد تروریسم، آموزش و انتقال تجربیات مقابله با تروریسم در اشکال مختلف آن، مقابله با بلایای طبیعی، مقابله با بیماری های همه گیر و دیگر موضوعات مهم، اعلام نمود.

منبع: