قوامی در نشست خبری اعلام کرد؛ تعویق تصمیم گیری برای برداشت از صندوق توسعه در کمیسیون تلفیق

به گزارش آذر سخنگوی کمیسیون تلفیق اظهار داشت: تصمیم گیری در مورد برداشت سه میلیارد و 425 میلیون دلاری از منابع صندوق توسعه ملی تا کسب اجازه از مقام معظم رهبری در این کمیسیون به تعویق افتاد.

به گزارش آذر به نقل از مهر، هادی قوامی سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۹۹ ظهر امروز(دوشنبه) در نشست خبری اظهار داشت: جلسه کمیسیون تلفیق امروز جهت بررسی تبصره های درآمدی لایحه بودجه تشکیل شد.
وی از تشکیل کمیته ای برای واقعی کردن درآمدها و تخمین درست هزینه های بودجه سال ۹۹ آگاهی داد و اظهار داشت: این کمیته تشکیل جلسه داد و مقرر شد با همکاری دولت، مرکز پژوهش ها و دیوان محاسبات، راهکارهای ایجاد درآمدهای پایدار در بودجه بررسی شود.
قوامی افزود: همین طور مقرر شد راهکارهای کاهش انتشار اوراق از ۸۰ هزار میلیارد تومان به ۵۰ هزار میلیارد تومان، کاهش سهم بودجه از فروش نفت از یک میلیون بشکه در روز به ۷۰۰ هزار بشکه در روز و کاهش هزینه های اجتناب پذیر بررسی شود.
۱۳۰۰ میلیارد تومان به تجهیز سیستم های گرمایشی مدارس اختصاص می یابد
قوامی اظهار داشت: جلسه کمیسیون تلفیق با بررسی تبصره ۲ شروع شد. بر طبق این تبصره مقرر شد از محل منابع گازرسانی هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان به تجهیز سیستم گرمایش مدارس اختصاص پیدا کند تا ظرف یک سال آینده مشکل غیراستاندارد بودن سیستم گرمایش مدارس حل شود.
وی اظهارداشت: در بند (د) این تبصره به دولت اجازه داده شد هزار میلیارد تومان به تقویت تعاونی های فراگیر و فقرزدایی اختصاص دهد.
سخنگوی کمیسیون تلفیق اظهار داشت: تبصره ۳ لایحه بودجه در مورد فاینانس ها بود که در این کمیسیون مورد بررسی قرار گرفت، طبق قانون برنامه ششم توسعه دولت باید سالانه ۳۰ میلیارد دلار برای جذب سرمایه گذاری خارجی اختصاص دهد. در سال ۹۹ سقف تسهیلات تأمین مالی خارجی علاوه بر سهمیه های سال های قبل ۳۰ میلیارد دلار مصوب شد.
وی افزود: در شورای اقتصاد ۳ میلیارد دلار تسهیلات تأمین مالی خارجی قبل از این به تصویب رسیده بود که ۶۰۰ میلیون دلار آن عملیاتی شده است.
قوامی در بخش دیگری از اظهارات خود از بررسی بند (ب) تبصره ۳ لایحه بودجه آگاهی داد و اظهار داشت: این بند مربوط به ۵ میلیارد دلار وامی است که از روسیه در سال ۹۵ ستاندن شده است که تابحال پروژه های مربوط به تأمین آب، ساخت سد و قطار گرمسار-اینچه برون از محل این منابع اجرایی شده است. این حکم برای سال ۹۹ نیز تصویب گردید.
تصمیم گیری کمیسیون تلفیق در مورد برداشت از صندوق توسعه ملی به تعویق افتاد
وی اشاره کرد: بررسی تبصره ۴ لایحه بودجه در مورد برداشت از صندوق توسعه ملی در کمیسیون مورد بررسی قرار گرفته و مراعا ماند.
وی افزود: بر طبق این تبصره به دولت اجازه داده می شود ۳ میلیارد و ۴۲۵ میلیون دلار از منابع صندوق توسعه ملی برداشت کند. این اقدام نیاز به کسب مجوز از رهبری دارد، پس مقرر شد این مجوز از طرف رئیس مجلس ستاندن شود و تا آن زمان بررسی این تبصره به تعویق افتاد.
قوامی از بررسی تبصره ۵ لایحه بودجه در کمیته تلفیق آگاهی داد و اظهار داشت: تبصره ۵ مربوط به انتشار اوراق مالی به میزان ۸۰ هزار میلیارد تومان است که مقرر شد این تبصره در کمیته تلفیق بررسی شود و نتایج بررسی آن به کمیسیون تلفیق ارائه شود.
