بازدید هوایی رییس جمهور از سواحل مکران

آذر: رئیس جمهور با بالگرد از پروژه راهبردی توسعه سواحل مکران بازدید نمود.
به گزارش آذر به نقل از ایسنا، سید ابراهیم رییسی رئیس جمهور که بمنظور انجام سفری یک روزه به سیستان و بلوچستان سفر کرده است در بدو ورود به این استان با بالگرد از پروژه راهبردی توسعه سواحل مکران بازدید کرد.
رئیس جمهور همین طور از مجموعه کشت و صنعت مکران کنارک و جاذبه گردشگری دماغه راشدی بازدید کرد.
در جریان سفر یک روزه رئیسی به استان سیستان و بلوچستان، عملیات لوله گذاری انتقال آب دریای عمان به سه استان سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی با دستور رئیس جمهور و یا نام مبارک امام رضا مقابل السلام شروع شد.
بنابر اعلام مسئولان و مجریان، برای اجرای این طرح ها حدود هزار و ۷۰۰ کیلومتر لوله گذاری خواهد شد که آب خلیج فارس و دریای عمان را به استانهای تعیین شده، منتقل می کند.
طرح انتقال آب از دریا جزو طرح های کلان تعریف شده برای تامین قسمتی از کسری آب در دالان شرق کشور است که اجرای آن از آبان سال ۱۴۰۰ شروع شد و طبق تفاهم نامه های منعقد شده، آب انتقالی به استانهای خراسان رضوی و خراسان جنوبی در بخش صنعت به مصرف خواهد رسید، اما این آب در سیستان و بلوچستان برای تامین مصارف آشامیدنی نیز پیش بینی و طبق برنامه زمان بندی شده، این طرح با سرمایه گذاری ۳ میلیارد یورویی تا آخر سال ۱۴۰۴ به بهره برداری خواهد رسید.
همین طور با دستور رییس جمهور عملیات آبگیری و بهره برداری از سد مخزنی کهیر شهرستان کنارک بمنظور تامین آب شرب، کشاورزی و صنعت محدوده بخش کهیر سواحل مَکُران بعد از گذشت ۱۳ سال شروع شد.
نوع این سد بتن غلطکیCMD-FSHD، ارتفاع سد ۵۴ متر، طول تاج سد ۳۸۲ متر، عرض تاج سد پنج متر، حجم بتن ریزی سد ۷۷۰ هزار متر مکعب، طول سریز ۱۲۲ متر، نوع سرریز آزاد و بدون دریچه، سطح دریاچه در تراز نرمال ۲۳ کیلومتر مربع، طول دریاچه ۲۱ کیلومتر، حجم اولیه مخزن در تراز نرمال ۳۴۳ میلیون متر مکعب و پتانسیل سطح زیر کشت آن بیش از پنج هزار هکتار است.
رییس جمهور همین طور از طرح آبرسانی به ۱۵۵ روستای استان سیستان و بلوچستان بصورت همزمان و بوسیله ویدئو کنفرانس بهره برداری نمود.
این طرح ها در ۱۹ شهرستان استان در قالب ۷ مجتمع آبرسانی و ۲۶ پروژه، از محل طرح جهاد آبرسانی وزارت نیرو با اعتبار ۲۹۱ میلیارد تومان اجرا شده است.
حجم عملیات انجام شده برای این تعداد روستا، شامل ۴۲۲ کیلومتر لوله گذاری خطوط انتقال و شبکه توزیع در اقطار ۹۰ تا ۵۰۰ میلیمتر، ۱۲ حلقه چاه با ظرفیت ۱۲۲ لیتر بر ثانیه، راه اندازی ۸ باب مخزن ذخیره با حجم ۲۰۰۰ مترمکعب و ۱۰ باب ایستگاه پمپاژ است. با بهره برداری از طرح آبرسانی به این تعداد روستا، شاخص آبرسانی استان با ۱.۶ درصد ارتقا به عدد ۷۲.۶ درصد می رسد.