عطش تکیه بر صندلی های سبز بهارستان؛ ۴۳۰ نفر در همدان برای رسیدن به ۹ صندلی در مجلس ثبت نام کردند

آذر: مهلت یک هفته ای ثبت نام نامزدهای انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی به انتها رسید و در استان همدان با 10 شهرستان و 9 کرسی نمایندگی 430 نفر ثبت نام خودرا قطعی کردند.
خبرگزاری مهر – گروه استان ها: ثبت نام داوطلبان یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی طبق اطلاعیه شماره ۴ ستاد انتخابات کشور از ۱۰ آذر ۹۸ آغاز و تا روز گذشته شنبه ۱۶ آذر ماه ادامه داشت. طبق برنامه ریزی صورت گرفته مدت زمان ثبت نام در هر روز از ساعت ۸ بامداد تا ۱۸ عصر و به مدت ۱۰ ساعت تعیین شده بود و ثبت نام داوطلبان نیز در ۲۰۸ حوزه انتخابیه اصلی در کشور انجام شد. از این میان سهم همدان با ۱۰ شهرستان و ۹ کرسی نمایندگی، ۷ حوزه بود که نام نویسی از نامزدها علاوه بر این ۷ حوزه انتخابیه در وزارت کشور نیز صورت گرفت. بر طبق احتمالات و گمانه زنی ها پیش بینی می شد در مدت زمان تعیین شده برای ثبت نام نامزدها بیشتر از ۲۰۰ نفر در استان همدان برای یازدهمین دوره انتخابات مجلس ثبت نام کنند اما آمار نهایی ثبت نام کنندگان در استان همدان رقمی فراتر از دوبرابر این عدد را نشان داد بطوریکه بعد از اختتام مهلت تعیین شده برای ثبت نام بیشتر از ۱۳ هزار و ۸۹۶ نفر برای انتخابات مجلس شورای اسلامی در کشور ثبت نام کردند و آمار ثبت نامی های استان همدان نیز ۴۳۰ نفر رسید.ثبت نام ۳۶ زن در استان همدانتحلیل این آمار نشان میدهد که از این تعداد ۱۴۳ نفر در حوزه انتخابیه همدان و فامنین، ۷۷ نفر در ملایر، ۴۲ نفر در نهاوند، ۲۹ نفر در تویسرکان، ۶۳ نفر در بهار و کبودرآهنگ، ۳۳ نفر از اسدآباد و ۴۳ نفر در حوزه انتخابیه رزن و درگزین ثبت نام کرده اند و از این تعداد ۳۹۴ نفر مرد و ۳۶ نفر زن هستند. به هر حال ثبت نام نامزدهای این دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در استان همدان انجام شد اما آنچه در این میان جای بحث دارد اینکه آیا واقعا تمامی افرادی که وارد این گود شده اند توانایی تکیه زدن به صندلی های سبز مجلس را دارند یا خیر.
لزوم دقت در این مساله آنجا بیشتر مشخص می شود که نماینده ولی فقیه در استان همدان طی برنامه های گوناگون خود در هفته ای که گذشت با اشاره به انجام ثبت نام برای نمایندگی در مجلس شورای اسلامی گفت: در این ایام همه احساس تکلیف می کنند و متاسفانه گاهی از اوقات هم اسم قدرت طلبی ها را احساس تکلیف می گذارند.آیت الله حبیب الله شعبانی بابیان اینکه البته معنای این حرف فرار از مسئولیت نیست بلکه اگر کسی احساس می کند می تواند و توان خدمت به مردم را دارد بر او واجب است که ورود کند، اظهار داشت: اما آیا همه افرادی که به این صحنه ورود می کنند این حس را دارند؟ اگر این طور است پس چرا مبادرت به تخریب می کنند و برای رای آوردن آبروی دیگران را می برند؟امام جمعه همدان خدمت به مردم را دارای عظمت بالایی عنوان نمود و اظهار داشت: اگر کسی برنامه اقتصادی مناسبی دارد و توان خدمت رسانی به مردم را در وجود خود می بینید بر او واجب است که وارد صحنه شود و البته در کنار این مساله باید به وجود سعه صدر نیز اشاره نمود به این علت که مدیری موفق خواهد بود که در برخورد با مردم سعه صدر داشته باشد. اگر کسی به دنبال قدرت است و با این هدف می خواهد به مجلس برود نه خودش را خراب کند و نه مردم را، چونکه انسان قدرت طلب نه تنها به خودش بلکه به جامعه و دیگران نیز برای به دست آوردن قدرت لطمه خواهد زد وی تصریح کرد: اگر کسی به دنبال قدرت است و با این هدف می خواهد به مجلس برود نه خودش را خراب کند و نه مردم را، چونکه انسان قدرت طلب نه تنها به خودش بلکه به جامعه و دیگران نیز برای به دست آوردن قدرت لطمه خواهد زد. امام جمعه همدان با اشاره به حدیثی از پیامبر گرامی اسلام که فرمودند «برای به قدرت رسیدن تلاش نکنید چونکه باید به همه باج دهید و پیش خیلی ها سر را خم کنید» عنوان کرد: حتی اولیا الهی از مرجعیت که مقامی معنوی است نیز فرار می کردند دیگر چه برسد به مقامات دنیوی. وی به ثبت نام کاندیداهای مجلس شورای اسلامی اشاره نمود و با بیان حدیثی از پیامبر(ص) در خصوص اینکه اگر کسی صلاحیت ندارد مسئولیتی را بپذیرد و در صورتیکه احساس می کند کسی بهتر از وجود دارد وارد میدان شود به خدا و پیامبر خیانت کرده است، اظهار داشت: اگر احساس می کنید توانایی ندارید و برنامه اقتصادی ندارید و توان نظارتی به دولت را در خود نمی بینید و روش قانون نوشتن را بلد نیستید و در مجموع در مجلس کارآمدی نخواهید داشت، ورود به این عرصه شرعا حرام است. امام جمعه همدان با اشاره به اینکه در نظام اسلامی ورود پیدا کردن به این عرصه نیازمند تعهد و تخصص است، اظهار داشت: اگر می توانید باری از دوش مردم بردارید وارد عرصه شوید. از نکات مورد تاکید امام جمعه همدان که بگذریم تحلیل ثبت نامی های این دوره موضوعاتی را روشن می کند و در قدم اول شاید افزایش شمار ثبت نام کنندگان و تعداد قابل توجه ثبت نامی ها از جوانان و زنان تظر را جلب نماید.
رئیس ستاد انتخابات استان همدان در همین خصوص پیرامون وضعیت ثبت نام کنندگان برای یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در استان همدان به تفکیک روزهای ثبت نام از نام نویسی ۱۹ نفر در اولین روز از ثبت نام داوطلبان یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در استان همدان آگاهی داد.ثبت نام ۱۰ بیکار طی ۷ روز مصطفی آزادبخت اضافه کرد: از ۱۹ نفر ثبت نامی در استان همدان در روز نخست، ۳ نفر درحوزه انتخابیه همدان و فامنین، ۳ نفر درملایر، ۴ نفر در نهاوند، یک نفر در تویسرکان، ۳ نفر در حوزه انتخابیه بهار و کبودراهنگ، ۳ نفر از اسدآباد و ۲ نفر در حوزه انتخابیه رزن و درگزین ثبت نام کرده و از بین ثبت نام کنندگان ۱۸ نفر مرد و یک نفر زن (از ملایر) بودند. وی بابیان اینکه در میان ثبت نام کنندگان روز نخست نام ۲ نفر از نمایندگان فعلی استان همدان نیز دیده می شد درباب تحصیلات داوطلبان اظهار داشت: از بین افراد ثبت نامی ۱۷ نفر دارای مدرک فوق لیسانس و ۲ نفر دارای مدرک دکتری داشتند. رئیس ستاد انتخابات استان همدان اظهار داشت: از بین ثبت نامی ها در سطح استان همدان در روز اول ۶ نفر کارمند، ۲ نفر استاد دانشگاه، ۲ نفر فرهنگی، ۲ نفر شغل آزاد، ۲ نفر نماینده فعلی، ۳ نفر بازنشسته و ۲ نفر بیکار بودند.آزادبخت درباب رده سنی داوطلبان نیز اظهار داشت: از بین داوطلبان ثبت نامی استان همدان در اولین روز ۷ نفر در رده سنی ۳۰ تا ۴۰، ۶ نفر در رده سنی ۴۱ تا ۵۰ و ۶ نفر در رده سنی ۵۱ تا ۶۰ سال بودند. مصطفی آزادبخت بااشاره به نام نویسی ۳۱ نفر در دومین روز از ثبت نام داوطلبان یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در استان همدان اضافه کرد: از ۳۱ نفر ثبت نامی در استان همدان در روز دوم، ۱۲ نفر درحوزه انتخابیه همدان و فامنین، ۶ نفر درملایر، یک نفر در نهاوند، ۲ نفر در تویسرکان، ۳ نفر در حوزه انتخابیه بهار و کبودراهنگ، ۴ نفر از اسدآباد و ۳ نفر در حوزه انتخابیه رزن و درگزین ثبت نام کرده اند. رئیس ستاد انتخابات استان همدان اظهار داشت: از بین افراد ثبت نامی روز دوم ۲۸ نفر دارای مدرک فوق لیسانس و ۲ نفر دارای مدرک و یک نفر دارای مدرک حوزوی بوده و ۱۳ نفر کارمند، یک نفر استاد دانشگاه، ۲ نفرفرهنگی، ۹ نفر شغل ازاد، ۳ نفر بازنشسته، ۲ نفر پزشک و یک نفر سایر بوده اند. وی از نام نویسی ۳۷ نفر در سومین روز از ثبت نام داوطلبان یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در استان همدان آگاهی داد و اظهار داشت: ۱۳ نفر درحوزه انتخابیه همدان و فامنین، ۹ نفر درملایر، ۳ نفر در نهاوند، ۳ نفر در تویسرکان، ۳ نفر در حوزه انتخابیه بهار و کبودرآهنگ، ۳ نفر از اسدآباد و ۳ نفر در حوزه انتخابیه رزن و درگزین ثبت نام کردند و از بین ثبت نام کنندگان ۳۲ نفر مرد و ۵ نفر زن بودند.
آزادبخت درباب تحصیلات داوطلبان ثبت نامی روز سوم بابیان اینکه از بین افراد ثبت نامی ۳۵ نفر دارای مدرک فوق لیسانس و ۲ نفر دارای مدرک دکتری بودند، اظهار داشت: از بین ثبت نامی ها در سطح استان همدان در روز سوم ۷ نفر کارمند، ۸ نفر استاد دانشگاه، ۷ نفرفرهنگی، ۶ نفر شغل آزاد، یک نفر بازنشسته، یک نفر نماینده، ۳ نفر بیکار و ۴ نفر سایر بودند. رئیس ستاد انتخابات استان همدان از نام نویسی ۵۰ نفر در چهارمین روز از ثبت نام داوطلبان یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در استان همدان آگاهی داد. مصطفی آزادبخت به نام نویسی ۵۰ نفر در چهارمین روز از ثبت نام داوطلبان یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی اشاره نمود و اظهار داشت: ۱۷ نفر درحوزه انتخابیه همدان و فامنین، ۹ نفر درملایر، ۳ نفر در نهاوند، ۴ نفر در تویسرکان، ۵ نفر در حوزه انتخابیه بهار و کبودرآهنگ، ۵ نفر از اسدآباد و ۷ نفر در حوزه انتخابیه رزن و درگزین ثبت نام کردند و از بین ثبت نام کنندگان ۴۴ نفر مرد و ۶ نفر زن بودند.آزادبخت درباب تحصیلات داوطلبان ثبت نامی روز چهارم اظهار داشت: از بین افراد ثبت نامی ۴۳ نفر دارای مدرک فوق لیسانس، ۴ نفر دارای مدرک دکتری و ۳ نفر دارای مدرک حوزوی و ۲۰ نفر کارمند، ۵ نفر استاد دانشگاه، ۶ نفرفرهنگی، ۷ نفر شغل آزاد، ۴ نفر بازنشسته، یک نفر پزشک، یک نفر بیکار و ۲ نفر سایر بودند. مصطفی آزادبخت از نام نویسی ۹۲ نفر در پنجمین روز از ثبت نام داوطلبان یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در استان همدان آگاهی داد و اضافه کرد: از ۹۲ نفر ثبت نامی در استان همدان در روز پنجم، ۲۸ نفر درحوزه انتخابیه همدان و فامنین، ۱۵نفر درملایر، ۱۳ نفر در نهاوند، ۶ نفر در تویسرکان، ۱۳ نفر در حوزه انتخابیه بهار و کبودرآهنگ، ۶ نفر از اسدآباد و ۱۱ نفر در حوزه انتخابیه رزن و درگزین ثبت نام کردند. رئیس ستاد انتخابات استان همدان بابیان اینکه از بین ثبت نام کنندگان ۸۳ نفر مرد و ۹ نفر زن و از بین افراد ثبت نامی ۴ نفر کارشناس، ۷۱ نفر دارای مدرک فوق لیسانس، ۱۳ نفر دارای مدرک دکتری و ۴ نفر دارای مدرک حوزوی بودند، اظهار داشت: از بین ثبت نامی ها در سطح استان همدان در روز پنجم ۳۷ نفر کارمند، ۱۲ نفر استاد دانشگاه، ۱۱ نفرفرهنگی، ۸ نفر شغل آزاد، ۴ نفر نماینده، ۷ نفر بازنشسته، ۲ نفر پزشک، یک نفر قاضی، ۳ نفر بیکار و ۷ نفر سایر بودند. مصطفی آزادبخت شمار ثبت نامی های روز ششم را ۵۴ نفر اعلام نمود و اظهار داشت: از این تعداد ۱۶ نفر درحوزه انتخابیه همدان و فامنین، ۹ نفر درملایر، ۵ نفر در نهاوند، ۳ نفر در تویسرکان، ۸ نفر در حوزه انتخابیه بهار و کبودرآهنگ، ۶ نفر از اسدآباد و ۷ نفر در حوزه انتخابیه رزن و درگزین ثبت نام کردند و از بین ثبت نام کنندگان ۵۰ نفر مرد و ۴ نفر زن بودند.