نماینده مردم اسفراین اظهارداشت: بند (ل) تبصره ۵ نیز در حال بررسی است. این بند در مورد کارمزد تعهد پذیره نویسی اوراق مشارکت است. دولت پیشنهاد داده است که این کارمزد مشمول مالیات نشود تا هزینه های انتشار اوراق کم شود. کمیسیون در حال بررسی این بند است.
تاکید لاریجانی بر ضرورت شفاف سازی بودجه
وی همین طور از حضور رئیس مجلس در جلسه امروز کمیسیون تلفیق آگاهی داد و اظهار داشت: لاریجانی بر ضرورت شفافیت بودجه و واقعی کردن درآمدها و هزینه ها در لایحه بودجه ۹۹ تاکید کرد.
قوامی اضافه کرد: از محل صادرات بنزین در بودجه سال ۹۹ حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان منابع دیده شده که در تبصره ۱۴ قرار گرفته است. رئیس مجلس معتقد بود میزان درآمد حاصل از صادرات مازاد بنزین مصرف داخلی باید شفاف شده و به سرجمع بودجه اضافه شود.
سخنگوی کمیسیون تلفیق اظهارداشت: رئیس مجلس معتقد بود اختیارات تصمیم گیری های استانی باید در شرایط تحریم افزایش یابد، پس مقرر شد در قانون بودجه مصوباتی داشته باشیم که فضای کسب و کار در استانها رونق یابد و برخی مجوزهای کسب و کار که ضروری نیستند، حذف شوند.
وی با اشاره به تاکید لاریجانی بر ضرورت پایش فصلی فاکتورهای کسب و کار اظهار داشت: مقرر شد اجرای سیاست های اصل ۴۴ با سرعت بیشتری صورت گیرد و از تجربیات بین المللی نیز استفاده گردد.
قوامی با اشاره به تاکید رئیس مجلس بر ضرورت خودکفایی در تولید کالاهای اساسی اضافه کرد: خودکفایی در تولید دانه های روغنی و خوراک دام مورد تاکید قرار گرفت و مقرر شد پیشنهادات سرپرست وزارت جهاد کشاورزی در این خصوص بررسی شود.
وی اظهارداشت: رئیس مجلس بر ضرورت پرداخت بدهی بیمه ها به دانشگاه ها و داروخانه ها در بودجه سال ۹۹ تاکید کرد.
تاکید رئیس مجلس بر مولدسازی۵۰ هزار میلیارد تومان از دارایی های دولت در بودجه ۹۹
سخنگوی کمیسیون تلفیق اظهار داشت: در این نشست همین طور مولدسازی دارایی های دولت بعنوان درآمد پایدار مورد تاکید قرار گرفت. دولت الان بیشتر از ۷ میلیون میلیارد تومان دارایی های غیرمولد دارد که مقرر شد در بودجه سال آینده ۵۰ هزار میلیارد تومان از این منابع در نظر گرفته شود.
قوامی اظهار داشت: همین طور رئیس مجلس تاکید کرد که در لایحه بودجه مجوزهای لازم به وزارت اقتصاد داده شد تا دستگاه ها اموال مازاد خودرا به فروش برسانند و در استانها نیز واگذاری ها با حضور دستگاه های مربوطه صورت گیرد تا سرعت و کیفیت واگذاری ها افزایش یابد.
وی اشاره کرد: رئیس مجلس معتقد بود در وضعیت فعلی باید صادرات تقویت شود، پس مقرر شد در زمان بررسی لایحه بودجه در احکام مربوط به مشوق های صادراتی دقت شود.
سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه اظهار داشت: رئیس مجلس با اشاره به شائبه رانتی بودن برخی تخصیص ها در منابع ارزی دولتی گفت خوراک دام با ارز ۴۲۰۰ تومانی در سال ۹۷ و ۹۸ وارد شده است اما شائبه هایی درباب رانتی بودن این منابع وجود دارد که مقرر شد در کمیته ای با حضور مرکز پژوهش ها راهکارهایی اندیشیده شود تا منابع ارزی با کیفیت بهتری برای واردات کالاهای اساسی، دارو و خوراک دام در اختیار واردکنندگان قرار گیرد.
لاریجانی: لایحه بودجه پیش از دهه فجر نهایی شود
قوامی اشاره کرد: همین طور رئیس مجلس از نمایندگان خواست در زمان بررسی بودجه توجه داشته باشند تا بودجه ای خوب و با کیفیت تصویب شود و پیش از دهه فجر کار بررسی بودجه در مجلس به انتها رسیده و لایحه بودجه به شورای نگهبان ارسال شود.

منبع: