چین: خواست آمریکا برای اعمال مجدد تحریم های سازمان ملل مقابل ایران با اجماع بین المللی مغایر است

سخنگوی وزارت خارجه چین اعلام نمود که آمریکایی حقی برای بازگرداندن تحریم های سازمان ملل مقابل ایران ندارد چونکه خود این کشور در ابتدا ˮقول هایش را شکستهˮ بود.
به گزارش آذر به نقل از ایسنا، به نقل از آر تی، ژائو لیجیان، سخنگوی وزارت خارجه چین روز جمعه اعلام نمود که آمریکا حقی جهت استفاده از مکانیسم بازگشت تحریم نداشته ؛چراکه این کشور دو سال قبل از برجام خارج شده است.
وی در این خصوص اظهار داشت: طرفین برجام و اکثریت غالب اعضای شورای امنیت سازمان ملل بر این باورند که تقاضای آمریکا اساس قانونی نداشته و مکانیسم بازگشت تحریم ها نباید فعال شود.
لیجیان با اشاره به اینکه آمریکا “قول های خودرا شکسته است” اعلام نمود که عدم حمایت طرفین برجام از آمریکا در فعال سازی مکانیسم ماشه سند “عدم محبوبیت” واشنگتن است.
سخنگوی وزارت خارجه چین بیان کرد: این نشان میدهد که موضع یکجانبه آمریکا با اجماع کلی جامعه بین المللی مغایر است. تلاش آمریکا برای تضعیف برجام به نتیجه نخواهد رسید.
به گزارش آذر به نقل از ایسنا، ایالات متحده آمریکا ضمن متهم کردن ایران به عدم پایبندی به توافق هسته ای، رسما شورای امنیت سازمان ملل را از خواست خود برای فعال کردن «مکانیسم ماشه» آگاه کرد.
تابحال این پیشنهاد آمریکا با مخالفت تمام قد کشورهای مختلف روبرو شده است؛ آنها اعلام نموده اند که آمریکا که خود ناقض برجام است نمی تواند از مکانیسم ماشه استفاده نماید.
در صورت فعال سازی مکانیسم ماشه، شورای امنیت یک ماه فرصت دارد قطعنامه ای را برای تمدید تحریم های هسته ای مقابل ایران تصویب کند؛ در غیر این صورت، تحریم ها خود به خود بازخواهد گشت.
هفته گذشته تلاش آمریکا برای تصویب قطعنامه ای در خصوص تمدید تحریم های تسلیحاتی مقابل ایران با شکست مواجه گردید.
این نخستین بار بود که آمریکا پیشنهادی را در شورای امنیت مطرح و تنها یک کشور (جمهوری دومینیکن) از آن حمایت کرد. کارشناسان سیاست خارجی این اتفاق را شکستی بی سابقه و خفت بار برای آمریکا و آنرا نشان از فروپاشی اقتدار پوشالی آمریکا دانستند.