در حاشیه جلسه دولت امیدواری رئیس بانک مرکزی جهت استفاده از منابع ارزی کشور در عراق

رئیس بانک مرکزی با موفق دانستن سفر خود به عراق اظهار داشت: ان شاءالله بتوانیم از بیش پنج میلیارد دلار منابع خود در این کشور استفاده نماییم.
به گزارش آذر به نقل از ایسنا، عبدالناصر همتی در حاشیه جلسه هیات دولت درباره اقدامات انجام شده برای مقابله با افزایش قیمت ارز، اظهار نمود: شرایط بازار ارز از پیچیدگی های خاصی برخوردار می باشد. با اتفاقاتی که در شش ماه اول سال جاری پس از قضیه کرونا افتاد؛ فشارهای حداکثری آمریکا و تحریم ها و همینطور متاسفانه انتظارات منفی جامعه، این پیچیدگی بوجود آمده است اما ما تلاش می نماییم که این شرایط را به تعدیل و ثبات برسانیم.
وی افزود: نقل و قول هایی از من می شود که گفته ام قیمت ارز پایین می آید. من عرض کردم که شرایط پیچیده و در حال تغییر است و محدودیت هایی بر منابع ما وضع کرده اند. ده ها میلیارد دلار از درآمد ارزی ما مسدود شده است و حتی کشورهایی که رابطه خوبی با ما دارند، تحت فشار امریکا قرار گرفته و اجازه ندادند که ما از این درآمدها استفاده نماییم در صورتی که پیشبینی من این بود که سال جاری بتوانیم از این منابع بهره برداری نماییم. با این وجود من نسبت به آینده خوش بین هستم و ما هم اقدامات خوبی شروع کرده ایم.
همتی با اشاره به اینکه در ایام آخر ریاست جمهوری ترامپ، آنها فشار را بیشتر کرده اند، تصریح کرد: ما هم مقاومت خویش را بیشتر می نماییم. ما مذاکره با کشورهایی که پول های ما در آنجا مسدود است را شروع کرده ایم. پریروز به عراق سفر کردم که خوشبختانه سفر خوب و موفقی بود و ان شاءالله بتوانیم از بیش پنج میلیارد دلار منابع خود در این کشور استفاده نماییم. عرضه ارز صادرکنندگان خیلی خوب شده است ولی به هر حال قبول نماییم که سه هفته آینده این فشارها به ایران بیشتر می شود.
وی خاطرنشان کرد: بازار ارز پرریسک ترین بازار است و هر لحظه می تواند اتفاقی در این بازار رخ دهد.
همتی درباره نرخ رشد اقتصادی کشور با رد آمارهای جهانی درباره ایران اظهار داشت: نرخ رشد اقتصادی سه ماهه اول ما در غیرنفتی ۰/۶- و در نفتی ۲/۸- بود. صنعت و کشاورزی ما رشد خوبی دارد و رشد نفتی ما مثبت می شود. خیلی امیدواریم وضعیت ما از پیشبینی ها بهتر شود.