تاکید معاون اول دادستان تهران بر ضرورت تعیین تکلیف اموال توقیفی و پاسخگویی مناسب به ارباب رجوع

به گزارش آذر تاکید بر لزوم تعیین تکلیف اموال توقیفی، پاسخگویی مناسب به ارباب رجوع، برخورد قاطع و بدون بخشایش با مخلان نظم و امنیت و … از مهم ترین موضوعات مطرح شده از جانب معاون اول دادستان تهران در جلسه ویدئو کنفرانسی با روسا و قضات هشت ناحیه دادسرای عمومی و انقلاب تهران بود.
به گزارش آذر به نقل از روابط عمومی دادسرای عمومی و انقلاب تهران، احمد رحمانیان در این نشست که با روسا و قضات دادسرای نواحی ۸، ۲۳، ۲۵، ۳۰، ۳۲، ۳۵، ۳۷ و ۳۸ برگزار شد، ضمن تبریک هفته بسیج بر افزایش اهتمام قضات و کارکنان در رفع اطاله دادرسی اصرار کرد و اظهار داشت: موضوع رفع اطاله دادرسی یک از اولویت های اساسی دادستانی تهران است که در جلسات مختلف موضوعات مورد نظر از طرف دادستان محترم مطرح گردیده است.
وی یکی از راهکارهای رفع اطاله دادرسی را تشکیل این کمیته در دادسراها دانست و اظهار داشت: برمبنای پیگیری ها کمیته رفع اطاله دادرسی اکنون در خیلی از نواحی راه اندازی شده و لازم است که در نواحی که تا حالا نسبت به راه اندازی آن اقدام نکرده اند نیز بعنوان یک ضرورت پیگیری شود.
معاون اول دادستان تهران در بخش دیگری از سخنان خود بر ضرورت تعیین تکلیف پرونده های مسن نیز اصرار کرد و اضافه کرد: شعبی که پرونده مسن و قدیمی دارند باید نسبت به مشخص کردن دلیلهای و لطمه شناسی آن اقدام و به سرعت این پرونده ها را تعیین تکلیف کنند.
وی به ذکر تعدادی از دلیلهای طولانی شدن روند رسیدگی ها اشاره نمود و اظهار داشت: پرونده های مسن و قدیمی که در حیطه اختیارات ماست نباید معلق بماند و سریع تعیین تکلیف شود و آن دسته از پرونده هایی که نیاز به مکاتبه دارد نسبت به انجام آن اقدام نمود.
رحمانیان با اشاره به اقدامات انجام شده از طرف دادستانی طی دو سال قبل برای تعیین تکلیف پرونده های مسن و قدیمی اظهار داشت: طی این مدت بیش از ۵۰ درصد پرونده های مسن دادسرای تهران تعیین تکلیف شده که حرکت مهم و جهادی است. البته باید به این نکته توجه داشت که تعیین تکلیف این پرونده ها در ساعت اداری انجام شدنی نیست بدین جهت باید خارج از وقت اداری بر روی این مساله کار شود.
این مقام قضایی با اشاره به این که عدالت باید در زمان کوتاه اجرا شود، اضافه کرد: جامعه باید بداند اگر به کسی ظلم شده در کوتاهترین زمان ممکن عدالت اجرا می شود و فرد می تواند حق خودرا بگیرد. این امر افزایش اعتماد عمومی را برای قوه قضاییه به همراه دارد.
وی یکی دیگر از موضوعات مهم مورد نظر دادستان را سلامت مجموعه عنوان نمود و خواهان توجه ویژه به این مسئله شد.
معاون اول دادستان تهران در ادامه سخنان خود بر ضرورت پاسخگویی مناسب به ارباب رجوع اصرار کرد و اظهار داشت: برخورد با ارباب رجوع باید با سعه صدر باشد. علاوه بر این دسترسی مردم به مسئولان دادستانی باید راحت باشد و تلاش شود تا مراجعه کنندگان بتوانند به آسانی مسائل خودرا مطرح کنند تا اگر مشکل یا ایرادی وجود دارد مرتفع شود.
وی همین طور بر تعیین تکلیف سریع اموال توقیفی اصرار کرد و خواهان رصد ماهیانه آمار پرونده ها از نظر موجودی، ابلاغ الکترونیک و… شد.
رحمانیان در ادامه بر خورد قاطع با مخلان نظم و امنیت اصرار کرد و اظهار داشت: برخورد با مخلان نظم و امنیت به ویژه سارقان، اشرار و مرتکبان جرائم خشن باید بدون چشم پوشی و قاطع باشد.
معاون اول دادستان تهران همین طور خواهان توجه ویژه به اجرائی کردن برنامه های ابلاغی از طرف دادستانی تا آخر سال ۱۴۰۰شد و بر ضرورت رصد مستمر اجرائی شدن این برنامه ها اصرار کرد.
تعیین تکلیف وضعیت زندانیان بلاتکلیف، نظارت بر ضابطین، توجه ویژه به حقوق عامه، دقت در ارجاع پرونده ها، استفاده از نهادهای ارفاقی و… از دیگر موضوعات مهم مطرح شده از طرف معاون اول دادستان تهران در این نشست بود.
در این جلسه همین طور سرپرستان دادسراها نظرات و پیشنهادات خودرا مطرح کرده و تصمیماتی راجع به درخواستهای آنها گرفته شد.