آزادبخت درباب تحصیلات داوطلبان ثبت نامی روز ششم اظهار داشت: از بین افراد ثبت نامی ۳ نفر کارشناس، ۴۳ نفر دارای مدرک فوق لیسانس، ۷ نفر دارای مدرک دکتری و یک نفر دارای مدرک حوزوی و ۲۹ نفر کارمند، ۷ نفر استاد دانشگاه، ۳ نفرفرهنگی، ۴ نفر شغل آزاد، ۶ نفر بازنشسته، ۲ نفر پزشک، یک نفر بیکار و ۲ نفر سایر بودند.شلوغ ترین روز ثبت نام از کاندیداها رئیس ستاد انتخابات استان همدان شلوغ ترین روز ثبت از کاندیداها را روز اخر اعلام و از ثبت نام ۱۴۷ نفر در هفتمین روز از ثبت نام داوطلبان یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در استان همدان آگاهی داد و اظهار داشت: ۵۴ نفر درحوزه انتخابیه همدان و فامنین، ۲۶ نفر درملایر، ۱۳ نفر در نهاوند، ۱۰ نفر در تویسرکان، ۲۸ نفر در حوزه انتخابیه بهار و کبودرآهنگ، ۶ نفر از اسدآباد و ۱۰ نفر در حوزه انتخابیه رزن و درگزین ثبت نام کردند و از بین ثبت نام کنندگان ۱۳۷ نفر مرد و ۱۰ نفر زن بودند.آزادبخت درباب تحصیلات داوطلبان ثبت نامی روز هفتم اظهار داشت: از بین افراد ثبت نامی ۸ نفر کارشناس، ۱۱۹ نفر دارای مدرک فوق لیسانس، ۱۵ نفر دارای مدرک دکتری و ۵ نفر دارای مدرک حوزوی و از بین ثبت نامی ها در سطح استان همدان در روز هفتم ۵۱ نفر کارمند، ۱۴ نفر استاد دانشگاه، ۲۱ نفرفرهنگی، ۱۶ نفر شغل آزاد، ۱۶ نفر بازنشسته، ۲ نفر نماینده مجلس، ۵ نفر پزشک، ۳ نفر قاضی و ۱۹ نفر سایر بودند.افزایش ۶۶ درصدی شمار داوطلبان ثبت نام شده در همدانفرماندار شهرستان همدان نیز در گزارش آذر به نقل از مهر اظهار داشت: تعداد داوطلبان ثبت نام شده نسبت به دوره قبلی انتخابات مجلس در مرکز حوزه انتخابیه همدان و فامنین ۶۶ درصد افزایش یافته است. حسین افشاری اضافه کرد: از ۱۳۸ داوطلب ثبت نام شده ۱۲۴ داوطلب مرد و ۱۴ داوطلب زن هستند که ۱۳۲ داوطلب در فرمانداری همدان و ۶ داوطلب در وزارت کشور ثبت نام کردند. وی درباب ترکیب سنی داوطلبان اظهار نمود: ۹۱ داوطلب در گروه سنی ۳۰ تا ۴۵ سال، ۴۲ داوطلب در گروه سنی ۴۶ تا ۶۰ سال و ۵ داوطلب در گروه سنی ۶۱ تا ۷۰ سال قرار دارند. اما تحلیل آمار و مشاهدات صورت گرفته بیان کننده آن است که تمامی نمایندگان فعلی استان همدان در مجلس شورای اسلامی در یازدهمین دوره انتخابات مجلس نیز نامزدی خودرا اعلام نموده و ثبت نام خودرا قطعی کرده اند و چند تن از نمایندگان ادوار همدان هم به این جمع اضافه شده اند. به هر حال بررسی صلاحیت داوطلبان از امروز شروع می شود و تا ۲۶ آذر ادامه خواهد داشت تا کم کم برای انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی که دوم اسفند امسال برگزار می شود، آماده شویم.

منبع: