یک مقام وزارت خارجه آمریکا: به پیشرفت معناداری در وین رسیده ایم

به گزارش آذر یک سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا اشاره کرد: پیشرفت های معناداری در مذاکرات وین حاصل شده اما اختلافات مهم هنوز پابرجا است که باید رفع گردد.
به گزارش آذر به نقل از واشنگتن اگزمینر، یک سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا در گفت و گو با این پایگاه خبری درباره روند مذاکرات ایران و سایر طرف های برجام برای بازگشت به این توافق اصرار کرد که مذاکره کنندگان غربی در آخرین دور از این رایزنی ها به پیشرفت معناداری دست پیدا کرده اند.
این سخنگو که اشاره ای به نام او نشده است، اضافه کرد: دور جدید مذاکرات برجامی مثبت بود و ما شاهد پیشرفت معناداری بودیم اما اختلافات مهم هنوز به قوت خود باقی است که باید حل وفصل شود.
وی همین طور اظهار داشت: موضع آمریکا همیشه این بوده است که ما آماده ایم تا تحریم های ناسازگار با برجام را برداریم اما این، تنها در صورت بازگشت دوجانبه به پایبندی به توافق صورت خواهد گرفت.
این مقام وزارت امورخارجه آمریکا اضافه کرد: ماهیت دقیق گام های در رابطه با تحریم هایی که ایالات متحده باید برای رسیدن به این هدف بردارد، یکی از موضوعات این گفت وگوها است.
چهارمین دور نشست کمیسیون مشترک برجام که با حضور ایران و سایر طرف های توافق، یعنی انگلیس، آلمان، فرانسه، چین، و روسیه طبق روال قبل در شهر وین پایتخت اتریش برگزار شده بود، روز چهارشنبه به انتها رسید و مذاکره کنندگان برای مشورت با پایتخت ها به کشورهای خود بازگشتند.
عباس عراقچی رئیس تیم مذاکره کننده ایران در وین، در این زمینه اظهار داشت: ما موفق شدیم در طول این دو هفته به مقدار زیادی کار را به پیش ببریم و الان می توانیم بگوییم که به چارچوب یک توافق رسیده ایم. به ساختار توافق دست پیدا کرده ایم و متن اصلی توافق و ضمیمه هایی که خواهد داشت مشخص شده است. البته مذاکرات در مورد متن به انتها نرسیده و در مورد خیلی از بندهای توافق، هنوز در حال مذاکره هستیم.
عراقچی اشاره کرد: تعدادی از موضوعات کلیدی کماکان مورد اختلاف است و در مورد آن توافق حاصل نشده است بنا بر این هیئت ها تصمیم گرفتند که چند روزی تنفس بدهند و برای انجام مشورت های لازم به پایتخت ها مراجعه کنند.
وی ادامه داد: مواضع قطعی ما کاملاً روشن است. بر روی مواضع مان ایستادگی کردیم و تا حالا تمام امور برمبنای مواضع قطعی ما پیش رفته است و اختلاف جایی است که با منافع و مواضع ما تعارض پیدا می شود.
این دیپلمات کشورمان همین طور در یک مصاحبه اشاره کرد: حالا زمان آنست که آمریکا تصمیمات سخت خودرا درباب بازگشت به برجام و ازسرگیری اجرای کامل تعهداتش بگیرد و تمام تحریم ها را لغو کند.
جمهوری اسلامی ایران خواهان این است که آمریکا بعنوان طرفی که از برجام را ترک کرده و تعهداتش را زیر پا گذاشته است ابتدا می بایست گام اول را در بازگشت به توافق بردارد و تمام تحریم های وضع شده مقابل کشورمان را بصورت یکجا رفع کند.