نیوزویک: ورود ایران به سازمان شانگهای تلاشهای آمریکا و اسرائیل ضد تهران را محدود می کند

به گزارش آذر نیوزویک در گزارشی خاطرنشان کرد که عضویت ایران در سازمان شانگهای، غرب را در مواجه با ایران محدودتر خواهد نمود.
به گزارش آذر به نقل از ایسنا، نیوزویک در گزارشی که روز سه شنبه منتشر نموده نوشته است که ورود ایران به سازمان همکاری شانگهای می تواند آزادی عمل آمریکا، اسرائیل و غرب را در مواجه با برنامه هسته ای و آنچه که “حمایت بین المللی از ترورویسم و اقدامات بی ثبات کننده منطقه ای ایران” خوانده شد، محدود کند.
نشریه نیوزویک نوشت که ورود ایران به سازمان همکاری شانگهای در حالی رخ داده که موسسه علوم و امنیت بین الملل گزارش داده که ایران در صورتیکه بخواهد می تواند در عرض یک ماه سوخت هسته ای لازم برای ساخت یک سلاح هسته ای را ایجاد نماید.
نیوزویک همینطور نوشت که ورود ایران به شانگهای در زمانی انجام گرفته که موانعی را در زمینه نظارت بین المللی بر فعالیتهای هسته ایش اعمال کرده است. متخصصان هسته ای گفته اند که تهران با پیشبرد برنامه هسته ایش به دنبال تحت فشار قرار دادن آمریکا برای احیای توافق هسته ای 2015 است که دونالد ترامپ در سال 2018 از آن خارج شد.
این نشریه عنوان نمود که عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای مشکلات راهبردی جدی را برای واشنگتن، اسرائیل و غرب در مواجه با برنامه هسته ای و رفتارهای منطقه ای ایران ایجاد خواهد نمود.
به نوشته این نشریه، آمریکا و متحدانشان برای اتخاذ اقدام نظامی به منظور منحرف کردن ایران از مسیر برنامه هسته ای یا رفتارش باید جدی تر فکر کنند چونکه ایران حال به عضویت توافقی امنیتی با روسیه و چین درآمده است. ایران به عضویت سازمان همکاری شانگهای درآمده که باعث ترغیب همکاری میان اعضا در حوزه های اقتصادی، فرهنگی و امنیتی می شود.
نیوزویک ضمن اشاره به این که ایران الان قدرت تصمیم گیری در سازمان شانگهای دارد عنوان نمود که هیچ کدام از این خبرها به مزاج آمریکا و اسرائیل که به دنبال منزوی کردن ایران و محدود کردن فعالیت هایش بوده اند، خوش نمی آید.
ایران با عضویت در سازمان های شانگهای انزوای اش را کاهش داده و به موقعیت خود بعنوان یک بازیگر بین المللی بیشتر از پیش مشروعیت بخشیده است.

منبع: