جهانگیری: وزارت نیرو برای تامین آب آشامیدنی در تابستان برنامه ریزی کند

آذر: چهل و یکمین جلسه شورای عالی آب بامداد امروز(دوشنبه) به ریاست معاون اول رئیس جمهور اجرا شد.
به گزارش آذر به نقل از ایسنا، اسحاق جهانگیری در این نشست با اشاره به گزارش وزارت جهاد کشاورزی درباب اقدامات انجام شده برای تدوین الگوی کشت ملی، از کوشش های صورت گرفته برای تدوین و ارائه این گزارش قدردانی کرد و اظهار داشت: سند الگوی کشت موضوعی است که سالها در کشور مطرح بوده که خوشبختانه وزارت جهاد کشاورزی مطالعات و بررسی های مختلفی را انجام داده و این سند امروز تدوین شده است.
معاون اول رئیس جمهور با اشاره به محدودیت منابع و مولفه های تولید در همه بخش ها، گفت: در بخش کشاورزی نیز همانند سایر بخش ها با محدودیت منابع نظیر آب و خاک مواجه هستیم و با اهمیت ترین پیام سند الگوی کشت نیز این است که بتوانیم از منابع محدود، بهترین استفاده را انجام دهیم تا بیشترین بازده را داشته باشیم.
وی ادامه داد: اجرای الگوی کشت ملی باید منجر به این شود که از هر متر مکعب آب در بخش کشاورزی بهترین استفاده صورت گیرد و محصولات کشاورزی نیز با بالاترین بازدهی تولید شود.
جهانگیری با اعلان اینکه بخش کشاورزی با اهمیت ترین مصرف کننده آب در کشور است، اشاره کرد: اگر بتوانیم با اقداماتی نظیر اجرای الگوی کشت حتی 15 درصد در مصرف آب بخش کشاورزی صرفه جویی نماییم، اثرگذاری این کاهش مصرف بیش از صرفه جویی در بخش های صنعت و شرب نمایان خواهد شد.
معاون اول رئیس جمهور با اشاره به اینکه تدوین و اجرای الگوی کشت در کشور یک تکلیف قانونی می باشد، اشاره کرد: رمز موفقیت اجرای این طرح تفاهم میان ذینفعان طرح است و مشارکت اساتید دانشگاه و صاحب نظران نیز دراین زمینه می تواند در موفقیت اجرای طرح موثر باشد.
وی از معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی خواست طرح الگوی کشت ملی تدوین شده را در دسترس اساتید دانشگاه و صاحب نظران این حوزه قرار داده و نظرات و دیدگاه های آنان را دریافت کند تا بعد از جمع بندی و تایید نهایی این طرح، شاهد همراهی و مشارکت دانشکده های کشاورزی و صاحب نظران این حوزه باشیم.
جهانگیری همین طور با تاکید بر اینکه بررسی مسائل و ابعاد اجتماعی اجرای طرح الگوی کشت ملی نیز از اهمیت فراوانی برخوردار است، اظهار داشت: گاهی شاهد آن هستیم که برخی طرح های خوب با دقت بالا تدوین می شود اما به سبب آنکه مسائل اجرائی و ابعاد اجتماعی آن دیده نمی گردد، طرح با موفقیت به اجرا نمی رسد.
معاون اول رئیس جمهور با تاکید بر اینکه باید نحوه تعامل با مردم، کشاورزان و ذینفعان طرح به دقت بررسی شود، اضافه کرد: اجرای این طرح نیازمند پیوست های رسانه ای و فرهنگی است و نقش صدا و سیما نیز در اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به ذینفعان طرح بسیار پراهمیت است.
وی همین طور با اشاره به گزارش رئیس سازمان هواشناسی کشور درباب پیش بینی بارش ها طی هفته ها و ماه های پیش رو، اظهار داشت: لازم است وزارت نیرو از الان برای مدیریت منابع آب و خصوصاً تامین آب آشامیدنی در تابستان سال آینده برنامه ریزی کند تا دغدغه ای برای تامین آب آشامیدنی وجود نداشته باشد.
در این نشست که وزرای نیرو، جهاد کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور و رئیس سازمان هواشناسی کشور نیز حضور داشتند، معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی گزارشی از اقدامات انجام شده درباب تدوین الگوی کشت ملی و الزامات پیاده سازی این طرح ارائه کرد و به تشریح دستاوردهای اجرای الگوی کشت ملی پرداخت.
در این گزارش با اشاره به نتایج مثبت و بهبود حاصل شده از اجرای فاز یک این طرح، ایجاد وفاق ملی برای عملیاتی نمودن طرح الگوی کشت ملی مورد تاکید قرار گرفت.
معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی همین طور گزارشی از میزان مصرف آب بخش زراعت به تفکیک محصول ارائه کرد و اظهار داشت: در تدوین این طرح راندمان آب بعنوان یک موضوع پراهمیت مدنظر قرار گرفته و برای هر استان الگوی کشت مجزا تهیه شده است.
در ابتدای این جلسه نیز رئیس سازمان هواشناسی کشور گزارشی از آخرین وضعیت هوا و پیش بینی بارش برای هفته های پیش رو ارائه کرد و اظهار داشت: در هفته های پیش رو میزان بارش ها کمتر از معمول است اما انتظار می رود از اواخر بهمن ماه شاهد بارش های نرمال باشیم.

منبع: