معاون اجرایی رئیس جمهور اعلام کرد: بهره برداری از طریق آهن کردستان بعد از ۱۸ سال

به گزارش آذر، معاون اجرایی رئیس جمهور با اشاره به اینکه در کشور ۶۰ هزار پروژه نیمه تمام داریم، اظهار داشت: دولت سیزدهم توانست طی دو سال راه آهن کردستان را تکمیل کند.

به گزارش آذر به نقل از مهر، محسن منصوری معاون اجرایی رئیس جمهور بامداد امروز (سه شنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۲) در جلسه بررسی مصوبات سفر استانی رئیس جمهور و دولت به کردستان و نگاهی به برخی پیشنهادهای سومین سفر پیش روی رئیس جمهور به این استان، با تبریک عملیات محور مقاومت در فلسطین، اظهار داشت: امید است شاهد تحقق وعده امام خمینی (ره) در رابطه با محو رژیم صهیونیستی باشیم.
وی در ادامه با اشاره به اینکه رئیس جمهور در آینده نزدیک به استان کردستان سفر خواهد داشت، اظهار نمود: باید سرمایه گذاری در این استان تسریع و مشکلات سرمایه گذاران حل شود تا شاهد ایجاد اشتغال و رونق تولید باشیم.
معاون اجرایی رئیس جمهور ضمن اشاره به این که پس از ۱۸ سال پروژه راه آهن کردستان و فرودگاه سقز در مسافرت آینده رئیس جمهور به بهره برداری می رسد، عنوان کرد: طی ۲ سال قبل این پروژه ۴۰ درصد پیشرفت داشته که در دولت سیزدهم تکمیل شده است.
۹ هزار همت برای تکمیل پروژه های نیمه تمام نیاز داریم
منصوری اضافه کرد: ۶۰ هزار پروژه عمرانی نیمه تمام در کشور داریم که ۹ هزار همت برای تکمیل آنها نیاز است و حتی اگر تورمی نداشته باشیم باید ۳۰ سال بودجه عمرانی معادل ۱۴۰۱ که بیشترین بودجه عمرانی سالهای گذشته و ۳۰۰ همت بود را اختصاص دهیم تا این پروژه ها تکمیل شود.
وی افزود: باید سراغ کارهایی برویم که به تنهایی ایجاد سرمایه و صنعت کرده و خود به خود منجر به پروژه های عمرانی جدید شود بنابراین باید در حوزه های مولد سرمایه گذاری کرد.
معاون اجرایی رئیس جمهور بیان نمود: مجموعه بنیاد مستضعفان با ۱۸ هکتار زمین در شهر سنندج که حالا نیمی از آن سوله است، پیش از این کارخانه نساجی بوده که حالا رها شده و برای کاربردی شدن این زمین، باید تعیین تکلیف شود.
منصوری با اشاره به اینکه دولت برای توسعه استان کردستان و تأمین نیاز حمایت های لازم را صورت خواهد داد، تصریح کرد: پیگیری لاستیک بارز کردستان برای بالا بردن سطح اشتغال، تکمیل معدن طلای استان که در مسافرت قبلی رئیس جمهور کلنگ آن زده شد و انجام کار معدنی جدید توسط تاسیکو (وابسته به تأمین اجتماعی) و ایمیدرو (تابعه وزارت صمت) و معرفی پهنه های معدنی از جانب صمت استان به تاسیکو همچون مواردی است که باید پیگیری شود.
وی با تکیه بر ابلاغ راه اندازی شهرک صنعتی بیجار در مسافرت آتی رئیس جمهور به کردستان اظهار داشت: دریافت عادی مجوز ساخت شهرک صنعتی چند سال زمان می برد اما در مسافرت پیش روی رئیس جمهور به کردستان باید مصوبه آنرا دریافت کرد و واحدهای صنعتی این شهرک باید تا ۵ سال آینده فعال شود.
معاون اجرایی رئیس جمهور در رابطه با مشکلات هتل ۵ ستاره سنندج هم اظهار نمود: اگر بانک مقصر است، مشکلات را حل خواهد نمود. تولید پنل های گچی هم که سرمایه گذار دارد، باید زودتر مجوز بگیرد.
منصوری تصریح کرد: صندوق توسعه ملی منابع ارزی خوبی دارد اما مشکل اینست که برخی استان هایی که اقتصاد ضعیف دارند نمی توانند به منابع صندوق متصل شوند و عمده منابع صندوق در استانهای برخوردار هزینه می شود.
وی خاطرنشان کرد: در دور دوم سفرهای استانی تکالیف جدیدی به بانکها ابلاغ نمی نماییم چون هنوز منابع مصوبات دور اول سفرها را اعطا نکرده اند و از ۶ همت تنها هزار میلیارد تومان داده اند.
منصوری افزود: اگر دولت تکلیف کرد که باید یک بانک رقمی به تولید در یک استان اختصاص دهد، باید تا عملی شدن، آنرا پیگیری نماییم و پیگیری های کلی اثری ندارد بنابراین ما هم تکلیف جدید به بانکها ابلاغ نمی نماییم.

منبع: