یادداشت؛ چرایی حمایت ایتالیا از رژیم صهیونیستی و دوگانگی در سیاست خارجی آن

آذر: ایتالیا همچون کشورهایی است که با وجود تجمعات مردمی در بعضی شهرهای آن در پشتیبانی از فلسطین و محکومیت جنایات صهیونیست ها، حمایت همه جانبه و کاملی از این رژیم در سطح رسمی داشته است.

خبرگزاری مهر؛ حمید شمسی: با وقوع تحولات فعلی در منطقه بعد از عملیات طوفان الأقصی و متعاقب آن حملات و جنایات گسترده رژیم صهیونیستی مقابل نوار غزه و کشتار گسترده غیرنظامیان خصوصاً کودکان فلسطینی، شاهد واکنش های مختلفی از طرف دولت ها و افکار عمومی جهان نسبت به این جنایات بوده ایم. نکته قابل توجه درباره ی این واکنش ها، تفاوت در کنش های مردمی و مواضع دولت ها در بعضی کشورها و سکوت و دوگانگی نسبت به کشتار غیرنظامیان و نقض گسترده حقوق بشر از طرف رژیم صهیونیستی است.
در این چارچوب، ایتالیا همچون کشورهایی است که با وجود تجمعات مردمی در بعضی شهرهای آن همچون رم، میلان و بولونیا در پشتیبانی از فلسطین و محکومیت جنایات صهیونیست ها، حمایت همه جانبه و کاملی از اسرائیل در سطح رسمی اتخاذ نموده است. جورجا ملونی نخست وزیر ایتالیا یک روز بعد از شروع درگیری ها طی تماس تلفنی با نتانیاهو همبستگی تام دولت ایتالیا با اسرائیل را اعلام و دفتر وی نیز با انتشار توئیتی از کار با همه شرکای بین المللی برای پشتیبانی از اسرائیل آگاهی داد. آنتونیو تایانی وزیر امور خارجه ایتالیا نیز ضمن اعلام همبستگی خود با رژیم صهیونیستی بیان داشت هر تلاشی برای دفاع از «دولت اسرائیل» خواهدنمود. علاوه بر این، وزیر امور خارجه ایتالیا در تجمع حامیان صهیونیست ها در رم حضور یافت و در سخنرانی خود ضمن محکومیت حماس و بدون اشاره به علل و زمینه های عملیات طوفان الأقصی و جنایات و کشتار انجام شده توسط صهیونیست ها، حمایت علنی خود از رژیم را اعلام داشت. پشتیبانی از رژیم صهیونیستی از طرف دیگر مقامات دولتی و حزبی ایتالیا همچون متئو سالوینی معاون نخست وزیر، و رهبران احزاب دموکرات و ایتالیای زنده نیز ابراز شده است.
در چنین شرایطی، بررسی ریشه ها و چرایی مواضع ایتالیا در حمایت آشکار و کامل از صهیونیست ها با وجود علنی بودن جنایاتی نظیر کشتار زنان و کودکان و حمله به اماکنی نظیر بیمارستان، کلیسا و مساجد ضرورت دارد. این مساله باتوجه به شعارهای سیاست خارجی ایتالیا خصوصاً ادعای پشتیبانی از حقوق بشر و امنیت غیرنظامیان دارای اهمیتی بیشتر است و دوگانگی و استاندارد دوگانه سیاست خارجی این کشور را بازگو می کند. برای اینکه با وجود شعارها و سیاست های اعلامی در سیاست خارجی ایتالیا، مقامات این کشور همچنان نسبت به کشته شدن چندین هزار کودک بی گناه در پی حملات رژیم صهیونیستی و حملات شنیع مقابل مراکز درمانی و مذهبی سکوت کرده اند.
درباره دلیلهای حمایت افراطی دولت ایتالیا از رژیم صهیونیستی و دوگانگی و استاندارد دوگانه حاکم بر سیاست خارجی آن می توان به چند نکته اشاره داشت: نخست، پیروی و همسویی کامل سیاست خارجی ایتالیا از رویکردها و محورهای سیاست خارجی آمریکا عامل این امر است. دولت های ایتالیا خصوصاً دولتی فعلی آن نشان داده اند درباره ی موضوعات مختلف بین المللی و بحران های جاری، همسویی کاملی با آمریکا داشته و تحولات اخیر فلسطین نیز از این امر مستثنی نیست.
دوم، رویکرد های دولت حاکم راست گرا و نزدیکی و پیوندهای احزاب عضو آن با رژیم صهیونیستی نیز در اتخاذ مواضع اخیر ایتالیا دارای اهمیت بوده است. نزدیکی رویکرد های حزب برادران ایتالیا (با عضویت شخصیت هایی مانند نخست وزیر و وزیر دفاع کنونی) و پیوند شدید متئو سالوینی نخست وزیر و رهبر حزب لگا با رژیم صهیونیستی همچون نمونه های این امر است. دلیل سوم و شاید مهم تر، حاکم بودن استانداردهای دوگانه در سیاست خارجی کشورهای غربی همچون ایتالیا درباره ی مطالبی مانند حقوق بشر و وضعیت زنان و کودکان است؛ در صورتیکه شاهد استفاده ابزاری و تاکید گسترده سیاست خارجی ایتالیا از مطالبی مانند حقوق بشر و وضعیت زنان و کودکان در ارتباط با کشورهایی مانند ایران هستیم اما حاکمان ایتالیا نسبت به نقض گسترده حقوق بشر و کشتار زنان و کودکان در فلسطین نه فقط سکوت کرده اند بلکه از جنایات صهیونیست ها دفاع کرده و می کنند.
حنایِ سیاست یک بام و دو هوای حاکمان ایتالیا که ژست پشتیبانی از حقوق بشر می گیرند، دیرزمانی است که در میان ملت ها خصوصاً مردم غرب آسیا، دیگر رنگی ندارد. ایتالیا که در رقابت با انگلیس، فرانسه و آلمان می خواهد جای پای خودرا در غرب آسیا محکم و تثبیت کند، باید بداند با این سیاست ها، خودرا در میان ملت های منطقه منفور می کند و دودِ پشتیبانی از صهیونیست های جنایتکار، به چشمش خواهد رفت.