جهانگیری در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی: کشورهای همسایه مهمترین بازار صادرات غیرنفتی ایران هستند

به گزارش آذر معاون اول رئیس جمهور اظهار داشت: کشورهای همسایه بعنوان مهمترین بازار صادرات غیرنفتی ایران هستند.
به گزارش آذر به نقل از مهر، جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی ظهر امروز (دوشنبه) به ریاست اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور برگزار گردید. اسحاق جهانگیری در این نشست از کشورهای همسایه بعنوان مهمترین بازار صادرات غیرنفتی کشور نام برد و اظهار داشت: بازار واردات سالانه کشورهای همسایه با ارزش بیشتر از هزار و صد میلیارد دلار در سال، ظرفیت بزرگی برای توسعه صادارت کشور به حساب می آید. معاون اول رئیس جمهور بر لزوم توسعه صادرات غیرنفتی بعنوان یکی از مهمترین پیشران های اقتصادی، تاکید و خاطرنشان کرد: صادرات به حق یکی از مهمترین پیشران های اقتصادی می باشد چونکه توسعه صادرات غیرنفتی با رونق بخش های مختلف تولید و اشتغال زایی در کشور همراه خواهد بود. وی با اشاره به برنامه ریزی و هدفگذاری نظام بانکی کشور برای پرداخت ۱۰۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات به بخش های پیشران اقتصاد، تصریح کرد: اهمیت توسعه صادرات تا حدی است که در زمان اتخاذ این تصمیم هم قرار شد پرداخت این تسهیلات با اولویت واحدهای تولیدی صادرات محور صورت گیرد. جهانگیری همینطور با اشاره به کاهش درآمدهای نفتی کشور و محدودیت های بودجه دولت، خاطرنشان کرد: خوشبختانه صادرات غیرنفتی توانسته است بخش زیادی از نیازهای ارزی کشور را تأمین کند و مانع از کمبود نیازهای تولید و کاهش میزان اشتغال زایی در کشور شده است. معاون اول رئیس جمهور با اشاره به گزارش رئیس سازمان توسعه تجارت و هدفگذاری این سازمان برای توسعه صادرات کشور، تصریح کرد: لازم است برای تحقق این هدف گذاری، وظایف همه دستگاه های اجرایی مرتبط به آنها ابلاغ شود تا در این برنامه مهم اقتصادی کشور مشارکت جدی داشته باشند. وی با تاکید بر نقش پراهمیت بخش خصوصی در توسعه صادرات کشور اظهار داشت: بخش خصوصی بیشتر از بخش دولتی درافزایش صادرات کشور نقش دارد بنابراین گفتگو با فعالان عرصه صادرات و رفع دغدغه ها و موانع پیش روی آنها امری ضروری و پراهمیت است. جهانگیری با تاکید بر این که نباید با سخت گیری در بخش صادرات، بازارهای صادراتی را از دست بدهیم، از دبیرخانه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی خواست جلساتی را با حضور دستگاههای ذیربط برای ایجاد زیرساخت های مورد نیاز توسعه صادرات برگزار کند تا با تصمیمات اجرایی مناسب، بسترهای لازم برای افزایش صادرات کشور فراهم گردد. معاون اول رئیس جمهور نقش رایزن های بازرگانی در بسترسازی و رفع موانع پیش روی تجار و صادر کنندگان را بسیار پراهمیت دانست و از وزارت صمت و اتاق بازرگانی ایران خواست هر چه زودتر برای تعیین و اعزام رایزن های بازرگانی به کشور های هدف صادراتی تصمیم گیری لازم را انجام دهند. او همینطور از گردشگری بعنوان یکی از ظرفیت های ارزآوری و صدور خدمات یاد کرد و اضافه کرد: جذب توریستهای خارجی در واقع به شکلی صدور خدمات به حساب می آید و مشمول مشوق صادراتی است که اگر لازم باشد باید مقررات در این خصوص اصلاح گردد. جهانگیری با انتقاد از تأخیر در برگزاری مراسم روز ملی صادرات تصریح کرد: این مراسم نمادین هر سال روز ۲۹ مهر برگزار شده است و به شکلی توجه و اولویت دولت به مبحث صادرات را نشان داده است و باعث دلگرمی فعالان عرصه صادرات است. معاون اول رئیس جمهور با یادآوری اینکه یکی از رویکردهای اصلی سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی برون گرایی است، خاطرنشان کرد: کمیته برون گرایی ذیل ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی باید نقشه راه دقیقی برای اهداف و بازارهای صادارتی کشور تعیین و همه جوانب و ملزومات تحقق هدف گذاری های صادراتی کشور را تعیین و پیگیری کند. وی از تدوین و ارائه گزارش سازمان توسعه تجارت در مورد پروژه افزایش حجم و تنوع محصولات صادراتی به ۱۵ کشور همسایه قدردانی کرد و اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران علاوه بر ظرفیت ها و مزیت های جغرافیایی و برخورداری از منابع طبیعی، با ۱۵ کشور رابطه همسایگی دارد و چنین کشوری را نمی توان حبس کرد. جهانگیری اضافه کرد: در گزارش سازمان توسعه تجارت ظرفیت های توسعه صادرات غیرنفتی احصاء و اهداف کمی و وظایف هر دستگاه هم مشخص شده است که لازم است دبیرخانه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی این وظایف را به دستگاه های اجرایی مرتبط ابلاغ و هماهنگی و برنامه ریزی های لازم را برای اجرای این تکالیف انجام دهند. در این نشست که وزرای امور اقتصادی و دارایی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، فرهنگ و ارشاد اسلامی، جهاد کشاورزی، ارتباطات و فناوری اطلاعات، میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، رئیس سازمان برنامه و بودجه، معاون علمی و فناوری رئیس جمهور، معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده، رئیس اتاق بازرگانی ایران و فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء هم حضورداشتند، رئیس سازمان توسعه تجارت گزارشی در مورد پروژه افزایش حجم و تنوع محصولات صادراتی به ۱۵ کشور همسایه ارائه نمود. وی در این گزارش با اشاره به ارزش صادرات ایران به جهان و همسایگان در سال ۱۳۹۷ و شش ماهه ۱۳۹۸، گزارشی از میزان واردات ۱۵ کشور همسایه از جهان در سال ۲۰۱۸ عرضه کرد و اظهار داشت: این ۱۵ کشور در سال ۲۰۱۸ حدود ۱۱۶۰ میلیارد دلار واردات داشتند و این در شرایطی است که سهم ایران از بازار صادراتی این کشورها تنها ۲ درصد معادل ۲۴ میلیارد دلار بوده است. در ادامه این گزارش، ارزش پتانسیل بالقوه صادرات ایران در بازار ۱۵ کشور همسایه ۱۰۰ میلیارد دلار عنوان شد و رئیس سازمان توسعه تجارت به تشریح هدف گذاری کمی صادراتی ایران به ۱۵ کشور همسایه برای دو سال آینده پرداخت. در ادامه این گزارش برنامه های توسعه صادرات کشور در دو بخش ترویجی و توسعه ای مورد بحث و بررسی قرار گرفت و مهمترین الزامات برای توسعه تجارت مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت. در این جلسه مقرر شد دبیرخانه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی اهداف و برنامه های تعیین شده از جانب سازمان توسعه تجارت برای افزایش صادرات غیرنفتی کشور به ۱۵ کشور همسایه را طی جلساتی با دستگاههای مرتبط مورد بررسی قرار دهد و جهت اجرا به دستگاه های ذی ربط ابلاغ کند.