یوسفی: تعرفه مشترکان پرمصرف برق اصلاح گردد

به گزارش آذر عضو هیئت ‎ رئیسه مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: مشترکان مرفه و پرمصرف آب، برق و گاز باید مانند همه کشورهای پیشرفته دنیا پول مصرف خودرا با نرخ تمام شده تولید بپردازند.

مجتبی یوسفی در گفتگو با خبرنگار مهر با تاکید بر ضرورت اصلاح نظام تعرفه گذاری آب، برق و گاز و اصلاح الگوی مصرف در سطح جامعه، اظهار نمود: متأسفانه بحث اصلاح الگوی مصرف در سطح جامعه موضوعی است که ما از پرداختن به آن غفلت می نماییم و حتی گاهی اصلاح الگوی مصرف را به مصارف خانگی خلاصه می نماییم. میزان شدت انرژی در کشور ما یک به ۲۲ است؛ به این معنا که گاهی اقشار مرفه ۲۲ برابر اقشار ضعیف و متوسط جامعه از انرژی و حامل های انرژی استفاده می نمایند.
وی با اعلان اینکه پروسه تعرفه گذاری باید اصلاح گردد و در عین حال به همه جوانب آن باید توجه گردد، اظهار داشت: متأسفانه ما امروز شاهد می باشیم که با وجود حمایت تمام قد از تولیدات لوازم خانگی، برای مثال بجای آنکه بخاری و وسایل گرمایشی با راندمان بالا در بازار موجود باشد، با راندمان پایین یا متوسط هستند که اتلاف انرژی بالایی دارند.
یوسفی افزود: متأسفانه ما همیشه از صنایع خود حمایت می نماییم، اما در نهایت محصولی در بازار به مردم ارائه می شود که از استانداردهای بالایی برخوردار نبوده و این موجب اتلاف انرژی در بخش خانگی می شود.
عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی اشاره کرد: متأسفانه در زمینه ساختمان سازی و نظام مهندسی نیز به همین گونه عمل می شود و نه از نظر مصالح و نه از نظر مهندسی ساخت، آن طور که باید و شاید به روش های جدید برای به حداقل رساندن اتلاف انرژی توجه نمی گردد.
وی اضافه کرد: این امر منطقی است که مشترکان مرفه که در بالا شهر ساکن هستند و از آب، برق و گاز برای پر کردن استخر و تفریحات متنوع پرمصرف خود استفاده می نمایند، مانند همه کشورهای پیشرفته دنیا پول مصرف خودرا با نرخ تمام شده تولید بپردازند.
یوسفی تاکید کرد: از طرف دیگر زمانی که صنایع ما قیر، فولاد و سیمان را با نرخ دلار در بازار به فروش می رسانند، باید در تامین انرژی های مورد نیاز خود نیز گام بردارند. ما شاهد می باشیم که یک شرکت سیمانی، فولادی یا پتروشیمی در سال چند هزار میلیارد تومان سود خالص دارد و نه فقط آنرا برای معیشت کارگران و بازنشستگان خود هزینه نمی کند، بلکه آنرا برای حقوق نجومی عده ای خاص از اعضای هیئت مدیره اش می پردازد. این شرکتها باید قسمتی از سود خودرا برای ساخت نیروگاه و تولید انرژی های تجدیدپذیر هزینه کنند.
عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی اظهار نمود: باید با اعمال سیاست های قیمتی مشترکان پرمصرف و بدمصرف را به سمت اصلاح الگوی مصرف سوق داد، اما در عین حال برای مدیریت مصرف و مصرف بهینه مردم نیز باید کالاهایی با استاندار بالا در اختیار آنان قرار داد که مصرف بالایی نداشته و اتلاف انرژی آنها نیز پایین باشد.
وی افزود: زمانی که سیستم های گرمایشی ما اتلاف انرژی بالایی دارند و یا خودرویی تولید می نماییم که مصرف سوخت آن در مقایسه با استاندارهای جهانی بالاست، این مسئله تقصیر مردم نیست.
یوسفی با تاکید بر این که ما نیازمند اصلاحات اساسی در این عرصه هستیم، اظهار داشت: صنایع بزرگ ما بجای آنکه سود کلان خودرا صرف حقوق های نجومی کنند، باید آنرا در توسعه نیروگاه های تولید انرژی های تجدیدپذیر سرمایه گذاری کنند.
نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی اشاره کرد: در شرایطی که آب برای کشور حکم طلا را دارد، ما باید این صنایع بزرگ را ملزم نماییم تا در حوزه تولید انرژی های تجدیدپذیر سرمایه گذاری کنند. اگر ما احکام و قوانین خودرا به درستی اجرا نماییم و آنها را فقط برای سخنرانی نگه نداریم، خیلی از مشکلات کشور حل خواهد شد.

منبع: