سردار احمدی مقدم: ارتقاء معنویت در جامعه از وظایف اصلی حکومت اسلامی است

به گزارش آذر، رییس دانشگاه عالی دفاع ملی اظهار داشت: حکومت اسلامی به جز کارکردهای اولیه، وظیفه دارد که مردم را به نقطه بهتری برساند و این مسیر کمال یک مسیر دائمی است.

به گزارش آذر به نقل از مهر، سردار اسماعیل احمدی مقدم رئیس دانشگاه عالی دفاع ملی بامداد امروز (چهارشنبه) در آئین رونمایی از کتاب حکمت و فقه حکمرانی که در مدرسه عالی حکمرانی شهید بهشتی برگزار شد، عنوان کرد: ما در گامهای فرآیند انقلاب اسلامی به جامعه اسلامی رسیدیم و مطابق فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی هنوز به مرحله دولت اسلامی نرسیده ایم.
سردار احمدی مقدم اضافه کرد: در جامعه اسلامی حفظ اصل حکومت، مقدم بر احکام است؛ یعنی حاکم اسلامی می تواند احکام را هم تعطیل کند؛ بعنوان مثال در واقعه کشتار حجاج در مکه به دست رژیم سعودی، تا مدتی اعزام حجاج از جانب کشورمان تعطیل شد؛ امام خمینی (ره) معتقد بودند که ولایت فقیه در طول ولایت انبیا نیست، بلکه عین ولایت انبیا و ائمه معصومین (ع) است.
وی با اشاره به اینکه مبحث یاد شده نظریه ای است که در مذهب شیعه وجود دارد، اظهار داشت: وظایف قطعی حکومت از منظر رهبر معظم انقلاب اسلامی، اقامه نماز، پرداخت زکات و اقامه امر به معروف و نهی از منکر هستند؛ به عبارت دیگر تفاوت اندیشه ما با اندیشه اومانیسم و سکولاریسم در اینست که آنها اداره جامعه را برای حیات مادی بشر می خواهند و برای حکومت وظیفه ای قائل نیستند.
رئیس دانشگاه عالی دفاع ملی افزود: اگر نگوییم آنها منکر این مورد هستند یا در آن تشکیک می کنند، حداقل اینست که می گویند «آسمان برای کلیسا و زمین برای قیصر»؛ یعنی امور زمینی و مادی را حکومت اداره می کند و کاری به امور معنوی، آسمانی، معاد و… ندارد؛ در حالیکه مطابق قرآن، حکومت معبر دنیا برای رسیدن به مقصد «انا لله و انا الیه راجعون» است.
سردار احمدی مقدم افزود: بنابراین حکومت اسلامی به جز کارکردهای اولیه، در اصل وظیفه دارد که مردم را به نقطه بهتری برساند و این مسیر کمال یک مسیر دائمی است که نهایتا باید بتواند جامعه را به آن مطلوب «انا الیه راجعون» برساند.
وی اظهار داشت: برخی ها معتقدند در حکمرانی باید از ادبیاتی که در جهان وجود دارد، استفاده نماییم که در این رابطه اگر فرض نماییم مبنای انحرافی نداشته باشد، اما اساس و پایه آن بر اساس سکولاریسم و نگاه تک بعدی مادی به انسان و جامعه بشری است و به فطرت انسان هم نگاه غریزی حیوانی دارد؛ پس وقتی مبانی ما با آنها متفاوت می باشد، چگونه نحوه فقه یا بایدها و نبایدها، دستورالعمل ها و شیوه های حکومتی مان می تواند یکسان باشد.
رئیس دانشگاه عالی دفاع ملی اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند زمانیکه انقلاب شد، یک نگاه تقلیل گرایانه و سهل انگارانه به حکومت داشتیم؛ در صورتیکه حکومت، مقوله بسیار پیچیده و سختی است. یک زمانی دوستان ما مقابل دانشگاه تهران جمع شدند که چرا دانشگاه، اسلامی نیست به همین جهت پلاکاردی نصب کردند و گفتند امروز می رویم، ولی فردا که آمدیم، اینجا باید اسلامی شده باشد.
سردار احمدی مقدم عنوان کرد: ۴۵ سال از عمر انقلاب گذشته و همچنان به مقصد اسلامی بودن دانشگاه ها نرسیده ایم؛ البته نه این که کاری نشده، ولی با مقصد اصلی انقلاب اسلامی که محصولاتش باید مطابق با اهداف عالیه اسلام باشد، فاصله داریم.
وی اضافه کرد: مدرسه عالی حکمرانی شهید بهشتی یکی از ابزارهای رسیدن به مرحله دولت اسلامی است؛ چونکه دولت اسلامی احتیاج به نظریه، مبنا، مکتب، روش، دستورالعمل، آئین نامه و سازوکار دارد که این ها هم امر ساده ای نیست.
رئیس دانشگاه عالی دفاع ملی افزود: این مدرسه هدف بزرگی را به سمت تمدن اسلامی تعقیب می کند؛ بنابراین میتوان گفت محتوا و استاد دو رکن اصلی این مدرسه برای تحقق هدفِ پیشبینی شده است.

منبع: