بیانیه پایانی نشست منطقه ای پشتیبانی از عراق

به گزارش آذر نشست منطقه ای «حمایت از عراق» که امروز شنبه ۶ شهریور ۱۴۰۰ در بغداد برگزار شده بود، با انتشار یک بیانیه پایان یافت.
به گزارش آذر به نقل از ایسنا، در این بیانیه آمده است: «در نشست همکاری و مشارکت بغداد که در سطح رهبران و مقامات برگزار شد، شرکت کنندگان به منظور پشتیبانی از عراق و بحث در مورد چالش ها، مسایل مشترک و چشم اندازهای پیش رو گرد هم جمع آمدند.
شرکت کنندگان از تلاشهای جمهوری عراق به منظور برگزاری این نشست که با هماهنگی با جمهوری فرانسه و مشارکت رهبران و مسئولین کشورهای منطقه برگزار شد، ابراز تشکر کردند و اعلام داشتند که در کنار دولت و ملت عراق خواهند ایستاد؛ همینطور بر لزوم یکپارچگی تلاشهای منطقه ای و بین المللی به شکلی که تاثیری مثبت بر ثبات منطقه داشته باشد، تاکید نمودند.
شرکت کنندگان همینطور از تلاشهای مصرانه و دیپلماتیک عراق برای رسیدن به زمینه ای از نقاط اشتراک با سطوح منطقه ای و بین المللی در جهت تقویت اشتراکات سیاسی، اقتصادی و امنیتی و همینطور در دستور کار قرار دادن گفت وگوی سازنده و تحکیم تفاهم ها بر مبنای منافع مشترک استقبال کردند؛ آنها همینطور تاکید نمودند که میزبانی بغداد از این نشست، دلیلی واضح بر دنبال شدن سیاست متوازن و همکاری مثبت در روابط خارجی از جانب عراق است.
شرکت کنندگان باردیگر حمایت خویش را از تلاشهای دولت عراق به منظور تقویت موسسات حکومتی بر مبنای مکانیزم های قانون اساسی و برگزاری انتخابات پارلمانی که نمایندگان ملت عراق را دربر گیرد، اعلام داشتند؛ همینطور آنها از خواست عراق به منظور انجام نظارت بین المللی برای تضمین پاکی و شفافیت عملیات رای گیری اعلام حمایت کردند.
شرکت کنندگان اعلام داشتند که منطقه با چالش های مشترکی رویاروست که نیازمند تعامل کشورهای منطقه با آن بر مبنای مشارکت، همکاری، امنیت مشترک و منافع متبادل است.
همینطور شرکت کنندگان تلاش ها و جانفشانی های بزرگ عراق را در جهت جنگ ضد تروریسم و تحقق پیروزی ضد آن ستودند و از پیشرفت توانمندی های نظامی و دفاعی عراق به شکلی که در تأمین و تقویت امنیت در منطقه سهم ایفا کند، استقبال کردند. آنها همینطور باردیگر هر شکل و گونه ای از تروریسم و اندیشه های افراطی را مردود شمردند.
شرکت کنندگان همینطور تلاشهای دولت عراق را در جهت تحقق اصلاحات اقتصادی به روشی که پیام های مثبتی را به منظور تشویق سرمایه گذاری در بخش های مختف به دنبال داشته باشد، ستودند، امری که در جهت منافع همگان بوده و جو اقتصادی مناسبی را خلق کرده و فرایند توسعه پایدار و ایجاد فرصت های اشتغال را تقویت می سازد.
شرکت کنندگان بر پشتیبانی از تلاشهای دولت جمهوری عراق در بازسازی و عرضه خدمات و پشتیبانی از زیرساخت ها و تقویت نقش بخش خصوصی تاکید کردند؛ همینطور تلاشهای دولت را در تعامل با پرونده آوارگان و تضمین بازگشت داوطلبانه و آبرومندانه آنها به مناطقشان بعد از بسته شدن طومار تروریسم، ستودند.
شرکت کنندگان بر لزوم ادامه همکاری ها به منظور مقابله با همه گیری ویروس کرونا از راه تبادل تجارب موفقیت آمیز به منظور واکسیناسیون و پشتیبانی از بخش های بهداشتی و انجام همکاری فعالانه برای مقابله با این چالش مشترک و تاثیرات بهداشتی، اجتماعی و اقتصادی بزرگ آن تاکید نمودند.
همینطور بر لزوم یکپارچگی تلاش ها برای تعامل با چالش های پیش آمده از تغییرات آب و هوایی و گازهای گلخانه ای و تاثیرات جدی آن بر منطقه و ایجاد مکانیزم عملی برای تقویت همکاری بر مبنای توافقنامه های بین المللی ذی ربط، بخصوص توافقنامه تغییرات آب و هوایی پاریس، توافق به عمل آمد.
در همین راستا، عراق نسبت به حضور فعال رهبران کشورهای دوست و برادر، وزرای خارجه، سازمان های منطقه ای و بین المللی و نمایندگی های دیپلماتیک بعنوان شرکت کننده یا ناظر در نشست همکاری و مشارکت بغداد ابراز تشکر و قدردانی نمود.
بر طبق این گزارش، ایران در این جلسه در راس هیأتی به ریاست حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه شرکت کرده بود.