در حاشیه پنجمین جلسه قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مقابله با کرونا مطرح شد: بیشتر از ۹۵ درصد مصوبات ستاد کرونا اجرا شده است

وزیر کشور و فرمانده قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مقابله با کرونا اظهار داشت: گزارش جمع بندی از مجموعه اقدامات و مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا از ابتدا تابحال و همینطور کمیته های ذیل ستاد نشان داد که بیشتر از ۹۵ درصد مصوبات ستاد و کمیته ها انجام شده است.
به گزارش آذر به نقل از ایسنا، عبدالرضا رحمانی فضلی در حاشیه پنجمین جلسه قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مقابله با کرونا در جمع خبرنگاران اضافه کرد: دستگاههای اجرایی، اصناف، اتحادیه ها و همه بخش هایی که به شکلی در امر مقابله با کرونا فعال می باشند، همکاری و هماهنگی خوبی دارند و این امر باعث شادمانی است. بخصوص مردم عزیزمان که به ما کمک کرده و در رعایت پروتکل های بهداشتی باوجود مشکلات زیادی که در حوزه اقتصادی، مشاغل و صنوف وجود دارد، با ما همکاری کرده اند.
فرمانده قرارگاه در همین راستا اظهار نمود: این همکاری ها سبب شده است که روند پیش روی بیماری برپایه پیشبینی های وزارت بهداشت، روند کاهشی باشد. البته این مورد به مفهوم عادی شدن شرایط و یا سهل انگاری یا عدم توجه و رعایت مقررات بهداشتی نیست.
وزیر کشور خاطرنشان کرد: مردم عزیز مستحضرند که نوع جدید جهش یافته ای از ویروس کرونا در انگلستان و اروپا شیوع یافته است که نشان دهنده این است که این بیماری قابل اعتماد و شناسایی دقیق نیست. در هر شرایطی باید حداقل های پروتکل های بهداشتی مانند زدن ماسک و رعایت فاصله اجتماعی مورد توجه باشد و به دقت صورت گیرد تا ان شاءا… مجدداً با پیک بیماری در کشور مواجه نشویم. چون که هر پیک بیماری از نظر اقتصادی، اجتماعی و روانی تأثیر زیادی بر مردم می گذارد و همینطور هزینه های بالایی برای کشور دارد.
فرمانده قرارگاه عملیاتی در ادامه به مصوبات جلسه امروز اشاره نمود و اظهار داشت: یکی از موضوعات مطرح شده بحث مجوز صادرات اقلام بهداشتی بود که این مورد باعث خرسندی است چونکه روزهایی بود که در کشور حتی ماسک، کیت تشخیص و یا ونتیلاتور یا اکسیژن ساز به میزان کافی نداشتیم، اما حالا به جایی رسیده ایم که می توانیم علاوه بر تأمین نیازهای داخلی، صادرات هم داشته باشیم.
وی ادامه داد: در این نشست مقرر شد که با هماهنگی وزارت بهداشت برای تشخیص و تأمین نیازها، به وزارت صمت و گمرک اجازه صادرات داده شود تا بتوانیم در این حوزه کمک هایی را به کشورهای منطقه و کشورهایی که نیاز دارند، داشته باشیم.
رحمانی فضلی همینطور اظهار داشت: اجرای پروتکل های بهداشتی در بعضی دستگاهها از حد متوسط تعیین شده و شاخصهای حداقلی پایین تر بوده است که به آن دستگاهها تذکر داده و از آنها خواسته می شود تا پروتکل ها را رعایت نمایند. همینطور مقرر شد که به بعضی از دستگاههایی که در رعایت پروتکل ها ضعیف عمل کرده اند، تذکر داده شود.
وزیر کشور همینطور با اشاره به اینکه یکی از موضوعات مهم جلسه امروز مقوله دولت الکترونیک بود، خاطرنشان کرد: آقای انصاری معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان اداری و استخدامی گزارشی در این خصوص در جلسه عرضه کردند که براین اساس روند کار خیلی خوب است اما تا نقطه مطلوب فاصله بسیاری داریم. بعضی از دستگاهها مانند وزارت راه و شهرسازی عملکرد بسیار خوبی داشتند که مقرر شد برپایه همین الگو، سایر دستگاهها هم زمانبندی شوند و طرح آنها در زمان مشخصی نهایی شود که اگر این گام برداشته شود، می توانیم در سرویس دهی به ارباب رجوع سرعت را بالا ببریم و همینطور تضمینی برای سلامت مردم باشد.
فرمانده قرارگاه عملیاتی ضمن اشاره به اینکه خرید الکترونیکی هم یکی از موضوعات مهم در امر مقابله با کرونا است، اظهار نمود: با شیوع بیماری کرونا، دستور رئیس جمهوری و ستاد ملی مقابله با کرونا بر این بود که زیرساختهای لازم برای این حوزه تقویت شود تا مردم بتوانند به صورت الکترونیکی خریدهای خویش را انجام دهند.
وی در همین راستا اضافه کرد: برپایه گزارشی که امروز از جانب وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات عرضه شد، آمادگی کامل برای عرضه این خدمات وجود دارد. هم چنین برپایه گزارش وزارت صمت، خریدهای الکترونیکی از آغاز شیوع بیماری کرونا تابحال بیشتر از سه برابر شده است؛ با این وجود هنوز به نقطه مطلوب نرسیده ایم که مقرر شد ضمن زمانبندی، ابعاد مبحث کامل دیده شود تا بتوانیم این کار به نتیجه برسانیم.
فرمانده قرارگاه عملیاتی اظهار داشت: امروز همینطور گزارشی درمورد انجام طرحهای نیمه تمام وزارت بهداشت عرضه شد که با همکاری وزارت بهداشت و سازمان برنامه و بودجه، با عنایت به دستور رئیس جمهوری در دو نوبت و به درخواست قرارگاه در خصوص اتمام این پروژه ها، دنبال شده است و مقرر شد تا اواخر اردیبهشت ماه سال آینده، بتوانیم بیشتر از ۲۴۰ طرح نیمه تمام را در سرتاسر کشور در حوزه بهداشتی را کامل نماییم. متولی و زمانبندی این کار تعیین شده است و سازمان برنامه و بودجه هم بررسی نموده و قول تأمین منابع آنرا داده است که با این اتفاق ظرفیت زیرساختی بهداشت و درمان را افزایش می دهیم تا با خاطری جمع به مردم عزیز خدمات رسانی نماییم.
فرمانده قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مقابله با کرونا اظهار نمود: از همه مردم، دستگاههای اجرایی و متولیان حوزه های مختلف که مارا یاری دادند، تشکر و قدردانی می نماییم و امیدواریم با همین هماهنگی، همدلی و همکاری بتوانیم مسیر درمان را کوتاه نماییم تا نگرانی و ناراحتی مردم از این مورد رفع گردد.
رحمانی فضلی در پاسخ به سوال خبرنگاران درمورد تشدید کنترلها در مرزهای کشور با عنایت به انتشار ویروس پیشرفته کرونا در کشورهای اروپایی اظهار داشت: پیش از این هم بدون قطعی شدن این مساله، این مورد جز برنامه ها ما بوده است بخصوص پس از اینکه تست های فوری در کشور ساخته شد. بهرحال پیش از این، نتیجه تستها ۲۴تا ۴۸ساعت زمان می برد اما حالا ظرف ۲۰ دقیقه تا نیم ساعت نتایج عرضه می شود. وزارت راه و شهرسازی متولی این مساله است و تمام ورودی ها شامل زمینی، هوایی و دریایی کنترل کرده و استعلامهای لازم را می گیرد. با انتشار ویروس پیشرفته انگلیسی این نظارتها تشدید شد و از جانب قرارگاه و وزارت بهداشت هم به همه مرزها ابلاغ گردید تا جایی که امکان دارد، این مساله را کنترل کنند. البته این مساله، قابل کنترل صد درصدی نیست اما اطمینان صد درصدی از این جهت است که باید رعایت نماییم و اگر رعایت نماییم مشکلی نخواهد آمد.