بیست وپنجمین سالگرد افتتاح سفارت ایران در سارایوو سفیر ایران در بوسنی: تحکیم روابط ایران و بوسنی در ارتقای روابط منطقه ای خاورمیانه موثر است

آذر: سفیر کشورمان در بوسنی و هرزگوین اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران همواره مدافع استقلال، حاکمیت ملی، تمامیت ارضی و همزیستی مسالمت آمیز همه اقوام در سارایوو بوده و بر این باور است که تحکیم روابط ایران با بوسنی در ارتقای روابط منطقه ای بالکان و خاورمیانه باز موثر است.
به گزارش آذر به نقل از ایسنا، حیدری سفیر کشورمان در بوسنی و هرزگوین در مقاله ای که از وی در روزنامه های اسلوبوجنیه به زبان بوسنیایی و بوسنیادیلی به زبان انگلیسی انتشار یافته است، با اشاره به بیست و پنجمین سالگرد تاسیس سفارت جمهوری اسلامی ایران در سارایوو گفت: ۲۵ سال پیش، در ۱۸ اردیبهشت سال ۱۳۷۳ در حالیکه سارایوو هنوز تحت محاصره بود، علی اکبر ولایتی وزیر خارجه وقت ایران در سفری به این کشور، سفارت جمهوری اسلامی ایران را طی مراسمی با حضور مرحوم علی عزت بگوویچ رئیس جمهور فقید بوسنی افتتاح نمود و محمد ابراهیم طاهریان بعنوان اولین سفیر خارجی مقیم در سارایوو فعالیت خودرا شروع کرد.
سفیر کشورمان در سارایوو با اشاره به سوابق روابط دو ملت اضافه کرد: آیت الله خامنه ای مقام معظم رهبری در دوران ریاست جمهوری شان در فوریه ۱۹۸۹ سفری رسمی به یوگسلاوی سابق داشتند و بازدیدی باز از سارایوو بعنوان مرکز مسلمانان یوگسلاوی انجام دادند که خاطره خوب آن سفر همچنان در اذهان رهبران و مردم دو کشور باقی است.
حیدری اظهار داشت: پس از انحلال یوگسلاوی سابق، ایران همچون نخستین کشورهایی بود که استقلال بوسنی و هرزگوین را به رسمیت شناخت و همواره در کنار دولت و ملت بوسنی و هرزگوین قرار گرفت و کمک های فراگیر، اثرگذار و انسان دوستانه ایران به ملت بوسنی در دوران جنگ و خدمات نمایش شده برای بازگشت آوارگان نیاز به توضیح ندارد. جمهوری اسلامی ایران در طول ۲۵ سال قبل همواره با پشتیبانی از ملت بوسنی، مدافع استقلال، حاکمیت ملی، تمامیت ارضی و همزیستی مسالمت آمیز همه اقوام در این کشور بوده و بر این باور است که تحکیم روابط ایران با بوسنی در ارتقای روابط منطقه ای بالکان و خاورمیانه باز موثر است.
وی بیان داشت: سفارت ایران در شرایطی فعالیت رسمی خودرا در سارایوو شروع کرد که این شهر تحت محاصره شدید قرار داشت، اما اهمیت مردم بوسنی و هرزگوین برای دولت ایران به اندازه ای بود که با وجود تمام مخاطرات فعالیت سفارت را در این شهر شروع کرد تا از نزدیک در تحولات نقش داشته باشد.
حیدری همین طور اظهار داشت: از آن تاریخ روابط سیاسی دو کشور همواره دوستانه و سفرهای مقامات سیاسی در سطوح مختلف در جریان بوده است که همچون موارد متاخر می توان به سفر باقر عزت بگوویچ رئیس وقت شورای ریاست جمهوری به ایران در آبان ۱۳۹۵، سفر محمدجواد ظریف وزیر خارجه کشورمان به بوسنی در اسفند ۱۳۹۶، سفر ایگور سرناداک وزیر خارجه و شارویچ وزیر تجارت خارجی بوسنی به ایران و تبادل هیات های گوناگون پارلمانی و همین طور برگزاری رایزنی های سیاسی میان مقامات وزارت خارجه دو کشور در آوریل ۲۰۱۹ اشاره نمود.
سفیر کشورمان در بوسنی هرزگوین با اشاره به قرابت های فرهنگی دو کشور افزود: ظهور ادیبان بوسنیایی نظیر فوزی موستاری مولف اثر نفیس ‹‹بلبلستان››، شیخ افندی سودی نویسنده شرحی بر بوستان سعدی، محمد طاهر و مصطفی بوشنیاک نویسندگان شرحی بر مثنوی مولوی، فهیم بایراکتارویچ مترجم رباعیات خیام و بشیر جاکا مترجم دیوان حافظ امری بسیار قابل توجه و سبب تعمیق ارتباطات فرهنگی دو کشور است و امضاء تفاهم نامه خواهر خواندگی تهران و سارایوو همچون رویدادهای دو سال اخیر بود، همچنان که سارایوو، بانیالوکا و موستار رخدادهای فرهنگی ایرانی را در این برهه شاهد بوده اند.
وی ادامه داد: در حوزه اقتصادی پس از افتتاح سفارت ایران در سارایوو چندین موافقت نامه اقتصادی در زمینه های بازرگانی، بانکی، سرمایه گذاری، حمل و نقل، همکاری اتاق های بازرگانی و… بین دو کشور امضاء شد و تبادلات تجاری همواره بین دو کشور برقرار بوده است و الان باز باتوجه به ظرفیت های اقتصادی دو کشور، فضا برای فعالیت بخش های خصوصی دو کشور مهیا و مناسبات دو جانبه رو به فزونی است.
حیدری اظهار نمود: بوسنی و هرزگوین کشوری است که محل اجتماع پیروان ادیان الهی بوده و پیوندهای اقتصادی و فرهنگی عمیقی با اروپا دارد. در عین حال بوسنی هرزگوین از سابقه روابط دیرینه فرهنگی با شرق و ایران باز برخوردار می باشد و مردم بوسنی به این علت و همین طور به واسطه کمک های انسان دوستانه ایران در دوران سختی علاقه خاصی به ایرانی ها دارند.

منبع: