دهقان: پیشنهاد مذاکرات حقوقی ایران و آمریکا را به دولت ارائه دادیم

به گزارش آذر، معاون حقوقی رییس جمهور اظهار داشت: بهترین راه برای تعیین خسارات ایران ناشی از اقدامات آمریکا مقابل ایران، مذاکرات حقوقی بین ایران و آمریکا در دیوان رسیدگی به حل اختلافات دو کشور است.
محمد دهقان در گفت و گو با ایسنا درباره ی پیشنهاد معاونت حقوقی ریاست جمهوری برای مذاکرات ایران و آمریکا برای جبران خسارات ایران، اظهار داشت: مذاکراتی هنوز انجام نشده است بلکه ما فقط دراین زمینه به دولت پیشنهاد داده ایم. در موضوع خسارات وارده به ایران، طبق رای دیوان بین المللی دادگستری لاهه باید در طول دو سال مذاکرات، میزان خسارات تعیین شود.
وی افزود: بر این اساس پیشنهاد ما این است که این مذاکرات حقوقی در دیوان رسیدگی به اختلافات ایران و آمریکا که از ۴۰ سال پیش در لاهه تشکیل شده است، دنبال شود. آنجا سه داور از جانب ایران، سه داور از جانب آمریکا و سه داور هم داور وسط حضور دارند که این داوران وسط را دیوان عالی کشور هلند تعیین می کند. یک نماینده ما در آن دیوان داریم و یک نماینده هم آمریکا دارد.
معاونت حقوقی رییس جمهور اضافه کرد: بهترین راه برای این مذاکرات حقوقی، مذاکره بین نماینده ما و آمریکا در همان دیوان است چون جای آن مشخص است و یک موضوع نهادینه شده است و نیاز به تشکیلات جدید ندارد. در این سال ها هم مذاکراتی بین طرفین در مطالبی همچون موضوعات حقوقی، دعاوی و خسارات انجام شده است. این مذاکرات بصورت طبیعی تا الان انجام شده است.
دهقان در آخر اظهار داشت: ما پیشنهاد شفاهی خودرا به دولت داده ایم و پیشنهاد کتبی را هم می دهیم و فکر نمی کنم کسی مخالفت داشته باشد.

منبع: