از سوی رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس؛ مصوبات سفر اعضای کمیسیون کشاورزی به دشت مغان تشریح شد

به گزارش آذر در نشست جمع بندی نظارت میدانی از شهرستان های پارس آباد و بیله سوار با حضور اعضای کمیسیون کشاورزی، معاونین وزارت جهاد کشاورزی و نیرو و مسؤلان بانک کشاورزی مصوبات سفر تشریح شد.

به گزارش آذر به نقل از مهر، سیدجواد ساداتی نژاد شامگاه پنجشنبه در تشریح نشست جمع بندی نظارت میدانی از شهرستان های پارس آباد و بیله سوار با حضور اعضای کمیسیون کشاورزی، استاندار اردبیل، معاونین وزارت جهاد کشاورزی و نیرو و مسئولین بانک کشاورزی، اظهار داشت: مقرر شد وزارت جهاد کشاورزی با حفظ زنجیره ارزش به علت خصوصیت منطقه با در اختیار گیری مشاور الگوی کشت منطقه دشت مغان را تعیین کند.
نماینده مردم کاشان و آران بیدگل در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه یکی از مصوبات نشست امروز در مورد صنایع تبدیلی بود که قرار شد بانک کشاورزی خط ویژه اعتباری به منطقه اختصاص دهد، افزود: وزارت جهاد کشاورزی بستری را برای انتخاب و تبدیل منطقه دشت مغان بعنوان منطقه ویژه تولید بذر و ایجاد تسهیلات در این حوزه فراهم می آورد.
این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با تکیه بر اینکه وزارت جهاد کشاورزی در نشست امروز در زمینه نوسازی ادوات کشاورزی منطقه مغان اعلام آمادگی کرد، اظهار داشت: مقرر شد اسناد گلخانه های طرح ۱۶۰۰ هکتاری دشت مغان در بانک کشاورزی بعنوان وثیقه دریافت تسهیلات پذیرفته و قانون رفع موانع تولید در محل پروژه رعایت شود.
تأمین ۵۰ مگاوات برق مورد نیاز گلخانه ها
وی با اشاره به اینکه استانداری اردبیل باید ۵۰ مگاوات برق مورد نیاز گلخانه ها را تأمین کند، اضافه کرد: خط دوم انتقال گاز به منطقه دشت مغان و تأمین نیاز گلخانه ها در نشست کمیسیون کشاورزی در تهران مورد پیگیری قرار می گیرد تا هرچه سریع تر مشکل آن برطرف شود.
ساداتی نژاد با اشاره به اینکه در نشست امروز مقرر شد وزارت جهاد کشاورزی و نمایندگان مجلس در لایحه قانون بودجه سال آینده برای تأمین بودجه شبکه های فرعی و اصلی سد خداآفرین تلاش کنند، خاطرنشان کرد: سازمان تات در مورد اختصاص مرکز تحقیقات مغان به بذر باید تمهیدات لازم را انجام دهد.
اجازه واگذاری اجاره به شرط تملیک اراضی پایاب سد خداآفرین را نداریم
وی با اشاره به اینکه کشاورزان درخواست داشتند تا اراضی پایاب سد خداآفرین به صورت اجاره به شرط تملیک در اختیار آنها قرار بگیرد که این مورد در کمیته اراضی کمیسیون کشاورزی مورد بحث و بررسی قرار می گیرد، افزود: هم اکنون ماده ۴۵ قانون رفع موانع تولید اجازه واگذاری اجاره به شرط تملیک اراضی پایاب سد خداآفرین را نمی دهد که احتیاج به اصلاح دارد.
این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با تکیه بر اینکه یکی از دغدغه های کشاورزان کیفیت و آلودگی آب رودخانه ارس است که مقرر شد مؤسسه تحقیقات آب وزارت نیرو بررسی های لازم را در این حوزه انجام دهد، عنوان کرد: اعتبار لایروبی سد میل مغان باید به صورت کامل تخصیص داده شود و مسؤلان امر پیگیری لازم را انجام می دهند، همینطور در سه هفته آینده جلسه رسمی کمیسیون به مبحث بررسی هیدروپولیتیکی رودخانه ارس اختصاص داده می شود.
رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی در انتها با اشاره به اینکه ایجاد ردیف خاص در زمینه توانمندسازی و پایدارسازی شرکتهای تعاونی که پایاب سد خدا آفرین در اختیار آنها قرار می گیرد مدنظر است، تصریح کرد: در یک ماه آینده نشستی در مجلس شورای اسلامی با حضور وزیران جهاد کشاورزی و نیرو برگزار می نماییم و مصوبات این نظارت میدانی به صورت کامل ابلاغ می شود.

منبع: