صالحی در صحن مجلس: عدم استقبال از سرمایه گذاران خارجی دلیل بهم ریختگی بازار ارز است

به گزارش آذر، نماینده مردم اقلید در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: یکی از علل برهم ریختگی بازار ارز اینست که دولت هیچگاه از سرمایه گذاران ایرانی خارج از کشور استقبال نکرده است

به گزارش آذر به نقل از مهر، مسلم صالحی نماینده مردم اقلید در مجلس شورای اسلامی بامداد امروز (یکشنبه ۴ دی ماه) در نشست علنی مجلس شورای اسلامی پس از قرائت گزارش کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در مورد سیاست ها و اقدامات ارزی دولت سیزدهم اظهار داشت: این که کمیسیون اقتصادی را مقصر بدانیم و بگوییم با بانک مرکزی همراهی کرده است توجیه درستی نیست، چون که کمیسیون اقتصادی، کمیسیون تخصصی مجلس در حوزه اقتصاد است. انتظار داریم همانطور که ما به گزارش سایر کمیسیون ها احترام می گذاریم، نمایندگان هم نگاه مثبت تری به گزارش کمیسیون اقتصادی در رابطه با بازار ارز داشته باشند.
وی بیان نمود: یکی از علل برهم ریختگی بازار ارز اینست که دولت هیچگاه از سرمایه گذاران ایرانی خارج از کشور استقبال نکرده است. اجازه ندادیم سرمایه گذارانی که در حاشیه خلیج فارس هستند، وارد اقتصاد کشور شوند.، این که گفته می شود در بحث واردات خودرو اختصاص سقف یک میلیارد دلاری، سبب برهم ریختگی بازار ارز شده غیرمعقول به نظر می آید. ما می توانستیم از پتانسیل سرمایه گذاران ایرانی خارج از کشور استفاده نماییم و ارز را آنها وارد کشور کنند.
صالحی خاطرنشان کرد: خیلی از سرمایه گذاران می خواهند ارز را وارد کشور کنند، اما به علل و بهانه هایی همچون این که پول شویی است و هزار بهانه دیگر، مانع این کار می شویم. اگر کشور در شرایط تحریم قرار دارد، چرا از این ظرفیت استفاده نمی شود؟
وی تصریح کرد: نرخ دستوری ارز هم می تواند تا حدودی در کنترل قیمت ارز در بازار تأثیرگذار باشد، اما در مورد حواله های ارزی پیشنهاد می شود که حساب های ارزی را باز کرده و حواله های ارزی را بموقع صادر نماییم و سود آنرا تضمین می دهیم و پول مردم را تبدیل به نرخ واقعی ارز کرده و در اختیار آنها قرار دهیم.
نماینده مردم اقلید در مجلس با اشاره به اینکه بانک مرکزی نقاط ضعفی دارد، اظهار نمود: این که همه مشکلات را به ضعف سیستم بانک مرکزی ارجاع دهیم، راه به جایی نخواهد برد وکم لطفی است، البته هماهنگی دولت با بانک مرکزی در این عرصه خیلی مهم است.

منبع: